Gemaait gras slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selena87

Gemaait gras slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 18:29

Mijn vraag is of gezeist/gemaait gras slecht is.
Ik hoorde dat het koliek kan veroorzaken! is dat zo?

Want ik geef mijn paard sinds kort ook gemaait gras omdat in onze weide nog heel weinig gras staat!

paars

Re: Gemaait gras slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:40

Bij ons op stal krijgen ze dat jaren en jaren, iedere dag een bakkie vers gemaaid gras. Zo wennen we ze ook alvast aan het gras voor ze de wei in gaan. Gaat altijd goed, ze krijgen het gewoon op de grond gevoerd. Ken de verhalen ook, en dat je met een benzinemaaier kans hebt op benzine in het gras, of olie, maar in de praktijk zien wij dus geen problemen gelukkig. Ze vinden het heerlijk!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 18:45

Ja dat viel mij dus ook op ze kregen ook lekker gras en ze vonden het ook heerlijk!!
Marja als het werkelijk zo slecht is Tja nee ik haal gezeist gras op bij een andere bokker.Dus niet egmaait

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:50

Wanneer je het maait en gelijk geeft is het geen probleem, als het maar kleine beetjes zijn. Wat er vaak gebeurd is dat het een tijdje legt in een kruiwagen of gewoon op een hoopje. Het gaat dan onwijs broeien en ik geloof dat dat juist zo slecht is.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:55

het legt er ook aan hoelang het gras is.
want dat hele korte gras kan verstoppen in de slokdarm. dat kunnen proppen worden.
dat hele lange gemaaide gras kan je wel gewoon geven.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:37

Lang gemaaid gras wat niet broeit is oke, maar met mate beginnen want het is net zo link als een weiland vol met Vet Meigras!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:25

Helemaal waar Jollyjoker! Bij ons beginnen we vroeg in het seizoen, zeg maar half april, met 1 bak gras waar geen kunstmest/vloeibare mest overheen is geweest. Dat houden we een week vol, en dan bouwen we op naar 2 bakken van datzelfde gras. Dan gaan ze een halve dag op een stuk land waar ook geen mest op is gegaan en bouwen dat in een week op naar ongeveer 10 uur. Dan gaan ze op een "echt" stuk land, alleen overdag zo'n 10-12 uur lang en dat is tot nu toe een goed schema voor onze knollies gebleken.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:39

Het gras moet meteen na het maaien worden gevoerd. Nooit op hoopjes leggen of opslaan. Het gras wordt dan snel heet en daardoor gevaarlijk voor paarden....
Gazonmaaisel is inderdaad heel slecht voor je paard!! Dat gras is te kort en kan ernstige koliek veroorzaken.

Het kan wel, maar je moet er wel even bij nadenken wat je geeft.

Rozamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:00

alleen een beetje en heel vers mag, volgens mij

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 12:55

Ow gelukkig!
Want wij halen het bij een andere bokker en het gras word gezeist is heel lang ook en dan stoppen we het in een zak en nemen het mee naar mijn weide slechts 2 minutjes op de fiets.
En dan geven we het aan onze paarden.
We hebben dit nog maar 1 keer gedaan en toen hoorde ik dus van iemand dat het koliek kan veroorzaken.
Maar gelukkig valt het reuze mee! want het komt vers van de weide en het is lang en we geven het meteen Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:22

Gezeist gras is prima, maar zodra het door een machine aan kleine stukjes wordt gehakt (= de standaard grasmaaier voor het gazon), dan raakt het gekneusd en kan daardoor koliek veroorzaken.

VaNnAxEvItA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:23

Als de paarden te veel gemaaid gras op een dag krijgen kan het wel stecht zijn want het gaat zich anders proppen in een paards zijn darmen en dat kan dan koliek komen

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:31

Idd Ranja ,
Als het pas gemaait is , geen probleem , maar het is pas als het wat te lang op een hoopje is blijven liggen ...

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 18:13

Nee het gaat meteen naar de paarden en word niet op 1 grote hoop gegooit maar goed verspreid!

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:04

gemaait of gezeist gras is gezond voor een paard/pony alleen nooit gemaait tuingras!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:00

in kort gemaaid gazongras zit te weinig structuur. Kan slokdarmverstopping en koliek geven(gaat geloof ik gisten). Gazongras is dus slecht, gewoon stengelig vers gras maakt niet uit.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:42

eigenlijk is alleen het korte gazon gras slecht. Gemaaid gras van de wei kan geen kwaad.. Ook niet als het een paar dagen blijft liggen.. Wij leggen weleens voor een heel weekend in het voren (uitgespreid, maar toch een hoopje) en voeren dan gewoon op mandag nog dat gras. als je rustig opbouwt is er niets aan de hand!