Kreupel... wat zou dit kunnen zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Kreupel... wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 12:41

Xara is nu een week kreupel. In het begin kon ze er amper op lopen schijnt (ik was dus op vakantie), de DA is geweest en dacht dat het een hoogzittende hoefzweer was, ookal was er niet te zien of te voelen. Het kreupelen werd niet minder en het been zelf dikker, zowel het onderbeen als boven de voorknie. Toen is de DA weer geweest en heeft ze antibiotica en pijnstiller gekregen. Ondertussen 2x daags afgespoten met koud water en laten weken in biotex. Daarna een foto gemaakt van het been, waarop niets te zien viel, ook geen hoefzweer. Nu is het been dunner en is het alleen nog onder de kogel dik. Ze loopt nog steeds niet goed (wel stukken beter). Komt iemand dit bekend voor? 1 v/d DA's had het er ook over dat schurftmijt zou kunnen zijn. Verward

Xantha

Re: Kreupel... wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:56

Kan het niet zijn dat ze zich heeft verdraaid of iets dergelijks?
Hopelijk gaat het snel weer over! Ach gut
Arme Xara

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 13:00

Tja... ik hoop ook op een verdraaiing of zo. De DA wilde maandag weer komen, maar ja, als er niets te zien valt, valt er niet te zien. Ik ga er iig morgen weer heen, want ik kan het Anja ook niet aandoen alles alleen op te laten knappen. Ze staat nu in een box apart, naast die oude merrie van hen. Gelukkig mag ze wel overdag in de paddock.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:55

Jammer dat je Da antibiotica heeft gegeven Ach gut , mocht het een hoefzweer zijn, is het nu ten eerste, veel moeilijker te vinden (AB verkleurt de "plaatjes" en houdt het rijpingsproces tegen)
Een stokkreupel paard is in 98/100 een hoefzweer........de andere 2 meestal een gebroken hoefbeen of vreemd voorwerp in de hoef- maar die kans is ws te verwaarlozen.

Een hoogzittende hoefzweer (waar ik helaas veel ervaring mee heb) breekt vaak door in de kroonrand, pijnstillers (omdat ze de voet dan weer belasten) kunnen dit proces versnellen.......maar AB houdt het weer tegen, dus ik weet ook niet wat je nu kunt verwachten Knipoog Oplopende benen...ook dat beeld past hierbij.
Een hoefzweer is lang niet altijd op een rontgenfoto te zien, dan moet je echt geluk hebben, of rondom foto's laten maken, vanuit elke hoek, dan is het te zien als een "zwart gat"

Ik zou als ik jou was een goede hoefsmid langs laten komen, misschien dat die het alsnog kan vinden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:13

Tja ik volg in deze Mist. Al is een verstuiking nooit uit te sluiten natuurlijk...
Heel veel sterkte...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 21:28

Tja... ik vind het ook een beetje vaag allemaal. Ik had de dag voordat de DA de antibiotica heeft gegeven een vriendin van mij laten bellen naar de opfok. Zij zei ook dat een dik been heel normaal is en dat het gewoon een kwestie van afwachten is. Maar ja, als er vervolgens een DA komt die haar wel antibiotica gaat geven...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 17:31

Goed, net telefonisch contact gehad met de stalhoudster. Het is niet meer dik en ze loopt er niet meer kreupel op. Echter krijgt ze nu plekjes in haar kootholte en is er iets met de kroonrand, dat komt waarschijnlijk door al het water. Droge mok is het iig niet, heeft iemand ervaring met natte mok? Ik kan ook geen plaatjes vinden van beginnende natte mok.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:31

Mok begint toch van binnen? Je hebt best kans dat dat t hele probleem is. Heb er verder geen ervaring mee gelukkig, dus kan je verder niet helpen. sicces.

VaNnAxEvItA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:27

Ik gebreuk altijd uiencrema klinkt raar maar bij mij helpt het en of het droge of natte mok is dat weet ik ook nooit bij mijn paard :S
Maar ik smeer altijd uiecrema michien het proberen waard

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 21:48

Ik heb het met eigen ogen gezien en het is zeker geen mok. Er is veel haar uitgevallen in plukjes en er zitten wel korstjes. Het been begint nu ook weer dik en warm te worden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 06:38

Tessebes schreef:
Ik heb het met eigen ogen gezien en het is zeker geen mok. Er is veel haar uitgevallen in plukjes en er zitten wel korstjes. Het been begint nu ook weer dik en warm te worden.

Klinkt wel als mok.....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:28

Dat haar uitvallen in plukjes hoort imo niet bij mok. Het zit er eerder een beetje "schurftig" uit. Ik heb er helaas niet echt een duidelijke foto van.
Afbeelding

Verder ben ik bang dat dit niet de oorzaak van de kreupelheid is. Ik denk toch een hoefzweer. Ik denk dat dit ontstaan is door de biotex. (het is waarschijnlijk niet uitgespoeld)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:37

Het ziet er mijns inziens nog steeds uit als een mokvorm en ja daar kunnen ze heel erg kreupel van zijn.

Mijn idee: heeeeeeeel kaal scheren en schoonmaken met Betadine, goed droogmaken en vetvrij houden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:49

Maar het is dus niet begonnen met mok, dit heeft ze pas sinds 2 dagen. Op deze foto zie je het niet zo, maar er zijn hele plukken haar uit. Ik heb wel ervaring met mok (dat heeft ze vorig jaar gehad aan d'r witte achterbenen.)

Ik heb nog wel een foto, daarop zie je dat er echt een stuk haar weg is waar geen korstjes zitten.
Afbeelding
Verder zie je een lichtere plek op de hoef (onder de kroonrand) die er eerst nog niet zat. Ik hoop eigenlijk dat dat de hoefzweer onderzit. Tja... op een gegeven moment ga je gewoon hopen dat er wat zit... gek he.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 10:03

De DA heeft idd telefonisch bevestigd dat de kale plekken en korstjes door biotex of soda kunnen ontstaan. Hij komt aan het eind van de ochtend langs. Ik duim voor een hoefzweer, want als er nu niks uitkomt, dan moet ze toch naar de kliniek vrees ik.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:14

Heel veel sterkte, ik weet precies wat je doormaakt, ik zit hier momenteel met hetzelfde probleem.
En ook ik duim heeeeeeeeel erg hard dat het een hoefzweer is....ik krijg vanavond weer de smid.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 12:55

Ik heb net de DA aan de telefoon gehad. Volgens hem is het een zoolzweer of -kneuzing geweest. Maar goed dat ik hem nu even rechtstreeks gesproken heb. De eerste keer dat hij geweest is, reageerde ze namelijk wel op het "knijpen" in de zool met een visiteertang. Verder voelde hij duidelijk een ader kloppen in de kootholte, wat erop duidde dat het in de hoef zat. Hij heeft toen een gaatje gemaakt in de zool, totdat hij bij het bloed kwam, er kwam toen helaas geen pus uit. Daarna moesten we gaan weken met biotex om het vuil eruit te trekken. Volgens hem moet ze er nu vanaf zijn, omdat de hoef niet warm meer aan voelde en ze het been nu geheel belast. Door de biotex heeft ze een soort schurft gekregen en daarvoor heeft ze een zalfje gekregen wat we er iig 3 dagen op moeten smeren. Het zal mij benieuwen, ik kan bijna niet geloven dat ze er nu bijna vanaf is, aangezien het been weer dikker was geworden. Nou ja, we wachten het af...

VaNnAxEvItA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:07

oei dan is het inderdaad geen mok ik zou het verders niet weten veel sterkte