wat is dit nu weer....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

wat is dit nu weer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 09:37

In maart heeft mijn merrie last gehad van een schimmelinfectie. Ik heb haar toen behandeld met Imaverol, en dat is toen helemaal opgelost.

Een paar weken later kreeg ze last van luis, en die heb ik toen behandeld met Neocidol. Ook dat probleem is helemaal weggetrokken.

En nu sinds afgelopen week, schuurt ze de hele bovenkant van haar kont kaal. Tot bloedens toe. Het ziet er niet uit. Ik heb het gelijk bij de eerste verschijnselen behandeld met Imaverol. En tussendoor gewassen met Betadineshampoo en ingesmeerd met Betadinezalf.

Vanavond de laatste Imaverol-behandeling, maar ik heb niet het idee dat het echt minder wordt. Wat kan dit zijn ?
Het zit echt voornamelijk bovenop haar kont. En hier en daar een plekje op haar billen.

ellepel

Re: wat is dit nu weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:08

raar dat ze schimmel krijgt en daarna luizen?
lijkt me dat haar afweer dan niet zo goed is. misschien tijdelijk een mineralen/vitamine preparaat bijvoeren?

die plekjes op de kont kan een soort eczeem zijn, ik roep niet meteen zomereczeem hoor, maar een andere soort, misschien ene overgevoeligheid voor de imaverol of een ander middel waar je haar mee behandelt hebt?

die plekjes op de kont zou ik insmeren blijven met je betadinezalf.
verder heb ik echt geen idee....

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 11:48

Als is de kuur imaverol af wil maken, moet ik het nog 1 keer doen vanavond. Of kan ik dat beter overslaan en met de betadine verder gaan ?
Ik vind het zo vervelend, ze heeft dit nog nooit gehad. Net nu ze te koop staat, en er zaterdag iemand voor de 2e keer komt kijken...

Wat voor een preparaat is goed om nu bij te voeren ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:02

pff best wel moeilijk, ik zou die betadine nog 1x doen.

preparaten zijn er best veel, zeewier is al een goede, maar je hebt ook van die pasta in een spuit, denk dat je ff informeren moet bij de ruitersportzaak?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:23

Kuren afmaken, anders werken ze de volgende keer niet meer. Je kunt ook een bloedonderzoek laten doen door Leen Taal (novelcure) het kan best zo zijn dat deze huidproblemen voorkomen uit ophopingen van afvalstoffen in de huid en de vetlaag eronder.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 21:08

Ik heb haar vanavond nog met Imaverol gewassen en de open wondjes ingesmeerd met Betadinezalf. Ik wacht even af of de Imaverol zijn werk gaat doen, zoniet dan laat ik de veearts nog een keer kijken.
Er kunnen zoveel verschillende oorzaken zijn....

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:50

Zabbie schreef:
Ik heb haar vanavond nog met Imaverol gewassen en de open wondjes ingesmeerd met Betadinezalf. Ik wacht even af of de Imaverol zijn werk gaat doen, zoniet dan laat ik de veearts nog een keer kijken.
Er kunnen zoveel verschillende oorzaken zijn....

Wat je er in ieder geval op kunt smeren is Hydrocortiderm. Verkrijgbaar bij de DA en geschikt voor bijna alle huidproblemen. Ik zou wel eerst de kuur afmaken.
Suc6 Zabbie

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:35

Ik zou bij zo'n probleem niet twijfelen en de VA bellen!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:43

kuur afmaken is wel heel belangrijk hoor anders helpt die niet meer,en inderdaad je kan de va wel bellen immers uitleg geven wat er is en dan kijken wat hij der van zegt.
wel verveland als der net kijkers voor komen
suc6

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:52

Ik ga haar vanavond weer even met betadineshampoo wassen en als het droog is insmeren met Betadine-zalf. Ik heb de kijkers al ingelicht. Ze maken er geen probleem van.
Ik heb de Imaverol-kuur in ieder geval wel afgemaakt.
Ik heb met mezelf afgesproken dat als het morgen niet minder is, dat ik de DA nog een keer bel.

Ik vind het idd. erg vervelend dat het net nu gebeurd. Deze kijkers komen voor de 2e keer, en vorige keer had ze nergens last van...
Ik heb haar al verteld dat ze dit jaar voor het eerst last heeft van dit probleem. Meer kan ik ook niet doen. Ik heb haar ook gezegd dat als ze haar eventueel wil kopen, dat ik het eerst verder ga behandelen.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 15:16

de veearts is vandaag geweest, en het is geen zomerexceem gelukkig, het is een bacteriele infectie. Ze heeft anti-biotica gekregen en krijgt woensdag nog een spuit. Dan moet ze er vanaf zijn.
Ik kon gewoon blijven wassen met Betadine, dat is altijd goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:33

bacteriele infectie?
heeft de arts je ook verteld hoe ze daar aan gekomen is?

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:41

Zeer waarschijnlijk door een verlaagde weerstand. De plekken waren volgens hem al weer een beetje aan het genezen, omdat er nieuw haartjes opkomen.
Pyra loopt dit jaar voor het eerst 24u. p dag buiten, en ook nog eens op een nieuw adres, nieuwe wei etc. Ze kan hierdoor gestresst zijn wat haar vatbaar maakt voor infecties.

Hij heeft wel de latijnse naam gezegd, dermato.. nog wat. Maar ik ben het vergeten.
Ik zal het woensdag nog weleens aan hem vragen.

Beau_Middac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:07

Daarom ben ik dus fel tegen (chemische) oplosmiddelen. De natuur doet zijn werk heel goed hoor Knipoog

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:44

Beau_Middac schreef:
Daarom ben ik dus fel tegen (chemische) oplosmiddelen. De natuur doet zijn werk heel goed hoor Knipoog

=============
ja, zwakke dieren worden opgevreten
maar wij willen ons paardje nog een tijdje heel houden
dus fijn dat er chemische middelen zijn

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:07

dermatophylose als ik het goed schrijf. (of Dermatofylose) zo spreek je het in ieder geval uit.
Is inderdaad bacterieel en erg hardnekkig.
Je paard zou een flinke dosis antibiotica nodig hebben............

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 21:56

Zoals ik al zei heeft ze vandaag een flinke spuit antibiotica gekregen, en krijgt ze er woensdag nog een. Volgens de VA was ik er op tijd bij, en is het nu nog vrij onschuldig.
Het wassen met Betadine heeft zeker goed gedaan, en het goed schoon gehouden.

Ik ben toch blij dat er antibiotica bestaat hoor. Beau-middac is kan niet helemaal volgen wat je bedoelt hoor. Wat is er goed aan het feit dat mijn merrie wordt opgevreten door een vervelende bacterie ????