ZOnnebrand...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benjamin

ZOnnebrand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 19:56

DIt is Benjamin, mijn verzorgpaard.

Afbeelding

Het is een appaloosa met een hele roze huid, met uitzondering van een paar kleine zwarte vlekken. Als het zonnig is en hij staat in de wei of hij wordt bereden verbrand hij heel erg snel, vooral op zijn neus en rond zijn ogen, soms zelfs tot bloedens toe..

We hebben al vanalles geprobeerd: een doekje aan zijn halster, een hele dichte vliegenkap, groene leem (klei) op zijn neus, zonnebrand met factor 60, maar het helpt allemaal weinig.

Hij kan nu alleen nog 's ochtends of 's avonds naar de wei, terwijl alle andere paarden lkr de hele dag buiten staan, en als hij verbrand is het natuurlijk ontzettend zielig want het zal best pijn doen als heel je neus vol korstjes en velletjes zit...

Heeft iemand een oplossing....????

Lenneke_

Re: ZOnnebrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:12

Als paarden heel snel verbranden (normaal verbranden ze ongeveer net zo snel als mensen op plekken met een roze huid en dun haar) kan het zijn dat ze iets aan hun lever hebben. De lever maakt dan een bepaalde stof aan die in het bloed komt en dus ook in de huid waardoor ze heel snel verbranden.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:49

Probeer eens de neus van je paard in te smeren met een dikke laag vaseline. Ik kende een paard waarbij het prima hielp.
Succes

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 23:42

Weet niet echt een tip, maar er zal vast wel een paard zijn die niet tegen vliegen kan of zijn donkere kleur behouden wil hebben. Mijn paard is donkerbruin, wordt gek van vliegen en staat ook overdag op stal en 's nachts buiten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 06:42

in de zomer een deken erop doen?

dan kan hij in elk geval verder niet verbranden. en verder,tja...kun je niks aan doen, als je paard steeds verbrand heeft hij ook meer kans op huidkanker, dus dan maar een paar uurtjes binnen staan.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:01

Zo'n reflecterende zilveren vliegendeken kan misschien helpen.
Ik heb goede ervaringen met zonnebrandcréme van de groene os.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:35

Ik heb een vos met een enorme roze neus, hij heeft ook vitiligo en daardoor is zijn huid extra gevoelig. Hij is nu ookal verbrand. Ik heb ook van alles geprobeerd. Enige wat een beetje helpt is kinderzonnebrand factor zo hoog mogelijk. Deze is vaak dikker als gewone zonnebrand en water vaster. Maar je moet wel paar x per dag smeren.

Benjamin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:18

alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:19

mijn paard had de afgelopen dagen ook korsten op zijn neus ik ben gaan smeren met sudocreme en na 4 dagen zijn de korsten weg en heeft hij weer een gaaf neusje.

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:53

Zulke ernstige gevallen geef ik altijd het supplement D-tox van de Paardendrogist. Het helpt echt! (Kijk even op hun site om te zien wat het is / wat er in zit.)
Daarnaast wel blijven smeren met zonnebrandcreme, doekje aan het halster voor over de neus, en zo'n zilveren vliegendeken is ook een prima idee.
Zorg ook dat je paard voldoende water drinkt! Doe eventueel zout in het voer om dit te bevorderen.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:43

Hoop dat je snel een oplossing hebt wat wel werkt. Verdrietig