bewegingskreupelheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

painthorse

bewegingskreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 14:16

Onze haflinger heeft heel erg last van haar been als ze moet lopen loopt ze niet helamaal lekker. MEt draven brengt ze haar hoofd naar beneden en gaat dan raar doen met der been een beetje rare passen naar voren maken. Ze wil wel nog graag lopen. we denken aan bewegingskreupelheid, maar weet iemand hier meer over te vertellen.

Kyona

Re: bewegingskreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:19

Uit je omschrijving is het lastig op te maken, het klinkt voor mij gewoon als kreupel (hoofd op en neer). Dan maken ze met het pijnlijke been vaak kleinere pasjes zodat ze het zo min mogelijk belasten.

VaNnAxEvItA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:33

Heb je die haf net..?

Bij op de manege waar ik rij is er ook iemand.
Dat de pony wat moeilijk loopt en vooral met zijn hoofd naar benede brengt.
Bij haar is het omdat ze in een arm sterker is en de andere niet.

Of heb je de haf al een tijdje heb je hem al een tijdje dan kan het niet.
Dan lijkt het mij ook gewoon kreupelheid.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:28

wat verstaat men onder "bewegingskreupelheid"?
als een paard kreupel is,zie je dat t snelst in draf,en DUS in beweging.
als ze langer dan 2 dagen kreupel is en geen warme hoef heeft zou ik de da bellen,heeft ze een warme hoef dan zou ik de hoefsmid bellen.
sterkte ermee

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:50

Kreupelheid aan de voorbenen is in te delen in 'bewegingskreupelheid' en 'belastingskreupelheid'.

Belastingskreupel: Het paard wil het been niet belasten, dus de steunfase en de pas naar achteren zijn verkort (Het paard wil dan het been zo snel mogelijk weer optillen) Dit is meestal goed te zien wanneer het pijnlijke been het binnenbeen is op de volte. (in draf)

Bewegingskreupel: nu heeft het paard moeite met het naar voren plaatsen van het been. Dus om de beweging te maken. De pas naar voren is nu verkort. Dit zie je vaak het beste wanneer het kreupele been het buitenbeen is op de volte. (in draf)

Dan is er ook nog de gemengde kreupelheid, een combi van bovenstaande.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:04

in beide gevallen is de pas toch gewoon kort en niet zuiver?!ik snap jou uitleg wel,hoor dewi.kreupel is kreupel,laat liever een veearts oordelen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:35

@ timilon: je vroeg wat er verstaan wordt onder bewegingskreupelheid, vandaar mijn uitleg. Uit de uitleg van de TS kan ik niet opmaken of het ook daadwerkelijk om bewegingskreupelheid gaat in dit geval. Ik ben het totaal met je eens:

Het maakt niet uit op wat voor manier het beestje kreupel is, het is belangrijk dat er een deskundige naar kijkt. De oorzaak moet worden uitgezocht. Je verteld dat het paard heel erg kreupel is, het lijkt me dat je dan niet te lang moet wachten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:44

Dewi schreef:
Kreupelheid aan de voorbenen is in te delen in 'bewegingskreupelheid' en 'belastingskreupelheid'.

Belastingskreupel: Het paard wil het been niet belasten, dus de steunfase en de pas naar achteren zijn verkort (Het paard wil dan het been zo snel mogelijk weer optillen) Dit is meestal goed te zien wanneer het pijnlijke been het binnenbeen is op de volte. (in draf)

Bewegingskreupel: nu heeft het paard moeite met het naar voren plaatsen van het been. Dus om de beweging te maken. De pas naar voren is nu verkort. Dit zie je vaak het beste wanneer het kreupele been het buitenbeen is op de volte. (in draf)

Dan is er ook nog de gemengde kreupelheid, een combi van bovenstaande.

Maar is t ene een spierenkwestie ofzo en t andere iets anders? Heb t ergens gelezen. Zal t thuis nog wel eens opzoeken. Voor mij ook wel interressant, aangezien mijn paard van de week op de volte linksom blijkbaar met t rechtervoorbeen niet rad liep.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:38

hier mag je me nooit op vastpinnen want het klopt niet altijd: belastingskreupelheid heeft vaak de oorzaak in de ondervoet of kogel, bewegingskreupelheid vaak hoger, dus elleboog, schouder of rug.