hoe verteert paard cellulose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Acilon

hoe verteert paard cellulose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 17:55

hallo, ik heb een vraagje

ik vraag me af hoe een paard cellulose verteert?

ik weet dat dit een van de voordelen is van een paard tov herkauwers, dat zij veel sneller cellulose verteren. bij herkauwers gaat dat via de pens, iemand vertelde me dat het paard dat via de blinde darm doet. klopt dit? en zo ja hoe dan? via bacterien of enzymes?

thanks Lachen

DubbelFun

Re: hoe verteert paard cellulose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:34

http://www.merricks.com/digestion.html

Citaat:
Fiber is composed of cellulose, hemi-cellulose, and lignin. In the plant structure, cellulose and hemi-cellulose are able to be fermented in the hind gut of the horse by a microbial population.

Arnoud

Re: hoe verteert paard cellulose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:28

Dat gaat idd via de blinde darm die bij paarden heel groot is. Dit noemt men net zoals de pens de fermentatie ruimte. Het rendement van de blinde darm is wel lager dan die van de pens, maar werkt wel sneller. Dat houd in dat per gewichtseenheid herkauwers in het voordeel zijn met wat ze er aan energie uit weten te halen, maar per tijdseenheid is het paard in het voordeel. Door sneller te verteren, weet het uit arme grasgronden meer energie te halen. Een paard kan op Grasgronden overleven, waar herkauwers van honger om zouden komen. Een paard verteerd ongeveer 2 keer sneller dan een herkauwer. En ik dacht dat het wordt afgebroken door bacterien, maar dat weet ik zo 1, 2, 3 niet zeker...