scheuren in de hoef door tegen muur slaan ( hengst )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flikka_maya

scheuren in de hoef door tegen muur slaan ( hengst )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 20:51

mijn 4 jarige andalusierhengst
staat altijd met 2 kettingen aan zijn bit vast om te poetsen anders is hij niet te doen

maar uit protest schraapt hij met zijn hoeven tegen de betonnen muur
en hij heeft geen ijzers

er komen nu allemaal scheurtjes in zijn hoef
wat er aan doen ??

Nerwen

Re: scheuren in de hoef door tegen muur slaan ( hengst )

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:58

Wat dacht je van het afleren van het schrapen?

flikka_maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:01

en hoe doe ik dat

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:15

flikka_maya schreef:
mijn 4 jarige andalusierhengst
staat altijd met 2 kettingen aan zijn bit vast om te poetsen anders is hij niet te doen

het andere topic is gesloten maar wil toch even terug op dit reageren. zet NOOIT je paard aan zijn bit vast! Altyd aan het halstertje of iets anders dat niet door de mond gaat. Enig idee wat er gebeurd als het paard zodanig in paniek geraakt dat hij zijn mond volledig kapottrekt?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:17

xKatleentjex schreef:
het andere topic is gesloten maar wil toch even terug op dit reageren. zet NOOIT je paard aan zijn bit vast! Altyd aan het halstertje of iets anders dat niet door de mond gaat. Enig idee wat er gebeurd als het paard zodanig in paniek geraakt dat hij zijn mond volledig kapottrekt?

Ja, en da's misschien ook wel de oplossing van je probleem..

Wie zet z'n paard nou aan het bit vast Rolleyes
Doe je dit soort dingen omdat het jezelf handig lijkt, of heb je ze zo van iemand geleerd?

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 00:09

Wat is hier foutgegaan vraag ik me af...
Mijn vierjarige hengst (volgens het KWPN nu al 5, maar ach het is nog geen 20 juli Knipoog ) staat gewoon aan een halstertje, en is zonder problemen te poetsen. Natuurlijk probeert hij af en toe kattekwaad uit te halen, maar hij weet precies tot hoe ver hij kan gaan. En gaat hij te ver, dan draait hij op voor de consequenties.

Die van mij heeft soms nog wel eens de neiging om tijdens het poetsen met zijn voorbenen over de grond te schrapen. Het enige wat ik nu hoef te doen is duidelijk ZET NEER zeggen. Dat begrijpt hij heel goed, evenals NEE (wat volgt als hij ZET NEER niet doet). Reageert hij na twee keer nog niet, dan wordt het hem op een andere manier duidelijk gemaakt (en nee ik ga hem niet heel hard slaan of schoppen of whatever). Het enige wat ik dan hoef te doen is weglopen, richting mijn zadelkast. Hij is dan teleurgesteld dat hij dan geen aandacht krijgt. Als ik weer terug kom lopen (op het moment dat hij dus is opgehouden met schrapen) is bij hem het geklier over en krijgt hij weer volop aandacht. Mocht hij gewoon door blijven gaan terwijl ik wegloop, dan neem ik een zweepje mee uit de kast en dat zet ik heel demonstratief in zijn blikveld neer. En dan is bij hem de boodschap wel duidelijk. Meestal dan Haha! Overigens is hij niet bang voor de zweep hoor, na een minuut of 5 gaat hij er meestal mee aan het gooien Haha!

Het hoeft dus lang niet altijd (en zelfs meestal niet) met geweld te gebeuren.
Hét sleutelwoord hier is consequentie. Mag het op maandag niet, dan ook niet op dinsdag of de rest van de week. En als hij iets goed doet, wanneer dan ook, moet je hem dat óók laten weten. Ze zijn heel gevoelig voor goed/fout, en ze zullen ook steeds blijven zoeken waar de grens ligt. Daarom moet je dus zo consequent zijn, anders is hij straks de trainer en ben jij zijn slaafje.

En een paard aan zijn bit vastzetten is NOOIT goed, hoe vervelend hij ook is, maar ik neem aan dat dat toch inmiddels wel tot je is doorgedrongen. En wie weet lost het probleem zich inderdaad al op wanneer je hem eens op een normale manier vastzet en hem op een goede manier benadert (dus NIET bang voor hem zijn en hem duidelijk van repliek dienen als hij te ver gaat).

Nog even twee vraagjes, is het je eigen paard en heb je begeleiding met het paard?

Hoe dan ook, veel succes met hem.

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:22

TS zit onder schaduwacount,dus heeft niet veel zin om hier uitgebreid op te reageren, heel banketstaaf voor je Tralala, want je had een uitgebreid verhaal getikt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:48

Hopelijk kunnen anderen nog iets nuttigs doen met deze info Knipoog

Ik zal hier een slotje op zetten omdat de topicstarter onder een schaduwaccount actief is (geweest) en zodoende niet meer kan reageren.