mijn paard heeft hoeven die heel snel afbreken. Ik heb alles wat ik kon bedenken geprobeerd, de afgelopen drie jaar sinds ik hem heb. Smeren, in water weken, biotine, Engele pellets. Ook heeft hij een jar op blote voeten gelopen, maar datbleef strompelen, ook met de hoefschoenen. In dat jaar zijn de hoeven wel mooi geworden, maar nu loopt hij weer ruimn een jaar op ijzers en sinds een week of twee zijn ze weer helemaal gaan brokkelen. Ik weet me geenraad meer De (orthopedisch) smid heeft hem in he t verleden al op leren zooltjes gezet, tussen de hoef en het ijzer, maar dat hielp ook niet. Iemand een goede tip ? Ik las iets over vochtinbrengende springschoenen ??
kan me namelijk voorstellen dat dat best wel een idee zou zijn als je paard slechte hoeven heeft dat dat zou werken. sinds mijn pony brandnetel krijgt bij gevoerd groeien zijn hoeven ineens een stuk harder, brandnetel bevat ook kalk(weinig) en bevorderd de opnamen van kalk uit het lichaam zelf.
ik zou toch eens gaan uitpluizen wat er op dit gebied te voeren is aan kalk, en gaan proberen. vochtinbrengende springschoen lijkt me juist bij brokkelhoeven helemaal niks, die hoeven zijn dan toch vaak al aan de zachte kant? lijkt me dat ze daarvan nog zachter worden..
oh en wat zowiezo wel goede resultaten geeft is toch wel zeewier, niet duur en werkt op de lange duur ook erg goed.
ik vond bij de paardendrogist dat MSM zwavel goed zou helpen dat heeft hij nog niet gehad heb het meteen bij de Kruidenheks besteld en dinsdag komt gelukkig mijn smid, eens kijken wat hij ervan zegt
Hoi! Mijn paard had ook heel brokkelige hoeve. Niets hielp ertegen dus uiteindelijk heb ik haar op ijzers gezet, maar de hoefkwaliteit bleef slecht.
De oplossing voor mijn haf was: natuurlijk bekappen. Mensen, niet meteen weer een discussie beginnen over natuurlijk bekappen! Ik wil fjordenfan alleen vertellen wat bij mijn haf heeft gewerkt. Dat was dus natuurlijk bekappen. Al die smeerseltjes, ijzers enz. pakken het gevolg aan. Natuurlijk bekappen pakt de oorzaak aan.
als je een goede natuurlijk bekapper erbij haalt, loopt je paard geen minuut kreupel! Mijn paard heeft ook geen seconde kreupel gelopen toen de ijzers eraf gingen.
gewoon je eigen smid vragen om de hoef iets langer en breder te laten, dan lopen ze niet kreupel doordat ze een bredere draagrand hebben.. dan lopen ze veel minder gevoelig valt me op dat natuurlijk bekappers de hoeven vaak wel erg lang laten...
Milka word ook natuurlijk bekapt en ben er uiterst tevreden over. Ze loopt prima zonder ijzers en heeft helemaal geen brokkelhoeven meer! Kan gewoon over de verharde weg lopen geen probleem!
de smid is daarstraks geweest en het blijkt losse wand te zijn. Vandaar dat het zo ineens was gekomen. Ik heb ook de DA gebeld wat ik ermee aanmoet en hij adviseerde schimmelwerende behandeling en zou ook met de smid overleggen. De smid heeft er zoveel mogelijk losse wand afgehaald en leren zooltjes onder de ijzers gezet. Ik moet hem met springschoenen op de wei zetten en rijden, zodat de ijzsers er niet afgaan.
Ik heb het met hem ook over het natuurlijk bekappen gehad en heb hem laten lezen wat de DA en smid uit Valkenburg schreef. Als ik wilde kon ik hem uiteraard op blote voeten zetten, zei hij, maar hij raadde het me nie taan. En gezien mijn vroegere ervaringen met Pieke op blote voeten waag ik me daar ook niet meer aan. Hieronder nog even wat de DA uit Valkenburg schreef: (hij kent het paard niet)
Het is jammer dat hij nu weer anderhalf jaar op ijzers loopt. Hoef zijn namelijk kampioen in het verborgen houden van gebreken binnen in de hoef en het verzwakken van de zool (die immers niet gebruikt wordt).
Hij is pas 10 jaar dus nog redelijk jong. Wat dat betreft denk dat we het moeten gaan proberen. Dus ijzers eronderuit en natuurlijk bekappen (echter niet vlgs Strasser!!). Het strompelen gaat in de loop van de tijd verdwijnen als er maar geen ernstige pathologische achtergrond aanwezig is (artrose, breuk, botoplossing). Strompelen duidt vaak op pijn achterin de hoef. We zullen eerst takkenanesthesie doen om te kijken of de problemen ook echt in zijn hoef zitten en niet zijn schouder bijvoorbeeld. Ook hoefbevangenheid (of een milde vorm ervan) kan voor pijnlijkheid zorgen Het slecht groeien van de hoef, komt omdat waarschijnlijk de hielen te lang zijn gelaten waardoor er geen straalcontact met de bodem is geweest. Voor de staart en manen kunt u beter Subli Merit voeren.
Er is geen andere oplossing dan de ijzers eronderuit halen, want anders heeft hij over een jaar helemaal geen wand meer over om iets te nagelen. Ons voorstel is dan ook om de smid dit te laten doen en daarna met mij contact op te nemen.
Als we deze weg behandelen moet u rekening houden met gevoeligheid van zool/straal. Dit kan 3 tot 6 maanden duren. Dit is dus niet omdat de ijzers eronderuit gehaald zijn, maar nadat de ijzers weg zijn komt de verzwakking en ziekte tengevolge van verkeerd bekappen en ijzers aan de oppervlakte. Het is essentieel dat u hier achter staat.
Natuurlijk bekappen houd in dat we het natuurlijke afslijtingsproces met mes en vijl gaan nabootsen, meer niet. We gaan niet in de zool snijden en standscorrecties doen. Wij kunnen dan de eerste bekapping doen om richting te geven, vervolgens kunt u na een cursus (1 dag) de hoeven uw pony zelf bijhhouden