Rondjes lopen in stal!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firegurl

Rondjes lopen in stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 19:10

Mijn paard loopt vaak rondjes in zijn stal,maar dan ook echt de hele tijd achter elkaar,zodat er een pad in zijn stal loopt.

Eerst dacht ik dat ie te heftig reageerde op het jonge gras,maar zie ook geregeld vliegen onder zijn buik zitten,vaak ook op een plek waar ie vorig jaar aan sacroiden is geopereerd,iemand hier ervaring mee,of vaker meegemaakt,alle tips zijn welkom!

ellepel

Re: Rondjes lopen in stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:47

iki zou een dunne deken gaan proberen en kijken of t dan beter word.

en uit die stal halen als t kan, sommige paarden doen t uit verveling of uit bewegingsgebrek..

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:14

hai firegurl, ik wilde je gister al bellen, want zag inderdaad dat ie het weer deed. Maar als je dan bij hem gaat staan is er niets aan de hand! Misschien toch die vliegen. Verveling lijkt mij niet, hij staat immers het grootste gedeelte van de dag op het land en gaat met alle paarden gelijk naar binnen, zal het ook even in de gaten houden..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:21

Klinkt mij gewoon als boxwalken hoor, daar kunnen erg veel oorzaken voor zijn.
Grootste is toch echt verveling, kan het paard wel het grootste deel van de dag op stal staan maar als hij dan weer naar binnen moet in die stal kan dat zo'n reactie opwekken.
Kan je paard niet dag en nacht naar buiten? Als dat niet kan, heb je dan de mogelijkheid om hem de hele dag (of in dit geval nacht, als hij op stal staat) doorlopend hooi te voeren? dat wil nl. ook nog wel eens het een en ander oplossen.
Een echte doorgewinterde boxwalker blijft gewoon doorgaan hoor, daar lost constant de beschikking over hooi ook niets mee op (ik heb er zelf 1 staan die het volgens mij heeft uitgevonden Clown ) en die kan je het beste 24/7 buiten zetten.
Overigens stopt mijn boxwalker er ook mee als je bij hem gaat staan, gewoon omdat hij dan aandacht krijgt en dus de verveling weg is.

Boxwalken door vliegen heb ik nog nooit van gehoord, die is echt nieuw voor mij Haha!

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 09:58

Hij staat nog niet s,nachts op het land(normaal wel dag en nacht in de zomer),omdat de nachten nog vrij koud waren,en er nog zoveel eiwit in het gras zat,dus ik wilde hem e niet te lang opzetten.

En over vliegen hij heeft er wel degelijk last van,hij reageert normaal al heel panisch op vliegen,en als ie word geprikt,reageert ie ook wat allergisch erop!

Zodra de nachten wat warmer zijn,zal deze week wel komen,gaat ie weer dag en nacht het land op!

Hooi word er op dit moment even niet gevoert,omdat ze al veel gras krijgen,en wat er ligt is heel droog hooi,en dat moet ie niet haha.

bedankt voor de reacties in ieder geval.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:17

Ja panisch reageren doen die van mij ook op steken/beten van insecten maar daarvan gaan ze niet boxwalken, dan gaan ze meer meppen naar de plek waar dat beest zit en als ze buiten staan gaan ze rennen.
Maar die van jouw gaat daardoor dus boxwalken? Die zet ik dan even bij op mijn lijstje van oorzaken, ik kon hem nl. nog niet.
Jammer dat je paard geen oud hooi wil eten, dat zou best iets op kunnen lossen maar als ze komende week misschien ook snachts al buiten blijven (temperaturen zien er goed uit) denk ik dat je oplossing al daar is Knipoog

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 10:36

Het begint dus eerst met doodstil staan en meppen met z,n staart en af en toe trappen,dan begint ie panisch te trillen en raar uit z,n ogen te kijken,en dan begint ie met lopen aan een stuk door,maar wat gezegt werd als je erbij gaat staan stopt ie,maar zodra je weggaat begint ie weer!

Tis een beetje vreemd uit te leggen eigenlijk,want in de winter doet ie het niet heel af en toe een keertje maar niet steeds!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:40

Dat lijkt er dan idd. op dat het door de insecten komt, hoe reageert je paard buiten op beestjes?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 10:45

Jah dan is ie constant met z,n staart aan het meppen en af en toe een klein beetje trappen niet steeds,en met z,n snuit naar achteren om ze weg te jagen.

Af en toe trillen dus als ie stilstaat,maar hij loopt geen rondjes in het land.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 12:33

Misschien een vliegendeken een optie? (die ook over de buik sluit *hoe moet ik het beschrijven Haha!* )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:09

ik bedenk me ineens dat je pony misschien op dat moment geen last van vliegen heeft maar van buikpijn?

Het begint dus eerst met doodstil staan en meppen met z,n staart en af en toe trappen,dan begint ie panisch te trillen en raar uit z,n ogen te kijken,en dan begint ie met lopen aan een stuk door,maar wat gezegt werd als je erbij gaat staan stopt ie,maar zodra je weggaat begint ie weer!

lijkt me namelijk wel op beginnende koliek?
misschien dat door het lopen zijn darmen beter gaan werken en hij dan geen last heeft ervan?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:26

Ja daar dacht ik dus eerst ook aan,maar hij doet het bijna elke dag?

Denk dat het niet elke dag buikpijn kan zijn ,lijkt me,en hij eet wel gewoon zijn bix op dan,maar ja vanaf deze week weer dag en nacht het land op!!!