Schilfers in manen ijslander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fvanàngeren

Schilfers in manen ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 20:48

Oh neee toch? Mijn ijslandertje is nu 7 jaar en heeft nooit last gehad van zomereczeem. nu heeft hij opeens een lelijke gelige schuur?plek op zijn voorhoofd (rond alsof hij gescalpeerd is door een agressieve euro) en witte schilfers in zijn manen, ljkt wel stof met roosachtig iets. Kan dit een soort schurft zijn of het begin van zomereczeem??? Heb zijn manen al gewassen en goed uitgekamd in de hoop dat het een restant irriterende wintervacht is, maar de plek geneest niet echt ( ik smeer met teerzalf en calendula creme) en de schilfers worden ook niet minder. zijn manen vallen verder niet uit.
nou hoop ik maar dat iemand me zegt dat een ijslander van 7 geen exceem meer kan krijgen...Het lijkt me een drama met opstallen en mutsen op en zo. Hij staat wel in een erg grazige wei momenteel das sowieso niet goed, ik weet het. (ps we wonen sinds een half jaar vlakbij bossen)
Jacqueline

Allegra

Re: Schilfers in manen ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:31

Is het geen schimmel? Ik zou het gewoon even aan je dierenarts vragen.
Ik geloof dat het wel voorkomt, paarden die op latere leeftijd nog eczeem krijgen. En de kans lijkt me aanwezig omdat je ook sinds kort bij de bossen woont (al zijn er ook theorieen dat het daar niks mee te maken, maar goed).

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:33

Probeer eens na een wasbeurt wat plantaardige olie (olijfolie) of babieolie (gn babyolie als de plek "open" is tg het prikken)... en herhalen tot het weg is
Mijn pony heeft er ook gedurende het voorjaar last van en ik hoorde dit trucje van de boer! bij mij helpt het, ik hoop voor jou ook!

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:44

In het voorjaar hebben mijn dieren ook last van schilfers in de manen. Ik voer dan een paar weken wat sla-olie door het voer. Goedkoop en helpt telkens weer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:59

Helaas kunnen paarden jaren zonder eczeem lopen en dan toch nog opeens jeuk krijgen (kan het niet leuker voor je maken). Mijn advies, laat de DA het controleren zodat je niet allerlei dingen gaat proberen die niet helpen. Als het wel eczeem is zijn er genoeg dingen waarmee je het kunt beperken, maar wacht niet te lang.
Succes