peesblessure! wie heeft ervaringen met shock-wave therapie?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_lekuri

peesblessure! wie heeft ervaringen met shock-wave therapie?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:26

Mijn paard heeft nu helaas voor de 3e keer een peesblessure aan het zelfde been (links voor)!

De eerste keer (aantal jaren geleden) en de vorige keer (afgelopen winter) heeft de plaatselijke DA haar behandeld en is het eigenlijk door rust en veel stappen over het harde 'hersteld'!

Nu haar been een paar weken geleden weer dik werd, begon ik me zorgen te maken! De plaatselijke DA zei dat het alleen vocht was en zolang ze niet kreupel liep, ik gewoon door kon rijden! Gestoord Toch vertrouwde ik het niet en ben ik naar de paardenkliniek gegaan! (had ik dat maar eerder gedaan, maar dat is achteraf altijd zo! Bloos )
Lekuri bleek inderdaad een beschadiging aan de steunband van de oppervlakkige buigpees te hebben! Verdrietig

Bij de kliniek (paardenkliniek de Watermolen in Haaksbergen) heeft de arts (Jan Greve) het been gespoten en verband aangelegd! Lekuri staat nu op stalrust en ik heb een stapschema voor 4 weken meegekregen!

Daarbij had hij het over SHOCKWAVE THERAPIE! Volgens hem was daarmee de herstelkans voor de dressuur 90-95%! (springen 50/50%) Hij zei dat het wel duur was, maar de herstelkans (voor de dressuur) is zo groot en ik zou niet zonder mijn Lekuri kunnen, dus het is me het zeker wel waard! Haha!

Maar wie heeft er ervaring met SHOCKWAVE THERAPIE? Wat houdt het precies in? Wat doen ze? En wordt het herstel hier echt veel meer mee bevorderd?

pol013

Re: peesblessure! wie heeft ervaringen met shock-wave therap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:46

Het paard van onze staleigenaresse is ook behaldeld met shockwave therapie in Haaksbergen.
Dit paard had al ruim een jaar een blessuure waar, door een foute diagnose van een andere veearts, alweer te vroeg mee gereden werd.
In Haaksbergen hebben ze een peesverkleving geconstateerd en hier is het paard aan geopereerd. Vervolgens is hij 2 of 3 keer behandeld met schockwave therapie. Inmiddels zijn ze al 2 jaar bezig met deze blessure. Op het moment ziet het ernaar uit dat het met dit paard niet meer goed komt. Na een keer geschrokken te zijn is zijn been weer dik geworden en loopt hij niet meer 100%. Binnenkort moet aan de hand van een scan de knoop doorgehakt worden.
Het een en ander hengt natuurlijk af van de voorgeschiedenis en die was bij dit paard natuurlijk niet optimaal.

Wat ik wel weet is dat hij die shockwave therapie duidelijk vervelden vond.

Succes met je paard

Slotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:25

Hoi, lLinda

Mijn paard heeft ook shock therapie gehad in Wassenaar voor haar spat. Eerst behandeld met tildren wat niet heeft geholpen, vervolgens hebben ze haar 1 behandeling shock therapie gegeven en dit heeft heel goed geholpen. Ik les nu weer een uur dressuur.

Ik vind het op een douchekop lijken en die geeft schokken. Het paard wordt wel verdooft en ze vinden het niet prettig maar het werk wel goed. Het is maar voor even.

Groetjes

Slotje

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:24

Mijn hebben ze het ook geadviseerd, maar ben er niet aan begonnen.
Mede omdat je paard dezelfde tijd op rust staat en er nog geen duidelijk bewijs is dat het wat op leverd. Ook omdat ik wilde springen.
Ook was mijn paard na 1 jr weer terug op hetzelfde terwijl ik hier scans heb liggen waarop niks meer te zien is....

Ik denk dat je gewoon langs moet gaan en moet informeren, Van Schie bekijkt dan ook of het uberhaupt wel zin heeft.

Mijn merrie staat lekker vrolijk in de wei en binnenkort 2de veulentje.

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:27

een paardje bij mij op stal heeft een keer ook flinke peesblessure gehad. Die heeft toen ook zo'n therapie gehad en ik weer herstelt.
Dat been is nog steeds een zwakke plek, springen kan niet meer intensief, maar loopt gewoon dressuur lessen.

Duurde inderdaad maar heel kort ( 5 min) en had daarvoor een verdovingsspuit gekregen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:19

Mijn collega Roos Heck uit Doetinchem heeft (persoonlijke) ervaring met Shockwave-therapie. Dit is een paar jaar geleden toegepast op een van haar paarden (Reflex), waar zij nu hoge punten mee scoort in de dressuur. Vanwege het succes van de therapie en de onbekendheid bij het grote publiek heeft zij zich verdiept in de wetenschappelijke kant van shockwave-therapie. Dit was dan ook het onderwerp van haar scriptie ter afsluiting van de studie fysiotherapie. Omdat ik deze heb gelezen kan ik je wel het een en ander erover vertellen, maar wellicht hoor je het liever van de echte kenner Knipoog . Ze wordt vaker gebeld door mensen die er meer over willen weten, dus schroom niet om contact op te nemen met haar. Haar nummer staat op de site www.paarden-fysiotherapie.nl, deze link is ook te bereiken via mijn eigen site www.dierfysio-dewi.nl

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:09

een paard van mijn vorige baas had ook een vermeende peesblessure aan zn achterbeen,net onder de sprong.
heeft bij elkaar 1,5 jaar stil gestaan en uiteindelijk shock-wave gehad,het paard is daarna weer op grand-prix niveau gekomen...
ik heb zelf ook iets aan mn achillespees,en heb 2 keer shock-wave gehad,t doet gruwelijk zeer en t had vor mij weing nut.(ik word weer geopereerd)
het schijnt dat ze het bij springpaarden ook doen,zodat de pezen minder gevoelig worden tijdnes het springen.
ik ben er niet weg van,maar kan me wel indenken dat het zou kunnen werken.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:38

Mijn vorige paard heeft ook shockwavetherapie gehad. Zij had een gat in de tussenpees en een gescheurde/gerafelde oppervlakkige buigpees. Volgens Utrecht zouden ze de oppervlakkige buigpees wel weer goed krijgen, de tussenpees werd moeilijk. Na drie maanden stappen zonder vooruitgang ben ik doorverwezen naar van Schie voor shockwave. Hij heeft me heel eerlijk verteld dat hij het wel wilde proberen, maar haar nog geen vijftig procent kans gaf. Na vijf maanden proberen en twee behandelingen hebben we het helaas op moeten geven. De tussenpees was zo goed als genezen, maar de oppervlakkige buigpees zat kalkvorming in en drukte zichzelf als ware dood. De beschadigingen genazen wel, maar duwde dus het weefsel ernaast weer kapot.
De shockwave heeft dus volgens mij wel gewerkt, maar de blessure van mijn paard was zo ernstig dat het niet meer genoeg resultaat opleverde.
Tos is op 22 maart dit jaar rustig ingeslapen, om haar verdere pijn te besparen.

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:09

Wisselende reacties.
In de humane therapie bestaat deze methode al een tijdje en ook hier zijn de resultaten zeer wisselend. De 'maker' van het apparaat is in al zijn publicaties lovend en haalt dan diverse succesverhalen aan van diverse topsporters die binnen drie behandelingen genezen zijn. Dat een (groot) aantal van deze sporters vervolgens nog een jaar revalideert in andere klinieken, omdat de shockwave niet werkte wordt gemakshalve niet vermeld.
Soms werkt het dus en soms niet. Waaraan dat ligt is (nog) niet duidelijk. Zie het als een mogelijkheid die je kan aanwenden als er verder geen opties zijn?

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:03

Ook even een update van Lekuri's peesblessure!

Ik ben gistermiddag weer met haar bij de kliniek geweest. Op de scan zag het er al beter uit. De vorige keer (4 weken geleden) was er echt een donkere plek (gat) te zien en het was nu wazig, dus het weefsel groeit alweer dicht!

Het been was nu ook al veel dunner dan 4 weken geleden!
Ze hebben haar gistermiddag voor 't eerst met shockwave-therapie behandeld!
En over 4 weken moet ik terug komen, opnieuw voor controle, scan en shockwave-therapie!
Ondertussen moet ik 2x per dag met haar blijven stappen en heeft ze verder stalrust! Het gaat dus alweer de goede kant op!

Maar wat me vanmorgen helaas wel opviel......is dat haar been nu wel weer helemaal dik is?!?!
Weet iemand misschien toevallig of dat van de shockwave therapie kan komen, ofzo..?! want het zag er gisteren zo goed uit en nu (na de behandeling) is het hele been dik!!!!!
Is dat normaal?????

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:26

het is een heel normale reactie hor,dat het been weer dikker is geworden.met shockwave prikkel je de pees,die word dus weer wat gevoeliger gemaakt en daar kun je een reactie op krijgen dmv vocht.het is wel zo gezond als het na een paar dagen weer minder word,anders even je dierenarts raadplegen.