Hoeven in het voorjaar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Hoeven in het voorjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 14:12

De hele winter heeft mijn paard keurige hoeven en zo gauw ze in het voorjaar het land weer op mag beginnen te scheuren...

Ik heb nu na 4 1/2 week de hoefsmid alweer kunnen bellen, omdat ik 1 ijzer kwijt was (en een stuk hoef...) en de andere los zaten...

Hij kon er te nauwernood nog ijzers onderslaan...

Ik baal hier best wel van, ik ben zo bang dat ze straks weer wat verliest en er een keer niks meer onder kan...

Zijn er mensen hier met soortgelijke problemen die misschien tips hebben???

IlsjePilsje

Re: Hoeven in het voorjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:17

Ik had het ook jaren achter elkaar. De enige oplossing bij mijn paard was, de ijzers er onderuit. Nu na 2 jaar heeft hij hardstikke mooie hoeven en geen scheuren meer.
Helaas heb ik 100-den middeltjes gebruikt en bij mij werkte die niet.
Je kunt eventueel Biotine gaan bijvoeren, waardoor de kwaliteit kan verbeteren en de hoeven misschien na een tijd sneller gaan groeien.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:54

Bij mijn verzorpaard (24 jaar) zijn de hoeven ook gaan scheuren nu ze op de wei staat... Ook lijkt het net of ze veel harder zijn geworden...
Ik volg dit, want het lijkt me niet prettig voor zo'n paard dat de hoeven zo raar zijn (ensis staat overigens niet op ijzers, en heeft dit ook Verward)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:57

Mijn verzorghaf heeft er ook erg veel last van. Volgens de smid komt het doordat de hoeven van een 'constante' omgeving opeens te maken hebben met een 'wisselende' omgeving. Hiermee bedoel ik dat de hoeven bijvoorbeeld weken lang veel vocht op kunnen nemen doordat het veel geregend heeft, en dan gaan inkrimpen en scheuren zodra het een aantal weken droog is op de wei. Ijzers werken niet mee, dus de hoeven gaan scheuren.

Een echte oplossing, behalve regelmatig de hoefsmid langs laten komen of de ijzers er onderuit, heb ik nog niet gevonden. Het is moeilijk om een constant klimaat op de wei te maken, hebben en houden.

Achter zijn zijn ijzers er sinds een jaar af en dat gaat nu goed. Voor moet ie op ijzers blijven omdat zijn hoeven niet goed genoeg zijn om zonder te kunnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 19:47

Bedankt voor jullie reakties!

Ijzers er onderuit is helaas geen optie, omdat ik veel over de weg rijdt, o.a. aangespannen, en dan heeft ze 'r ijzers echt nodig...

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:15

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:54

ik ken het probleem, het het ook gehad met mijn paard.
Ook ik heb de ijzers er onderuit laten halen (kon niet anders, hij kon nergens meer nagelen) , heb nog een half jaar lopen tobben met de gewone smid voor ik bij zinnen kwam en een natuurlijk bekapper heb gebeld.
ben nu een jaar verder en heb geen problemen meer met scheuren, brokkelen en mijn paard loopt perfect over iedere ondergrond, moet zelfs verplicht dagelijks een half uur over het asfalt, het liefst over een gravel- of gebroken puinpad, maar die zijn te ver weg voor iedere dag!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:34

Jah ik ben ook overgegaan op natuurlijk bekappen en kan gewoon over de verharde weg lopen hoor Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:02