drachtige merrie overtijd en valse weeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikietje

drachtige merrie overtijd en valse weeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 12:26

In het land van ooit hebben we een shiremerrie staan die nu 9 maanden en 2,5 week drachtig is. vorige week vrijdag(beetje laat) hadden we haar binnengehaald. Ze is toen in de stal gaan liggen en het leek net of ze weeen had(dat dachten wij eerst ook)...ook de buik trok samen, ze lag VERSCHRIKKELIJK te kreunen en ze had echt pijn, neusgaten groot, wegdraaiende ogen. wij dachten echt dat het veulen kwam. Dat heeft een uur geduurd, toen stond ze op en was er niets aan de hand...
Ze keek ons echt zo aan van:...uh ja...en nu? wat moet ik doen? Wat kjken jullie allemaal bezorgd, niks aan de hand hoor..

Ze heeft die middag best levenslustig in de stal gestaan, hoofd laag over de deur, en onderlipje los.

Wij dachten later dat het veulen was gedraaid ofzo. Dat dat tegen haar ingewanden aandrukte...Kan dat zo zeer doen?
Ze is nog steeds niet bevallen en ik ga me een beetje zorgen maken.

We hebben toen het gestopt was wel de dierenarts gebeld en die zei ook dat het veulen gedraaid kon zijn....

(maar kan dat zon zeer doen dat het beest kreunend en steunend in haar stal ligt??)

(na die pijnscheuten heb ik wel haar buik gevoeld en er zat nog leven in gelukkig!!)
Nu staat ze gewoon weer in de wei, en ze doet net of het nog 4 weken duurt voordat het veulen komt.

Dennis

Re: drachtige merrie overtijd en valse weeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:40

Roos heeft ook valse weeen gehad, maar dit was 9 dagen voor het veulen kwam. Dit alles rond de uitgerekende datum.

Op ruim 9,5 maand lijkt mij dit nog wel een beetje erg vroeg.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:05

ja dat kan heel goed. B'elanna heeft dit bij tussenpozen vier weken achter elkaar gehad toen ze een maand of 9 drachtig was. Volgens de DA drukte het veulen op een bepaalde manier, waardoor valse weeen opgeroepen werden. Wat hielp was haar met haar achterste op de klep van de trailer zetten. Daardoor zakte het veulen naar een andere positie.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:19

AAAAAAAAAAH SORRY,...IK BEDOELDE 11 MAANDEN! PlingOING*!!!!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:21

hey mijn merrie heeft dat ook gehad, zelfs de dierenarts gebeld en die zei ook dat t veulen misschien kon draaien vervolgens heeft ze daarna nog een maand of iets over gedaan voordat t echt begon. wel voordat t veulen er was was ze ook een paar dagen dat ze ging liggen kreunen enzo....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:07

Toen ik dus nog een dikke week op mijn veulen moest wachten heb ik het na gezocht. Ong 10 dagen voordat het geboren word draait het wat en daar kan de merrie eventjes wat last van hebben.
Bij mij was het op een vrijdag avond. Ruim een week later, op de zondag avond(oh nee, ze maandag ochtend Tong uitsteken, het was kwart over 15) werd Senna geboren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:05

Veulen kan 'verkeerd' gelegen hebben, ze kan voorweeën gehad hebben, drachtige merries zijn vaak aan het eind ook wat 'koliekig'...
Als ze verder normaal oogt, goed eet en niet blijvend pijn heeft zonder dat de bevalling op gang komt (vruchtwater) dan is dit allemaal vrij normaal.
Ook 2½ week over tijd is niet bijzonder... dracht van een jaar komt regelmatig voor bij paarden (die van mij droeg net 1 dag minder dan een jaar).

Als je wilt checken of de bevalling er aan zit te komen kun je de melktest doen. Neem een dekseltje van een fotorolletjeskoker (zwart dus) en melk een paar druppels melk op het dekseltje (te vaak/ te veel melken niet doen, je wilt geen infecties e.d., maar een paar druppels 1 keer per dag of per 2 dagen kan geen kwaad).
Zodra de melk niet meer doorzichtig is en er 'vlokjes' in komen, is de bevalling op handen (24 tot 36 uur zeggen de boeken, maar die merries lezen die boeken niet, dus 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit)... zolang je het zwart van het dekseltje er nog doorheen kunt zien hoef je de bevalling niet te verwachten.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 20:57

Nou, dan kan ik nog even wachten denk ik. Gisteren was het nog waterig...Rare beesten:) ghighi....
Ik schrok wel even, ze had echt pijn, maar even later stond ze er echt zo bij van: Ohw bedoel je dit ding in m'n buik? Niks aan de hand, die houd ik gewoon nog even binnen.
Hele mooie donkerbruine Shiremerrie is het, en de vader is de zwarte hengst van het Land van Ooit, 23 jaar oud en nog een mooie hengst. Ik denk dat het een zwart hengstveulentje wordt.
Heb altijd van die voorgevoelens....

Ik meld het direct!:D

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:06

Valse weeen komen zo veel voor. Bij mij op stal hebben ze 10 fokmerries. Elk jaar tuimen wij ook weer in die voorweeen. Meestal duurt het dan idd nog een dikke week. Ik ben er meestal banger voor als ze het niet krijgen. Meestal ligt het er dan ineens achter in de wei... Knipoog
Mijn ervaring met paarden met voor weeen is dat ze vaak wel kegelen. Maar je kunt er ook vaak geen pijl op trekken... Haha!
Hoe vaak ik al wel niet gedacht heb dat het veulen eraan kwam en de merrie er 's morgens, na een nacht hard kreunen en onrustig zijn, net zo vrolijk haar biks weer staat te eten... Bloos

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:00

Die melktest is nog de meest accurate manier om te checken... mijn merrie kegelde zo'n 3 weken vantevoren al en toen ik de dierenarts belde om te vragen of het kwaad kon dat ze létterlijk melk stond te spuiten (wat dus geen kwaad kon, het wordt pas echte biest onder invloed van de bevalling) zei hij.."zet de stoel er maar bij want je hebt vanavond wel een veulen"...
Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb, want uiteindelijk heeft ze een week (!) melk staan lekken. Dan weer druppelen, dan echt straaltjes, maar continu lekte ze melk. De bevalling begon uiteindelijk op een heel onverwacht moment, want ze stond uitgebreid hooi te eten toen het water brak, terwijl ze dus ook regelmatig onrustig gedrag liet zien in de weken er voor (en ik iedere keer vol spanning voor m'n cameratje). Het water brak net op het moment dat ik de camera uit wilde zetten om naar de slaapkamer te verhuizen omdat ik dacht dat het die avond toch niks meer zou worden, zo rustig was ze...
Absoluut niet 'volgens het boekje' dus, maar zoals ik al zei: die merries lezen die boekjes echt niet, het komt als het zover is en niet eerder...
Succes en sterkte met wachten...

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 17:09

dankjewel allemaal voor jullie reacties, ik ben weer wat gerustgesteld!!
Ze staat nog steeds doodnormaal in de wei gras te maaien, net of het nog weken moet duren. Met haar buik bijna op de grond, wat een joekel moet dat worden zeg. Vooral een Shire!
Ik laat jullie weten als het er is!