Zemelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Go_Desperado

Zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 09:27

Hallo,

Ik hoorde laatst dat als je je paard zemelen voert dat je dan kalk bij moet voeren.
Klopt dit?
Ik voer mijn paard om de dag 1 schep zemelen met gekookte lijnzaad en 1/2 schep muslie op aanraden van de DA ter voorkoming van zandkoliek.
Maar ik voer geen kalk bij zou dit wel moeten?
Hij krijgt verder om de dag 's ochtends en 'savonds 1/2 schep muslie en om de dag als hij de zemelen met muslie etc. krijgt ('s avonds), krijgt hij 's ochtends gewoon 1/2 schep muslie.
Krijgt hij op deze manier dan niet gewoon genoeg kalk binnen?
Wie weet het antwoord..... Haha!

_Nann_

Re: Zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:13

krijgt je paard geen bix dan?? de pony van mijn nicht heeft idd koliek gehad, en die krijgt nu 1x per dag ee kilo zemelen ofzo, maar verder hoeft hij er niets bij ( doorheen) behalve dan briljant, dat is speciaal spul voor zijn hoefjes Tong uitsteken ook krijgt hij op een dag 2 kilo HAB brok, en 2x een half kilotje eiwitarme bix, maar je paard alleen op muesli en zemelen.... heb ik men bedenkingen over eerlijk gezegd. maar wat dat kalk betreft, zal het niet nodig zijn hoor, wat krijgt hij eigenijk aan ruwvoer? gewoon hooi of kuil ? wnat dat scheelt natuurlijk ook enorm he

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:07

Ik zou het als ik jouw was na gaan vragen bij de DA. Als het werkelijk waar is dat paarden door zemelen eten een kalke te kort zouden ontwikkelen dan zouden DA's zemelen voeren toch niet adviseren lijkt mij?

Mijn paard krijgt ook dagelijks een portie zemelen met 1/2 Qie na het rijden. s'Ochtends en s'avonds 1/2 Qie en 4X per dag kuilgras.

Ook staan er bij mij op stal paarden die elke dag een halve emmer zemelen krijgen. Wel krijgen ze ook een voedingssupplement en dat voeren ze op aanraden van de DA.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:24

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook wel eens van heb gehoord dat zemelen kalk afbreekt.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:31

Zemelen zijn vezels, net zoals Brinta. Het is moeilijk verteerbaar, waardoor de darmen extra geprikkeld worden. Hiervoor wordt het ook vaak gegeven. Het helt tegen diaree, maar ook als het paard te weing of juist teveel poept. Door de prikkeling word de darmwerking geregureerd. Dat het daadwerkelijk kalk afbreekt is mij niks van bekend, ken overigens wel het gerucht, maar hier moet is wel de ware feit van verschuldigd blijven. Persoonlijk nee ik het met een korrel zout. Zemelen raad ik wel aan van te voren nat te maken met water, omdat het anders uitzet in de maag en er kans op maagoverlading bestaat. En ik zou dan wel ervoor zorgen dat het paard vitaminen en mineralen bijgevoerd krijgt, dit zit niet of onvoldoende in zemelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:45

De calcium-fosfor verhouding in zemelen ligt erg scheef. Deze verhouding moet liefst 1 op 3 zijn en minimaal 1 op 1. Bij zemelen is de verhouding ong 1 op 10. Vandaar dat je als je er veel van voert iets moet bijvoeren om dat weer recht te trekken. Lucerne is daarvoor een mogelijkheid, aangezien daar de verhouding calcium-fosfor andersom scheef ligt, ong 7 op 1. Andere optie is inderdaad calcium suplement bijvoeren.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:16

Ik gaf mijn paarden jarenlang slobber met zemelen, 's avonds laat. Ook op advies van de kliniek voor 1 paard dat gevoelig was voor koliek (door angst). De calcium-fosfor verhouding is inderdaad niet ideaal, maar als je ook goede brok en ruwvoer geeft, kan dat op zich geen kwaad. Maar iemand die een holistische opleiding doet, vertelde dat het heel erg slecht is omdat de darmen lui worden en niets meer opnemen. Mijn dierenarts, de kliniek en bij mij op de opleiding zeggen ze dat ze daar nooit van hebben gehoord, maar voor de zekerheid geef ik nu geen zemelen meer, alleen nog slobber iedere avond.

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:27

Kalk is alleen nodig wanneer je paard enkel zemelen krijgt of zemelen in combinatie met enkel granen (haver). Daarnaast is het aan te raden om extra vitamines / mineralen bij te voeren. Kalk is trouwens niet zo duur. Ik betaal E 9,- voor 3 kilo. Wij hebben een oude pony die wegens chronische hoefbevangenheid (door de ziekte van Cushing) geen biks, muesli etc. meer mag. Dan kom je al snel uit op haver en zemelen. Op dit rantsoen doet ze het prima!

vapojerov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:49

het probleem van zemelen is dat het wel heel goed helpt om dikken massa's door de darmen te helpen maar wanneer dat niet nodig is vliegt de voeding te snel door de darm waardoor het paard geen vitaminen en mineralen opneemt en met dat probleem zit ik nu zelf, super voor koliek net als slobber maar sterke vermagering tot gevolg als je je niet goed laat informeren en andere nare ziektes, buiten kalk om wil zeewier ook heel goed helpen.
groetjes

Go_Desperado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 17:17

Bedankt voor alle reacties, hij ziet er verder top uit. En zeker niet vermagerd oid. Ik wilde het alleen even chekken voor de zekerheid!
Maar als ik het goed begrijp kan ik het wel een beetje met een korreltje zout nemen! Haha!
In de muslie die ik voer zitten kleine brokjes, daar zitten alle vitaminen etc. in. Dus biks bij voeren is niet nodig. Ik heb een uitgebreide uitleg daarover gehad. Als ik biks bij deze muslie voor, gaat hij er slechter uitzien en is de zuiverende werking van deze muslie verdwenen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 02:21

Mijn pony heeft afgelopen winter op een zemelen dieet gestaan en toen heb ik wel kalk bijgevoerd, hier een link waar misschien nog wat info op staat:
viewtopic.php?f=13&t=415450