tumor in hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyReining

tumor in hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 09:22

Gister kwamen mijn ouders bij de wei ( paar km van ons huis vandaan ) en zagen ze dat onze fok merrie een hele erge bloedneus had. Uit beide neusgate sijpelde het bloed.
Toen zijn mijn ouders naar huis gegaan en hebben we een stal thuis klaar gemaakt en ginge we terug om de merrie op te halen. Toen we bij de wei aan kwamen lag de merrie ( wat niet normaal is voor haar) en ze kwam ook niet naar het hek toe. Ze bleef maar liggen toen hebben we haar met het touw om hoog getrokken en opgejaagd. toen we thuis waren en we in de trailer keken zat echt alles onder bloed! toen hebben we meteen naar de dierenkliniek gebelt dat we wouden komen maar die rade ons meteen af om te komen want ze konden toch niets meer doen. Alles duide er op dat ons paard een tumor in haar hoofd had. Als we daar heen zouden komen zouden ze alleen kunnen constateren dat het dat was en meer zouden ze niet kunnen doen. Ze zouden mss wel kunnen opereren maar de kans dat ze dat zou halen was heel klein.

Maar de merrie is drachtig en over 2,5 week aan haar tijd.Dus vroegen we of ze het veulen niet al vast konden halen. Ook dit was niet mogenlijk omdat de merrie normaal altijd een maand over staat en het nu dus nog te vroeg zou zijn.
Toen werd er ons aangerade de merrie in een wei te zetten of stal en hope dat het bloede stopt en anders zou de merrie dood gaan en tsja moest ze ergens staan waar we haar ook weer makkelijk weg konden krijgen.

Toen hebben we haar op stal gezet thuis en toen ben ik een foto van dat paard naar mijn oma gaan brengen ( dies paranormaal begaafd zeg maar) en toen heeft mijn oma via die foto het bloeden proberen te stoppen. Maar zij voelt dan ook bij haar zelf waar het paard pijn heeft en waar het bloede vandaan komt en dat was bij dit paard in het hoofd. Dus de dierenartsen hadden wss de goede diagnose gesteld via de telefoon dat er een tumor in het hoofd bij het paard zat.

Nu vanochtend werd ik wakker en was het bloeden bij het paard gestopt. Alleen heel af en toe komt er nog een kleine bloeding maar niet zo heel erg meer. Nu hopen we dat dit zo blijft maar die kans is heel klein. Die tumor zit daar nog steeds en ze kan dus ieder moment dood gaan. Maar we hopen dat we haar toch nog een paar weken in leven kunnen houden zodat we haar veulen toch kunnen redden.

Maar nu vraag ik me af of mss nog iemand zo iets mee heeft gemaakt met een paard. En hoe dat is af gelopen? Hebben jullie het paard laten opereren? is dat gelukt? Of hebben jullie net als wij er op gehoopt dat het bloeden zou stoppen? En hoe lang heeft het paard toen nog geleeft?

Ik zou het echt fijn vinden als iemand die dit mee gemaakt heeft dit kan vertellen ik wil echt weten of er een kans is dat deze merrie nog een aantal weken kan leven en het veulen toch gered kan worden.

Gaefje

Re: tumor in hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:27

Hoe oud is de merrie? Verder veel tsja beterschap of iig een zo pijnloos mogelijke tijd voor je merrie!!

groetjes

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:30

een vriendin van me heeft een paard gehad met een tumor in zijn hoofd
ze hebben het paard laten opereren maar heel het hoofd zat vol en ze hebben hem op de operatietafel laten inslapen

ik vind het wel een onprofessionele uitleg van de kliniek
bel eens naar een andere kliniek voor een tweede opinie

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 09:31

De merrie is 16 maar ja ze is niet meer te redden maar we willen het veulen redden en ondertussen doet mijn oma pijn weg halen bij de merrie zodat ze in iedergeval niet super veel pijn heeft dat wille we haar niet aan doen.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 09:34

Ja wij hebben meerdere klinieken gebeld. Maar ze zeiden ook we kunnen hem opereren maar gezien ze drachtig is enzo is dat gewoon een tegroot risico. We moeten de merrie zo in leve proberen te houden want als ze op de operatie tafel dood zou gaan zoude ze het veulen ook niet kunnen redde omdat die nog niet levensvatbaar is. Boos! dus ja gezien al de klinieken en dierenartsen die we gebeld hebben hetzelfde zeiden denk ik toch dat het niet anders is

flellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:37

Wat een verschrikkelijk zielig verhaal. Het lijkt me echt doodeng als je je paard zo ziet bloeden.
Ik hoop dat het veulen nog gered kan worden en dat de merrie niet te veel pijn lijdt. Sterkte

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:59

Wel knap hoor dat ze door de telefoon al kunnen zien dat ie een hersentumor heeft

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:54

heel veel sterkte Vriendjes zijn?
ik hoop dat je merrie het nog red tot het veulen er is

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:23

Ik vind het ook persoonlijk een beetje apart dat ze door de telefoon zo'n diagnose stellen zonder verder onderzoek.
Ikzelf zou voor een second opinion gaan.

Iig veel sterkte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:28

idd beetje raar, je zou verwachten dat ze namelijk zowiezo komen kijken of er niet gewoon een dikke ader geknapt is, die ze dan kunnen dichtbranden?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:35

Meid wat en verhaal en nee.. ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, maar bij deze wil ik je veel sterkte wensen en ik hoop dat het met het veulen goed gaat komen (en met de merrie uiteraard)

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:00

Sorry, heb hier mijn grootste twijfels over! Er zijn meerdere oorzaken voor neusbloeden! Een ethmoid hematoom is er idd één van, maar ze kan ook een luchtzak mycose hebben of een stollingsstoornis en zo zijn er nog wel meerdere! Een ethmoid hematoom opereren we bij ons op de kliniek, luchtzak mycose is ook gevaarlijk maar kan ook behandeld worden. Een bloedtransfusie is ook mogelijk om het haar wat makkelijker te maken... En zo zijn er wel meer dingen. Weet je dat een klinike zelfs geen patient MAG weigeren? Die moeten 24/24 klaar staan voor spoedgevallen! Nee, dit is heel vreemd en ik denk dat er veel meer mogelijkheden zijn dan wat jullie nu hebben gedaan. Je kan toch op zijn minst zelfs een gewone DA laten komen? Wie zegt dat ze ieder moment kan doodvallen? De aandoeningen die ik heb vernoemd zijn niet onschuldig, maar kunnen wel behandeld worden of op zijn minst geprobeerd te behandelen. Den kwel dat ze een bloedtransfusie kan gebruiken... Nu, jullie doen wat jullie willen, maar ik vind dit niet verantwoord. Wel knap idd dat er zomaar telefonische diagnoses kunnen gesteld worden! Handig.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 19:15

Wij hebben meerdere dierenartsen gebeld maar we zitten ook met het probleem dat ze niet zo maar geopereerd kan worden. kijk en mijn oma kan precies vertellen waar de pijn zit enzo (ze heeft het nog nooit verkeerd gehad) dus daar vertrouwen we ook wel een beetje op en we weten dat ze op dit moment totaal geen pijn heeft gelukkig en het bloeden is gestopt dus hopelijk komt het toch nog goed. Maar het probleem is ook wij kunne haar niet vervoeren de dierenarts heeft al gezegt dat dat fataal kan worden, ook gezien ze gister toen ze op de trailer stond meer begon te bloeden omdat ze zich dan drukker maakt.
En dat je zegt dat het on verantwoord is wat wij doen vind ik niet echt kloppen. wij zitten echt niet net pas in de paarden en we hebben al heel wat mee gemaakt en we zijn op dit moment overal informatie aan het zoeken , we hebben al verschillende dierenartsen gebeld enzo maar de sympthomen komen zo erg overeen met de diagnose van een tumor dat het haast niet anders kan.
En daar komt nog bij opereren is ook niet zo maar een optie. Ze is hoog drachtig dus een narcose zou ook een groot risico zijn voor het ongeboren veulen, daar moeten we ook aan denken en gezien deze nog niet oud genoeg is om echt goed levensvatbaar te zijn moeten we ook goed bedenken wat we doen. Ze kan dus niet zo maar geopereerd worden anders was dat al lang gebeurd!

xPebblesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:33

Jeetje meid, wat een verhaal.
De da kan natuurlijk altijd even langskomen om het een en ander uit te sluiten.
Ik heb ( gelukkig) nog nooit zoiets mee gemaakt maar ik wil je even heel veel sterkte toewensen!!
Ik hoop dat jullie in elk geval het veulen nog kunnen redden

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:18

Luchtzak mycose zit ook in het hoofd... Ik wil je echt niet aanvallen, maar het kan nu toch geen kwaad om er een DA bij te halen? En te controleren hoe haar hematocriet is? Dan kan ze indien nodig een bloedtransfusie krijgen... Als haar hematocriet te laag is, dan krijgt het veueln ook niet genoeg zuurstof en dan sterft het toch of krijg je een dummie... Ik zeg alleen dat ze medische begeleiding kan gebruiken! En dan kunnen missch andere oorzaken worden uitgesloten! Missch is het wel helemaal niet zo erg als jullie denken!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 20:28

denk je dan dat wij der nog helemaal geen dierenarts bij hebben gehad??
alleen van klinieken krijgen we van we kunne er niet aan doen te horen en de DA zeg da de sympthomen gewoon overeen komen met een tumor

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:20

Jammer dat het zo moet gaan. Hoe kan een DA dat nou in 's hemelsnaam door een telefoon heen beoordelen. Het gaat hier wel om een merrie én om haar ongeboren veulen hoor. Vindt het een erg vreemd verhaal. Als het veulen blijft zitten en de merrie haalt het niet (áls er al iets ernstigs aan de hand is) krijgt de kleine geeneens een kansje. Sterker nog, omdat bij de merrie geen goede diagnose is gesteld lijdt het veulen nu al mogelijk schade. Triest en schandalig.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:32

HOE ERG...
Ik hoop dat ze nie te veel pijn heeft en je het veulen zal kunnen hebben.

Mijn paard had een tumor in zijn oor heel diep, ze hebben hem geopereerd en uitgehaald maar het zat te diep...ze hebben hem een chemoterapy gegeven in de wortels....nu is het afwachten is 6 8 maanden geleden ongeveer..

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:32

Mag ik vragen hoe de DA (telefonisch of niet) zo zeker deze diagnose kan stellen?? Bij ons staat er ook een paard die ongeveer de zelfde symtonen had (verschrikkelijke bloedneuzen /niet op willen staan /gewoon omvallen) na veel onderzoeken bleek dat hij "gewoon" grote poliepen in zijn neus en voorhoofdsholtes te hebben.......

Ik wens je heel veel sterkte met je paardje!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:59

Ik ben volledig akkoord! De enige manier om dit met zkeerheid te weten te komen is een grondig onderzoek, waarbij waarschijnlijk endoscopie nodig is. Ik vind dit echt een heel vreemd verhaal...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:43

Coliena schreef:
Ik vind dit echt een heel vreemd verhaal...

Ik ook!
Het bloedde vanuit de neusgaten kan idd meerdere oorzaken hebben!
En je zegt ook dat je hoopt dat het veulen het iig wel overleefd!
Maar dan zou ik er bij de DA's erop aandringen dat ze verder onderzoeken dan alleen zeggen van: het is een tumor in het hoofd!
Iig heel veel sterkte!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:52

dit gaat echt helemaal nergens over..... Waarom komt die DA niet gewoon kijken !!! Wie weet wat de oorzaak is, misschien kun je er dan nog op tijd bij zijn. Ookal is het bloeden nu over, er zit iets duidelijk niet goed bij je merrie, doe er dan wat aan...

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 15:54

ja maar de dierenarts is wezen kijken maar ze kunnen niets doen. De dierenarts is de volgende dag gekomen maar en de diagnose was juist het is een tumor maar ze kan niet vervoerd worden. Als ze vervoerd word, maakt ze zich te druk en dan kan ze als nog dood gaan dus dat is een te groot risico en thuis kunnen ze niets doen. Dus het is nu wachten op het veulen. Maar ze heeft geen pijn en ze bloed niet op het moment en ze eet en drinkt gewoon dus opzich gaat het redelijk goed nu. En we hebben al een teken van leven gezien van het veulen want dat was gister als een gek aan het spelen in haar buik haha.

En onze andere merrie laat de melk al lopen dus haar veulen zal ook snel geboren worden en dan kunne we een deel van de biest van haar nemen en invriezen voor het andere veulen dat nog geboren moet worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:58

Ik hoop dat iig de bevalling voorspoedig gaat...door de persweeen zal ze toch ook meer druk krijgen in het hoofd.
Ik hoop voor het veulen dat ze nog een paar maanden met de moeder mee kan. Als de moeder geen pijn heeft zou ik het zo lang mogelijk proberen uit te zingen, en haar pas laten inslapen als het veulen gespeend kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:18

bij mensen kunnen de artsen toch ook niet aan de symptomen voor 100% zien of iemand een tumor heeft of niet?

Maar goed, als jullie zeker weten dat dat het is, ga ik met verder met Cassidy mee.. ik hoop echt dat het veulen het redt.. heel veel sterkte!