wat te doen met hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radnah2

wat te doen met hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 20:26

wat kan je je paard het beste geven als ie hoefbevangen is kwa voer?? en zijn er nog speciale dingen die je het beste kan doen??

Mijn paard is niet hoefbevangen (gelukkig niet zeg! Haha! ) maar ik wil eigelijk wel weten wat je moet doen als het gebeurd! Bloos

radnah2

Re: wat te doen met hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 20:40

Ik heb verder rond gekeken op internet en heb daar gelezen dat je een paard met hoefbevangen het beste alleen hooi en water kan geven en wel gewoon beweging (geen stapmolen, longeren of rijden maar gewoon wandelen). Wat zijn jullie ervaringen of wat is jullie advies om te doen??

Emeandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:58

Mijn verzorgpaard is nu hoefbevangen. Hij heeft absolute stalrust voorgeschreven gekregen. In het begin moesten we hem 4 keer per dag eruit halen om zijn benen af te spuiten. Maar omdat hij onder de spierverslappers zit, loopt hij heel erg onstabiel. Hij viel steeds bijna, en als dat echt zou gebeuren komt hij niet meer omhoog. Dus nu staat hij op stal. Hij mag niet op stro staan, dus eerst stond hij op nat zand (nat om de hoeven te koelen) en sinds vandaag op een kokosbedekking die met water helemaal nat gemaakt is. Hij mag verder geen biks, geen stro dus, en geen kuilgras. Af en toe krijgt hij wat oud hooi en uiteraard moet hij veel drinken.
Hij krijgt medicijnen: spierontspanners, bloedvatverwijderaars en bloedverdunners.

Zorg ervoor dat je een snelle diagnose kunt stellen, zodra een paard raar loopt als hij uit de wei komt (raar = stijf, stram) vraag dan om deskundig advies.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Groetjes, Susan.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:13

tien ik vroeger nog van die leuke verzorgpony's had Haha! was eentje heel gevoelig voor ik dacht eiwit,en was regelmatig hoefbevangen.

ze kreeg toen een tijdje alleen wat wortels en wat hooi,lopen hoefde we gelukkig niet,omdat ze op de weide stonden 24/7 wel moesten we ook dacht twee keer per dag?de beentjes met koud water afspuiten. en ze kreeg medicijnen van de da.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 23:11

Emeandor schreef:
Mijn verzorgpaard is nu hoefbevangen. Hij heeft absolute stalrust voorgeschreven gekregen. In het begin moesten we hem 4 keer per dag eruit halen om zijn benen af te spuiten. Maar omdat hij onder de spierverslappers zit, loopt hij heel erg onstabiel. Hij viel steeds bijna, en als dat echt zou gebeuren komt hij niet meer omhoog. Dus nu staat hij op stal. Hij mag niet op stro staan, dus eerst stond hij op nat zand (nat om de hoeven te koelen) en sinds vandaag op een kokosbedekking die met water helemaal nat gemaakt is. Hij mag verder geen biks, geen stro dus, en geen kuilgras. Af en toe krijgt hij wat oud hooi en uiteraard moet hij veel drinken.
Hij krijgt medicijnen: spierontspanners, bloedvatverwijderaars en bloedverdunners.

Zorg ervoor dat je een snelle diagnose kunt stellen, zodra een paard raar loopt als hij uit de wei komt (raar = stijf, stram) vraag dan om deskundig advies.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Groetjes, Susan.

Owke heel erg bedankt voor de informatie Knipoog

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 23:12

mickeytje schreef:
tien ik vroeger nog van die leuke verzorgpony's had Haha! was eentje heel gevoelig voor ik dacht eiwit,en was regelmatig hoefbevangen.

ze kreeg toen een tijdje alleen wat wortels en wat hooi,lopen hoefde we gelukkig niet,omdat ze op de weide stonden 24/7 wel moesten we ook dacht twee keer per dag?de beentjes met koud water afspuiten. en ze kreeg medicijnen van de da.

ja maar is het weiland niet juist waar de meeste pony's hoefbevangen van worden??

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 23:25

stond geen gras meer op radnah Lachen

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 07:48

mickeytje schreef:
stond geen gras meer op radnah Lachen

ow owke! Knipoog

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:15

Ik heb wel eens gehoord dat je de hoeven goed moet koelen en dat het nog het beste gaat als je een paard in een laagje water zet, een paar keer per dag een paar uur, KOUD water.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:10

Er bestaat nog de discussie over het wel en niet laten staan op natte ondergrond.
Als je pijn in je voeten hebt, ga je dan ook op nat (en koud) zand liggen om de pijn te verzachten? Knipoog

Ook bestaat er nog steeds onduidelijkheid over het ontstaan van hoebevangenheid. Er wordt tegenwoordig beweerd dat niet de eiwitten de boosdoeners zijn, maar de koolhydraten die in het gras zitten.

Meer info kan je vinden op www.hoofcare.nl

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:33

de hoefsmid zag laatst dat een paardje bij mij op stal ook hoefbevangen was....mocht absoluut geen gras meer hebben (eiwitten) en rust is ook heel belangrijk

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:34

Wij kregen advies van de d.a. en de hoefsmid om het paard buiten in het zand in een modderbad te zetten zodat hij zef kan gaan koelen dan laat je de keuze aan het paard zelf over . En allèèn maar HOOI en natuurlijk water geven anders niets. Heeft heel goed gewerkt ze is helemaal op geknapt. Pling

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:33

lizzy_lisa schreef:
Wij kregen advies van de d.a. en de hoefsmid om het paard buiten in het zand in een modderbad te zetten zodat hij zef kan gaan koelen dan laat je de keuze aan het paard zelf over . En allèèn maar HOOI en natuurlijk water geven anders niets. Heeft heel goed gewerkt ze is helemaal op geknapt. Pling

ik zit nu zelf met een hoefbevangen shetlander Huilen zo zielig! je ziet echt dat ze pijn heeft, maar ja. De hoefsmid kan niet eerder komen dan morgen, dus dan gaat hij haar onder handen nemen. De dierenarts had ook aangeraden om haar op nat zand te zetten, alleen is dat niet haalbaar bij ons op stal. Ik weet niet of het goed is, maar we hebben haar nu op heel veel stro gezet zodat de druk wat minder wordt... Verder krijgt ze hoogstens 15 brokjes bix, wortel en appel. Mag ze dat wel gewoon hebben? of móet ze echt op hooi en water gezet worden :S
We zitten al te denken om gewoon het land om te ploegen tot 1 grote baggerzooi, zodat ze geen gras meer kan eten, want die andere shetlander staat nu voor nix binnen (ze kunnen niet zonder mekaar...)
Hoorde laatst ook dat er een soort van virus was wat begint met hoesten en uitloopt tot hoefbevangenheid. Hiervoor had ze dus last van hoesten enzo... Weet iemand hier meer van?!

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:00

casjuh schreef:
ik zit nu zelf met een hoefbevangen shetlander Huilen zo zielig! je ziet echt dat ze pijn heeft, maar ja. De hoefsmid kan niet eerder komen dan morgen, dus dan gaat hij haar onder handen nemen. De dierenarts had ook aangeraden om haar op nat zand te zetten, alleen is dat niet haalbaar bij ons op stal. Ik weet niet of het goed is, maar we hebben haar nu op heel veel stro gezet zodat de druk wat minder wordt... Verder krijgt ze hoogstens 15 brokjes bix, wortel en appel. Mag ze dat wel gewoon hebben? of móet ze echt op hooi en water gezet worden :S
We zitten al te denken om gewoon het land om te ploegen tot 1 grote baggerzooi, zodat ze geen gras meer kan eten, want die andere shetlander staat nu voor nix binnen (ze kunnen niet zonder mekaar...)
Hoorde laatst ook dat er een soort van virus was wat begint met hoesten en uitloopt tot hoefbevangenheid. Hiervoor had ze dus last van hoesten enzo... Weet iemand hier meer van?!

Zelf zou ik haar op een hele pak stro zetten, zodat ze alsnog kan liggen, op zand doen ze dat echt niet.
Persoonlijk zou ik ook stoppen met biks en appels. Peen kan geen kwaad.
Ook moet je uitkijken met hooi, vooral geen verse hooi geven, omdat daar alsnog veel in zit. Lekker oud hooi van een aantal jaren oud, is het beste.

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:28

casjuh schreef:
lizzy_lisa schreef:

Kun je dan niet een stuk van de wei om doen, zodat ze allebei op het zand kunnen staan? Desnoods graaf je een gat van 5 bij 5 van 20 à 30 c.m. diep dan gaan ze er zelf wel instaan als ze daar behoefte aan heeft dat koelt de hoeven af en dan doet het minder pijn. Ik zou echt NIKS bij geven als allèèn inderdaad OUD hooi met zo`n min mogelijk EIWITTEN!!!!!
Veel succes.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:33

Koolhydraten zijn de boosdoeners, niet de eiwitten!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:09

Kusia schreef:

Ze krijgt vanaf nu alleen nog maar erg oud hooi en water, meer niet. De hoefsmid heeft haar hoefjes mooi bekapt en na de pijnstillers loopt ze alweer wat lekkerder. We gaan in hun wei de helft ondergooien met zand en dat wordt dan tevens onze nieuwe trainingsbak haha Haha! daar mag ze dan voorlopig in staan, hoop dat ze snel van de pijn af is

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 13:10

casjuh schreef:
Kusia schreef:

Ze krijgt vanaf nu alleen nog maar erg oud hooi en water, meer niet. De hoefsmid heeft haar hoefjes mooi bekapt en na de pijnstillers loopt ze alweer wat lekkerder. We gaan in hun wei de helft ondergooien met zand en dat wordt dan tevens onze nieuwe trainingsbak haha Haha! daar mag ze dan voorlopig in staan, hoop dat ze snel van de pijn af is

Dat is erg balen! Maar veel succes en hoop dat ze snel geneest! Knipoog

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:40

Ze gaan wel liggen op zand hoor. Mijn merrie staat al 3 maanden in een zandbox en gaat gewoon liggen. Door de zandbodem kunnen ze beter, steviger staan. Het zand vormt zich om de hoef en geeft zo steun. Het wordt alleen behoorlijk ranzig, helemaal nu met die warmte. Het hoeft niet altijd door eiwit te komen. Mijn merrie werd bevangen in januari, stond niet op het land, gewoon aan het werk, normaal voer en hooi. Weten nog steeds niet waar het van gekomen is...

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 13:53

chanty94 schreef:
Ze gaan wel liggen op zand hoor. Mijn merrie staat al 3 maanden in een zandbox en gaat gewoon liggen. Door de zandbodem kunnen ze beter, steviger staan. Het zand vormt zich om de hoef en geeft zo steun. Het wordt alleen behoorlijk ranzig, helemaal nu met die warmte. Het hoeft niet altijd door eiwit te komen. Mijn merrie werd bevangen in januari, stond niet op het land, gewoon aan het werk, normaal voer en hooi. Weten nog steeds niet waar het van gekomen is...

en hoe doe jij het nu met het voer??

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:01

chanty94 schreef:

Voeding is natuurlijk niet altijd de boosdoener van hoefbevangenheid Knipoog

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:12

Wij hebben ook een pony gehad die zelfs 2 keer hoefbevangen is geweest we moesten hem toen in een modderbad laten staan en hem DONKER bier geven
Heeft heel goed geholpen.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:13

Mijn pony is ook hoefbevange geweest.. moest 2 weken dag en nacht op zand.. maar hij had ook al wa met ze been en ik gaf hem gewoon eten.. Dus ik denk da je meschien een klein beetje voer moet geven gewoon alles aanpasse

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:29

Laat je paard natuurlijk bekappen. Daarmee ontlast je de witte lijn doordat ze niet alleen op de hoefwand lopen en heeft die witte lijn alle tijd om te herstellen.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 05:20

Anouar15 schreef:
Laat je paard natuurlijk bekappen. Daarmee ontlast je de witte lijn doordat ze niet alleen op de hoefwand lopen en heeft die witte lijn alle tijd om te herstellen.

is ook al gebeurt Lachen
maar ik vind het vreemd dat het ook aan zetmeel kan liggen dat hoefbevangen raken Verward Het is toch zo dat teveel eiwitten toxinen gaan maken in het bloed waardoor de bloeddruk stijgt in de hoef en door die druk de hoefwand losraakt?
En ik denk dat als je te lang wacht met hoeven kappen dat ze te lang worden en de hoefwand ook losraakt...?