blazeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjabby

blazeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:08

Heeft iemand ervaring met de techniek "blazeren" bij een paard met een peesontsteking. Bij deze techniek zou er een soort zalf op het betreffende been gesmeerd worden waardoor een brandwond ontstaat. Dit zou de ontsteking moeten opheffen. Ik ben op zoek naar mensen met zowel positieve als negatieve ervaringen hiermee. Zelf was het mij onbekend en lijkt het me een nogal vreemde methode....

Schimmiej

Re: blazeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:44

Mijn paard heeft zoiets dergelijks gehad.
We moesten zijn beentje insmeren met een soort gelei en daarna met folie en verband in pakken. Het been werd helemaal warm en zo zou de onsteken opgeheven worden. Er ontstaat alleen geen brandwond hoor! tenminste niet bij mijn paard. Bij mijn paard was de onsteking weg gegaan maar zijn peesblessure is nooit over gegaan en is zelfs zo erg nu dat ik er niet meer mee mag rijden. Maar ik hoop dat jij meer geluk heb. Suc6 ermee,liefs

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:35

Is dat wat ze ook doen met dravers/renpaarden als die een peesonsteking hebben?

Ik heb een draver en die heeft op haar achterbeen (bij de pees) van die kleine rondje stipjes, wat net een soort brandmerk is.
Ik heb dit aan de hoefsmid en de dierenarts gevraagt en die hadden het beide over een techniek die toegepast werd om een pees beter te maken bij renpaarden en dravers. Waarvan ze dus ook brandwonden over houden.

Ik weet niet meer of het blazeren was, maar het had wel met branden te maken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:38

Volgens mij heet dat bliesteren en mag dat helemaal niet meer!

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 17:16

Bliesteren/blisteren/blazeren is inderdaad verboden in Nederland, in Belgie nog niet...
Ik zou graag weten wat de voor of nadelen hier van zijn en of er een andere/vriendelijkere techniek is ter vervanging.
Xtostarlight, heeft jou paard nog wel eens last van die pees? Op de plek van de brandwondjes zijn zijn haren daar wit geworden of had hij daar al witte sokken? Vaak verkleurt de vacht daar nl.
Groetjes

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:25

is achterhaald en verboden omdat het dieronvriendelijk is en niet werkt..

ik heb mijn bedenkingen bij een da die dit nog doet.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:49

Het is niet voor niks verboden....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:15

Het is een techniek uit de jaren 70 en 80. De theorie was dat je door de brandwonden littekenweefsel creëerde, dat het kapotte peesweefsel zou ondersteunen. Dat werkt dus inderdaad niet.