hengstenkiezen ofzo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nightfly

hengstenkiezen ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 12:00

hallo, kan iemand mij pcies vertellen wat nou hengstenkiezen zijn?

in de bovenkaak van mn paard, in het gat laat ik maar zeggen waar het bit rust, voel ik aan beide kanten ook tanden door komen, hij wordt juni 5 jaar kan dat nog? het zijn net 2 driehoekjes die door het tandvlees heen groeien.

zou dat ook een reden kunnen zijn dat het bit vast gepakt wordt?

thx voor jullie reactie

juno1

Re: hengstenkiezen ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:54

Je bedoeld hengstentanden.
Dat hij het vastpakt kan natuurlijk omdat het zeer doet ( denk maar aan een baby als de tandjes doorbreken )
De leeftijd kan dus ook wel kloppen, maar laat daar dan even een DA naar kijken want soms kan daar een ontsteking ontstaan..
En een paard zal altijd bij pijn in de mond 'in dit geval het bit ' beetpakken.
Meer uitleg zie je hier of hier

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:58

Hm, klinkt wel een beetje als wolfstandjes.
Hier een stukje tekst eneen (onduidelijk) plaatje:
Citaat:
bleek dat het verschil tussen hengstentanden en wolfstanden niet altijd duidelijk is. Ik wist het in ieder geval niet precies. Bijgaand plaatje verduidelijkt de zaak. Hengstentanden worden ook hakentanden genoemd en komen overeen met de hoektanden bij de mens. Wolfstanden zijn extra premolaren.

Alle manlijke paarden hebben hengstentanden evenals sommige merries, hoewel ze in dat geval meestal klein zijn. Paarden krijgen eerst "melk" hengstentanden en vervolgens tussen hun vierde en vijfde jaar permanente

Afbeelding

of kijk hier maar eens:
http://www.dapzuidwolde.nl/Rubrieken/14 ... ntrole.htm

florentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:56

volgens mij zijn het wolfstandjes, mijn merrie had dit ook, dit af en toe voor bij paarden en ze zouden er last van kunnen hebben met het bit (hard in de mond, bit niet in willen etc). Ik heb ze laten verwijderen een ingreep van niks!!!!!!!!

nightfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 20:44

hey bedankt! hier kan ik wel wat mee, teminste als ik het plaatje mag geloven! want ik begon vanmiddag in eens te twijfelen van heb ik het nou wel goed, dat kan toch helemaal niet daar groeien, maar er heeft nog nooit een da naar gekeken, dus afspraakie maken!! dank jullie!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:07

Hengstentanden zitten voor in de mond/lagen. Er zit ongeveer een cm of 2 tussen een hengstentand en de snijtanden. Hengstentanden zitten zowel boven als onder, zowel links als rechts. Een hengst/ruin heeft er dus altijd 4.
Een wolfskies(je) zit tegen de echte kiezen aan, dus achteraan de lagen. Ze zitten niet altijd én boven én onder, en ze zitten ook niet altijd links én rechts. Je paard kan er dus ook maar 1 of 2 hebben.

Als je bit goed in de mond hangt, dus niet te laag, zal een hengst/ruin geen last van z'n hengstentanden hebben. Hangt het bit (te) laag, en/of heeft je paard een kleine mondspleet, dan kan je bit tegen de hengstentanden aankomen.
Omdat wolfskiesjes tegen de gewone kiezen aanzitten, heb je bij een goed ingehangen bit eerder kans dat het bit daar wel tegenaan drukt. Het bit tijdelijk iets lager in de mond hangen tot de tandarts is geweest kan dan helpen.