Operatie i.v.m. hengstigheid (vraag)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monday

Operatie i.v.m. hengstigheid (vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 19:19

Mijn merrie is altijd extreem hengstig, lief maar wel het type dat je plet. Zij is al een jaar aan de prikpil en dat neemt het ergste weg, maar ze krijgt elke 6 weken een spuit en is daar dwars doorheen nog hengstig. Afgelopen week is ze gescand en de eierstokken die in rust zouden moeten zijn waren volledig groot en in werking. Zeg maar dat mijn merrie übervruchtbaar is. Haha!

Na heel lang wikken en wegen heb ik besloten haar te laten opereren. Dit is geen doen en haar nog jarenlang die prikpil geven is zowel ongezond, als een behoorlijke kostenpost. De verzekering heeft inmiddels laten weten het te vergoeden, dus dat is allemaal super.

Bij de operatie zullen in principe de eileiders worden afgebonden (of zoiets) en als de eierstokken goed zijn (geen tumortjes) mogen die blijven zitten. Volgens een stalgenootje heeft de operatie dan helemaal geen zin omdat volgens haar de eierstokken de hormonen produceren en ze dan nog hengstig blijft worden.
Mijn stalgenootje noemt het aldoor castratie en vindt mij (en Utrecht) maar dom omdat wij het sterilisatie noemen.

Het lijkt mij dat ze in Utrecht die operatie wel vaker doen en echt wel weten hoe het werkt, maar hoe zit het nu? Ik dacht dat wanneer er geen eitje meer afgegeven kan worden, dat na verloop van tijd de werking van de eierstokken ophoudt...

Wie heeft hier verstand van?

Freggle

Re: Operatie i.v.m. hengstigheid (vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:08

Het afbinden van de eileiders (sterilisatie) zal qua gedrag van je merrie niet veel uitmaken, aangezien hormornaal alles hetzelfde blijft. Het verwijderen van de eierstokken (castratie) zal hormonaal wel het verschil geven wat jij wilt bereiken met deze operatie.

Het klopt inderdaad dat veel dierenartsen de castratie van een vrouwelijk dier sterilisatie noemen, aangezien het in de volksmond nou eenmaal zo gebruikt wordt. Maar wanneer je het officieel benoemd heb je het wel degelijk over een castratie. Zoals je ziet kan het soms ook erg handig zijn het officiele woord te gebruiken, aangezien het soms toch wel voor onduidelijkheden kan zorgen.

Behalve de mens zullen er weinig dieren daadwerkelijk gestreriliseerd worden, aangezien de operatie bij dieren vooral bedoeld is om het hormonale aspect weg te nemen, dit is alleen mogelijk met een castratie.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:03

Ben volledig akkoord, dit zal niets uithalen. Tenzij je natuurlijk de terminologie niet volledig hebt begrepen en het één en ander door elkaar haalt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:14

Ken een merrie die vorig jaar hiervoor is geopereerd in Utrecht. Ze viel echt onder de noemer 'pis-merrie'. Door de stress rondom de operatie is ze uiteindelijk overleden (koliek). Of de operatie dus heeft geholpen is niet bekend. Ben goed op de hoogte van de risico's. Elke operatie is niet geheel zonder risico. Een stress gevoelig paard heeft een nog hoger risico. Maar aan de andere kant staat weer, dit is ook niet echt goed..... sterkte met het besluit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:20

Wat Freggle en Coliena zeggen (en je stalgenoot) klopt precies: alleen het weghalen van de eierstokken zal de produktie van hormonen doen verdwijnen.
Vergelijk het met de 'sterilisatie' van een poes. Het weghalen van geslachtshormoonproducerende organen zoals eierstokken en testes heet castratie, dus wat iedereen een gesteriliseerde poes noemt is in feite een gecastreerde poes. Bij kleine huisdieren wordt overigens ook meteen de baarmoeder verwijderd. Dat is voor het hormonale aspect niet belangrijk. Alleen eierstokken is voldoende.

Jouw paard zal dus aleen geen last meer van haar hormomen hebben wanneer de eierstokken worden verwijderd. Het enige nut van het afbinden van de eileiders is dat je je merrie daarna bij een hengst kunt weiden en ze zal daar never nooit drachtig van worden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:32

Ik ken ook mensen die een merrie die Gp liep zo'n operatie hebben laten doen ,alleen heeft het niks uitgehaald en kon ze dus ook niet meer als fokmerrie ingezet worden ,dus ze hielden er uiteindelijk niets meer aan over

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 20:25

Het wel of niet doorgaan van de operatie is niet aan de orde, die gaat zeker door. Inmiddels heb ik nog een keer met de DA gebeld en het nagevraagd.
Of de eierstokken gaan eruit, of de bloedtoevoer wordt gestopt zodat ze afsterven. De risico's zijn bekend en afgezien van bloeding tijdens de operatie is het grootste risico een buikvliesontsteking door het gas dat ze gebruiken om de buik op te blazen. Ik ga er vanuit dat alles goed komt. Mijn merrie is een super relaxed geval dus dat scheelt alweer. Nog 5-7 jaar doorgaan met elke 6 weken een hormoonspuit is ook geen optie. Dus ik hoop er het beste van.

inderose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:30

een paard bij ons op stal had ook altijd heel erg last van haar hengstigheid zelf onder het rijde piste ze.
daar heeft de dierenarts een balletje bij ingebracht zodat het paard het gevoel had drachtig te zijn.
dat werkte perfect,later is het balletje eruit gehaald en heeft ze alsnog een veulen gehad,waarna het balletje weer is ingebracht.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:01

Zie je wel dat je het verkeerd hebt begrepen? Eierstokken eruit of bloedaanvoer afbinden hebben hetzelfde effect. De hormonen verdwijnen en het gedrag kan veranderen! Eerst had je gezegd eileiders afbinden, dit zou natuurlijk niet helpen. Dus misverstand opgelost! Veel succes met de ingreep!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 13:05

Coliena schreef:
Zie je wel dat je het verkeerd hebt begrepen? Eierstokken eruit of bloedaanvoer afbinden hebben hetzelfde effect. De hormonen verdwijnen en het gedrag kan veranderen! Eerst had je gezegd eileiders afbinden, dit zou natuurlijk niet helpen. Dus misverstand opgelost! Veel succes met de ingreep!

Ehm... ik had mijn DA wel goed begrepen, maar de DA had het verkeerd verteld. Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig was er een andere DA die het wel goed wist Haha!