ribben bij een paard met veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veronake

ribben bij een paard met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 17:33

mijn merrie is bijna 2 maanden geleden bvallen..
nu begon te stilaan te vermageren. bloedonderzoek gedaan, ze had een beetje bloedwormen. Omdat ze terug gedekt is , moest ze panacur krijgen , ze werd dus niet opgegoten. ik voeder ze enorm ,ze krijgt 4 kg merriebrokken, pulp, 2 kilo granenmuesli, wortelen en half pak hooi per dag. ze gaat nog wel de wei in maar daar staat eigenlijk bijne niets op.
Nu heeft ze wel een buikje, maar ik zie nog steeds haar ribben. soms minder, als ze buiten loopt bijvoorbeld. Maar 10 min later als ze op stal staat, zie ik ze terug ineens hard..
haar schoft staat ook scherp ..
ze krijgt sinds 2 weken de panacur, moet nu toch gaan verbeteren niet??
ze is ook lui, zit weinig in, terwijl dat vroeger wel zo was, is dit met het veulen?
weten jullie wat ik ze kan geven als supplement zodat ze zich wat beter voelt, lijkt echt of ze is altij moe, en waar ze van verdikt?

BiondaMax

Re: ribben bij een paard met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:06

Geef als eerste veel meer hooi. een paard heeft veel hooi nodig zeker tijdens de zoogtijd. Onze merrie kreeg meer als een halve baal hooi per dag. Verder zou ik haar een andere ontworming geven. Neem een Eqvalan of Furexel, deze kun je ook rustig tijdens de dracht en zoogtijd gebruiken. Wat je verder zou kunnen nemen is Haemolytan 400 van Equistro. Het helpt de stoffwisseling op gang en zit boordevol vitaminen. verder zou ik Ijslands zeewier en een vitaminensupplement erbij geven. Als dit niet helpt zou ik zeker de DA erbij halen want normaal gesproken moet de merrie bij goed voer en hooi wel fit zijn. Dit is ook beter voor het veulen want als ze zelf niet in orde is zal ze ook minder melk gaan geven, dus hou het veulen in de gaten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:32

Sommige merries stoppen gewoon echt alles wat je voert in de melk en dus het veulen. Daar is niet tegen op te voeren. Wat je wel ook nog kunt proberen is zonnebloemolie over het voer, geleidelijk opbouwen naar 300 ml/dag. Je geeft dan puur vet, wat in principe ook meteen als vetvoorraad opgeslagen kan worden. Bij mijn merries (die ook zeer schraal worden met een veulen, zelfs op een vette wei) werkt dit probaat.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:10

Zemelen, maismeel... Werkt allemaal mee aan een goede spijsvertering, en een dikkere buik.. En wat anderen zeggen: raadpleeg de dierenarts over evt. aanvullende supplementen..