Vastliggen in de box; zorgen gaan maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder

Vastliggen in de box; zorgen gaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 10:40

Mijn merrie heeft gister vastgelegen in haar box, is zelf weer losgekomen Bloos Nu loopt ze gewoon regelmatig maar moet ik me nu druk maken over haar rug? Ooit heeft iemand mij verteld dat paarden hun wervels verschuiven door het vastliggen.... Huilen Ze is wel wat gevoelig op de lenden, beide kanten, maar dat is meer op de spieren heb ik het gevoel en dat had ze ook al een beetje voor die tijd.

piggeljay

Re: Vastliggen in de box; zorgen gaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:06

bij twijfel even de da bellen, maar meestal is er wel wat spraken van stijfheid of wat schaafplekjes, maar valt het verders wel mee

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:06

Ach... je hebt vastliggen en vastliggen. Ik zou het een paar daagjes wat rustig aan doen. Mocht het dan nog niet over zijn, dan zou ik er even een dierenarts bijhalen. De dierenarts even bellen voor advies kan natuurlijk altijd.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:36

Er zijn paarden die zo vaak vastliggen en nooit iets hebben.

Je moet het anders zien:

- als je paard verschoven ruggewervels heeft KAN het door vastliggen komen, maar ook door bokken of whatever...

- VAN vastliggen hoeven ze niets te hebben...

Sterkte

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:54

Tja idd je hebt vastliggen en vastliggen.

Die jongste van mij lag bij de vorige eigenaar al een keer vast o was met opstaan al vrij lomp (hij is groot en stevig). Toen ik hem verhuisde naar ZH ging hij naar een kleine stal. Deze plek had hij voorlopig totdat er wat vrij was.

Hij heeft dus idd vastgelegen en nu ben ik al 8 weken aan het rommelen. Hij had dus een flinke schouderblessure die iedere keer erger werd. Ik ben er goed ziek van heb net 4 weken kunnen rijden.

Vastliggen zegt niet je moet je nietgek laten maken door "penny"mensen die in alles maar foute dingen zien. Jij kent je paard en als je met rijden of doen en laten niets merkt is er niets aan de hand.

Ik zou het niet verstandig vinden als je rustig aandoet juist lekker doortrainen om de stijve spieren wat los te maken (als hijdie heeft). Op dat moment als het dreigt mis te gaan kan je altijd ingrijpen.

Zelf laat ik mijn paarden 1x in de 5/6 maanden controleren op de spieren puur voor mezelf en het paard.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:16

Net wat hierboven staat: er hoeft helemaal niets aan de hand te zijn. Als je paard verder geen beschadigen heeft, goed loopt en niet raar aanvoelt als je erop zit, zou ik me echt geen zorgen maken. Heb wel eens een paard gehad dat net een clown was (lag 4 x per week vast); had wel eens wondjes maar nooit problemen met zijn rug gehad. Zo kan het dus ook! Dus laat je niet gek maken.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:32

Elk paard ligt wel eens vast maar als ze het regelmatig doen kan het een gevaar voor het dier worden en ook voor jezelf als je eens moet ingrijpen als het zelf niet meer los komt. Wat wij thuis een aantal maal hebben beleeft, dan ben je niet blij. dat paard heeft er gelukkig zelf van geleerd anders had hij een antirolsingel op gekregen

lovelyhorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:45

Meestal als een paard een poos heeft vastgelegen gaat de
bloeds omloop achteruit en de spieren worden stijf. Ik denk net zoals anderen die antwoord hebben gegeven dat je je niet zorgen hoeft te maken. een scheve ruggenwervel kunnen ze ook krijgen door te bokken of zelfs gewoon tijdens het rijden. Je moet je niet van alles wijs laten maken als je merkt dat je paard na een hele poos nog niet lekker is dan kan je de DA gewoon bellen. Ik zou ook gewoon doortrainen zo maak je het paard alleen maar los.