dampigheid!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yatoucha83

dampigheid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 19:24

hallo allemaal.
wie kan mij precies uitleggen wat dampig bij een paard is?
mijn merrie is daar gevoelig voor en had er bij de vorige eigenaar last van.......nu briest ze heel veel ook onder het grazen en maakt een soort kreunend geluid wanneer ze loopt. het zit niet lekker

wie helpt!

ik geef nu ventipulmin granulaat sinds gisteren.......nog geen verbetering, niet gek ook misschien............

gr leonie

sundance11

Re: dampigheid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:03

bij het gebruik van ventipulmin zien je pas na 10 dagen resultaat tenminste dat was bij mijn paard.

En bij dampigheid zijn delongblaasjes volgens mij stuk en kan het paard niet genoeg zuurstof opnemen, waardoor hij zwaar en piepend gaat ademhalen. Met dampigheid moet je oppassen met rijden want dit kost een paard hel veel energie.

yatoucha83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 20:49

hey thnx voor je reactie! ik heb info over dampigheid gezocht en als ik de dingen bekijk waar ze last van hebben net als dat zware ademen dat doet ze niet, maar waar we wel naar terug hebben gekeken is het maaien van het land. daarna zijn er resten blijven liggen, het schijnt dat daar ook stofdeeltjes in kunnen zitten waar ze last van kunnen krijgen.

wat heb jij gedaan na die tien dagen ventipulmin?

iig bedankt voor je reactie!
groetjes leonie

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:46

Ik maak het hooi nat, maar wil over gaan op kuilgras. Verder doe ik nu niks omdat ze 4 weken niet gehoest heeft. Ik heb bij mijn paard een allergie test gedaan omdat ik denk dat ze allergisch is, ze briest veel, ligt veel op de grond, met rijden schudt ze veel met haar hoofd.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:53

Geweekt hooi wil wel een beetje helpen.

Maar in principe is dampigheid niet te verbeteren, alleen de leefcondities.

Als een paard/ponu dampig is is ie het, dat gaat niet over. Omdat de longblaasjes kapot zijn en de rek eruit en die herstellen zich niet...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:05

ik heb ook een pony die dampig is.....en inderdaad de longblaasjes zijn dan kapot...ik kan ook niet meer op haar rijden alleen ene klein stukje stappen eventueel....voor de rest staat ze lekker dag en nacht op de wei.;...

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:21

Chronische bronchitis/astma/dampigheid
De belangrijkste klachten van een paard met dit soort chronische luchtwegproblemen zijn kortademigheid, een verminderd uithoudingsvermogen, hoesten en een vieze neus zonder dat het paard direct een zieke indruk maakt. Zoals vorige aflevering reeds besproken komen deze chronische luchtwegproblemen bij het volwassen paard zeer regelmatig voor en speelt overgevoeligheid voor stof, schimmelsporen en ammoniak een belangrijke rol in het ontstaan ervan. Een zeer belangrijk item in de behandeling van zo’n paard is dan ook het zoveel mogelijk controleren van deze omgevingsfactoren. Hierbij valt onder andere te denken aan: veel frisse lucht (weidegang), stro (dat relatief zeer stoffig is) vervangen door zaagsel of papiersnippers e.d. als stalbedding, het natmaken van hooi of het voeren van kuil i.p.v. hooi. Daarnaast kan de dierenarts het paard ondersteunen met verschillende soorten medicijnen waarbij te denken valt aan: slijmoplossers (o.a. Sputolysin®), middelen die de kramp van de luchtwegen opheffen en de trilhaarcellen stimuleren slijm af te voeren (o.a. Ventipulmin®) en middelen die de overgevoeligheidsreactie temperen (corticosteroïden). Afhankelijk van het paard en zijn symptomen zal de dierenarts bepalen welk medicijn de beste kans heeft soelaas te bieden. De laatste jaren zijn de diagnostische technieken en therapiemogelijkheden die gebruikt worden voor een paard met chronische bronchitis nogal toegenomen: herhaalde bronchoscopiën, B.A.L.-longspoelingen en longfunctieonderzoek zorgen ervoor dat er een exacter beeld van het probleem kan worden verkregen en de therapie dus meer toegespitst kan worden.

Dit is van www.dapbodegraven.nl. Er staan 2 interesante artikelen over luchtwegproblemen. Misschien een aanrader voor je om te lezen?