help! snee in hoefbal!!???!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigo1310

help! snee in hoefbal!!???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 22:39

help

mijn paard heeft met zijn achterhoef zijn hoefbal van zijn vooroef geraakt en nu zit er een snee in......

ik maak het elke keer schoon met betadine scrub en daarna doe ik er atmostin op(paars goedje) maar er blijft natuurlijk vuil in komen heeft iemand nog tips voor mij!!!!!

verder heeft hij nu zachte springschoenen aan in het land dan kan ie in iedergeval niet verder open trappen.

dank u...

djuno

Re: help! snee in hoefbal!!???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:31

DA bij halen.....kan een langdurige kwestie worden.
In ieder geval boxarrest en geen weiland voor het paard.
Vorig jaar precies hetzelfde gehad met een paard....zijn er 7 weken mee zoet geweest.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:48

Ligt eraan hoe ernstig het is. Mijn paard raakt zichzelf ook nog wel eens. Meestal doordat hij uit joligheid een keer gek doet als hij los de bak in mag.
Ik doen er meestal wat betadinepoeder in nadat ik het uitgewassen heb en verder doe ik er niets aan. Niet elke dag uit gaan wassen of zo want dan hou je het zacht en geneest het niet. Meestal is het met een paar dagen weer over. Mijn paard gaat gewoon elke dag naar buiten, ook al heeft hij zich aangetrapt.

Als het echt een grote diepe snee is zou je de dierenarts even kunnen bellen.

Er zijn speciale dingen voor die je over de bal van de hoef kunt doen. Als ze zich dan aantrappen gebeurd er niets. Misschien een idee om deze om te doen? Of inderdaad springschoenen maar pas dan wel op dat de kootholte heel blijft want sommige springschoenen zijn erg scherp van boven.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 10:05

ja is heb van die neoprene springschoenen gekocht en ik denk dat ik dan vanmiddag even de da ga bellen.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:26

Het beste kun je hoef inpakken met verband en daaronder natuurlijk wat wondhelende zalf na het uitwassen met Betadine. verder kun je er dan een beschermende hoefzak of er een springschoen om doen. Laat iemand je helpen die weeet hoe je een hoefverband aanlegt, daar een verkeerd aangelegd verband veel schade aan kan richten.
Succes

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 21:57

ik heb de DA gebeld morgen komt ze op bezoek en dan word het wel beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:38

Times heeft op concour met zijn schroeven uit zijn linkerijzer op zijn rechterhoefbal gesprongen, bloedde wat, maar heb daarna nog gewoon parcour gereden en barage, thuis goed uitgespoeld en nooit geen last meer ervan gehad.

Ligt er gewoon aan hoe je paard reageerd.

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:58

Mijn paard heeft ook een wonde gehad aan de linker achter hoefbal.
Ik heb er nooit iets van geweten, tot de hoefsmid kwam en zei, tiens, ze heeft hier een wonde gehad, waarschijnlijk getrapt van een ander paard. Het was mooi genezen, maar het was wel wat littekenweefsel te zien.
Ze heeft nooit gemankt en daar ze in de wei stond en er eigenlijk niet naar de hoeven gekeken werd in die periode hebben wij het niet geweten. Blijkbaar kan dit vanzelf heel snel genezen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:28

Een balbetrapping kan in ernst variëren van een kleinigheid tot een ernstige blessure.
Het hangt af van de plek waar het precies zit, maar er is een vrij grote kans op wildvleesvorming en om dat te voorkomen kan het zijn dat er een drukverband om moet. Let vooral op als de kroonrand ook geraakt is.
Voor de zekerheid misschien toch maar even laten beoordelen door een dierenarts.

Ik heb vorig jaar een incidentje gehad waarbij het leek alsof z'n hoefbal behandeld was met een kaasschaaf, een recht, dik "plakje" er half af Ziek Een periode in drukverband en daarna dagelijks schoon gemaakt en ingespoten met betadine-oplossing (desinfecteert en droogt uit) en je ziet er nu eigenlijk niks meer van, maar zonder juiste behandeling had het ook wel eens heel anders kunnen gaan.
Is waarschijnlijk ontstaan doordat er een ander paard achterop gesprongen is, want het was een achterhoef en dan ook nog de buitenste hoefbal, zo lenig is 'ie zelf niet Clown

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 23:09

haha neej denk ik ook niet
bij amigo was het zijn linkervoorhoef zijn binnenste hoefbal en ik was dus aan het rijden en opeens struikelde hij en begon te hinkelen dus ik kijken maar kon niets vinden en paar dagen later vond ik die snee en werd steeds erger!!

vandaag was de dierenarts geweest en nu krijgt hij anitbiotica en een verbandje met vetgaasje en betadine oplossing erop wat ik om de 2 a 3 dagen moet verschonen een week a 10 dagen lang en ik kan er gewoon mee rijden als hij niet mank loopt dus in iedergeval bedankt allemaal!!!!!

groetjes nathalie.