fjord al weer spierpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mjet

fjord al weer spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:59

Ik heb een fjord die 5 keer per week in het bos rijdt. af en toe haan we een lange tocht maken. We komen dan op een terrein dat er veel heuvels zijn. Het lijkt allemaal super soepel te gaan. Onis( zo heet mijn paard) sjouwt dapper in volle draf naar boven en ook naar beneden. Op zulke tochten laat ik haar vaak zelf het tempo bepalen omdat ik dan denk: ze weet zelf wel wat ze kan.... niet dus.

Nu al tot 2 keer toe stijf de volgende dag. Echt heel,kort lopen in stap de 1e 10 min. daarna gaat het beter en na een half uur lijkt draven zelfs beter te gaan dan stappen.

Vandaag was de 2e dag na de lange rit en ze was nog wel kort in stap, maar in draf liep ze weer als een sneltrein, dat ik haar zelfs weer moest inhouden. Klein stukje gallop gedaan... wilde ze zelf en dan merk je wel dat dat meer moeite kost.

Wie kent dat ook... kort in stap, goed in draf en moeilijk in gallop??

pff ik weilde eens dat mijn fjordje zelf eens aangeeft wat ze aankan en niet als een kievit die heuvels oprent alsof het niets is en het later weer moet bezuren.

Wie herkent dit en wat doe je er aan om die spierpijn te voorkomen?

CarpeDiem

Re: fjord al weer spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:08

probeer haar na de verschillende ritten af te spuiten met warm water (vergelijk het maar met jezelf, als je iets lang niet hebt gedaan, heb je de volgende dag ook spierpijn. Warm water helpt dan).

En neem je paardje een beetje tegen zichzelf in bescherming. Heeft ze het altijd of pas sinds korte tijd? Heb je een nieuw zadel??

Om de spierpijn te voorkomen: trainen, trainen, trainen.. En de dag dat ze spierpijn heeft, lekker in beweging met dr blijven, is beter dat stilzetten...

mjet

Re: fjord al weer spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 13:13

ze heeft het pas sinds kort. Zadel heb ik al 5 jaar dus ligt daar ok niet aan. Heb vandaag met haar gestapt. Dat ging redelijk.Dat ga ik deze week maar eens doen en verder niks. En inderdaad neem ik haar maar eens in bescherming tegen har zelf en ga zelf zelf tempo bepalen.

helaas is er geen warm water om haar af te spoelen, maar masseer haar voor en na het rijden en ze staat 24/7 buiten gelukkig