Checkligament blessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

apenstaartje

Checkligament blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 14:54

Vanmorgen zijn we met ons paard naar de kliniek geweest. Diagnose is een blessure rechts voor in het checkligament (schrijf je dat zo?).

Volgens de DA is de prognose redelijk/tot goed. Ik ben benieuwd of er hier eigenaren zijn die een zelfde blessure hebben gehad en hun ervaringen hiermee.

gr_roos

Re: Checkligament blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:12

Ja ik heb er ervaring mee, helaas.
Ik zit er nu weer op en ben langzaam aan het opbouwen.

Mijn pony had eerst een gewone peesblessure en toen die genezen was kreeg ie er nog 1 achter aan
(checkligament).
Ik heb hem de hele winter het land opgegooit ivm werk en een gebroken hand.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:12

Het is een rotblessure die over het algemeen veel tijd nodig heeft om te helen. Heb dit vorig jaar meegemaakt, maar het is gelukkig wel helemaal goed gekomen. Ter ondersteuning heb ik hem homeopatische druppels Symphytum + Rutagraveolens gegeven (van beide 3 x 1,5 ml dagelijks in de mond). Dit is speciaal voor peesblessures. Ik heb het idee dat het geholpen heeft omdat het toch iets sneller genas dan de prognose. Sterkte met Falco.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:55

bedankt voor jullie reacties...

Kyona ken ik jou???? je komt ook uit Krimpen zie ik.
Het is niet Falco maar onze merrie welke we pas sinds januari hebben. Met Falco zijn we nu na aan het revalideren van een tussenpeesblessure r.a. (7 maanden nu al bezig).

De prognose voor de merrie is 3 a 4 maanden hoelang heeft het bij jullie geduurd...

Bedankt voor de tip van de druppels.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:05

hmm niet echt ervaring... maar volgens mij willen ze juist het checkligament doorhalen bij mijn paard om te zorgen dat de buigpees makkelijker uitgerekt zou kunnen worden.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:39

checkligament (lig.accesorium) wil nog wel eens gekliefd worden ja, bij verkorting van de buigpezen. Het feit dat dit kan geeft aan dat een paard best zonder checkligament kan en daarom is de prognose ook redelijk gunstig. De meeste paarden herstellen na een periode van relatieve rust. De kreupelheid valt vaak ook erg mee.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:54

Vraag jimmy hier op bokt eens. Haar paard is daar herstelende van.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:35

Mijn merrie heeft het ook gehad. Gewoon een peesblessure die over gaat. Die van mij heeft er ongeveer een half jaar mee stil gestaan. Daarna gewoon weer begonnen. Dit is inmiddels anderhalf jaar geleden.
Gewoon rustig aan doen en je aan het advies houden dan komt het zeker weten goed.
Mijn merrie was er trouwens niet kreupel aan en de verdikking was ook niet groot.
Is dat bij jou ook zo??
Iig geval veel succes, enne het komt goed!!!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 20:56

Klopt inderdaad ze is niet kreupel en het is maar minimaal dik.

Helaas valt het niet altijd mee om d'r rustig te houden want ze is nog maar 4 en dan alleen maar stappen vind ze niet echt een pretje.

Bedankt voor jullie reacties.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:44

Mijn paard heeft het ook gehad, zo'n 5 jaar geleden alweer.

Eerste reactie van de DA was: klassieke behandelmethode is 2 maanden absolute boxrust. Daar ze wist dat ik daar geen voorstander van ben hebben we besloten hem overdag gewoon op de wei te laten en 's avonds naar binnen (net als alle andere paarden).

Heb er al heel snel een fysiotherapeut bij gehaald die hem manueel en met ultrageluid heeft behandeld. In het begin behoorlijk intensief, later steeds minder.
Iedere ochtend deed ik er een coldpack om heen, stalhoudster haalde die er na een half uur weer af. Tussen de middag werd hij een half uur afgespoten en 's avonds kwam ik weer langs om te koelen en verder te behandelen. 'S avonds ook een stukje stappen aan de hand, en dat iedere 3 dagen een stukje langer.

Al met al zijn we er ruim 5 maanden mee bezig geweest voor ik er weer 2 minuutjes op zat. Ook dat weer heel rustig uitgebouwd.

Ondertussen rijden we weer volop en zit ik zelfs aan Klasse II Endurance (50 km) te denken. Herstel is dus zeker mogelijk.

Veel succes en vooral VEEEEL geduld!

Kingkong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:49

'k Heb ook een paard gehad met dit probleem, was niet zo heel ernstig, alleen een verdikking niet kreupel. Dit was na 4 weken stappen en ultrageluid weer genezen.

Dit paard heeft helaas een jaar later een blessure aan de tussenpees opgelopen aan een achterbeen, waar hij niet meer van is hersteld.
Dit is gekomen doordat ik niet het advies van de da heb opgevolgd om te gaan stappen, maar hem in het land heb gedaan.

Doe dit dus niet!! Neem een peesblessure heel serieus!!
(voor mij is het te laat)