Wie weet wat hanetred (ataxie) is.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olly00000

Wie weet wat hanetred (ataxie) is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 17:05

Hallo

wie weet wat hanetred (ataxie) is.
Wie kan mij vertellen wat dit precies inhoudt, en of het ook schadelijk voor het paard kan zijn.

Letizia

Re: Wie weet wat hanetred (ataxie) is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:59

olly00000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 18:40

bedankt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:32

Hanetred en ataxie is NIET hetzelfde.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:49

Hanetred heeft met de zenuwbanen te maken maar dan meer gericht op het doorgeven van de "stroom" (over reactie) n ataxie heeft met een beknelling van de zenuwbaan te maken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:50

olly00000 schreef:
Hallo

wie weet wat hanetred (ataxie) is.
Wie kan mij vertellen wat dit precies inhoudt, en of het ook schadelijk voor het paard kan zijn.

2 verschillende dingen....

Ataxie is nadelig voor het paard, hanetred minder...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:54

Ik heb een paard gehad met een hanetred. Verder een heel fijn paard, maar wanneer hij wat engs zat of ergens spanning doorkreeg begon hij zijn rechterachtetrvoet hoger op te tillen dan linksachter. Zodra het 'gevaar' geweken was liep hij weer gewoon verder. Op rontgenfoto was er verder ook niets te zien...

Ik had de oefeningen van het M erin zitten, maar kon natuurlijk niet met zo'n paard op concours. En een sprongetje vond hij leuk, maar het was geen natuurtalent... Ik heb hemuiteindelijk verkocht aan mensen die er heel blij mee zijn en er alleen lekker reacreatief mee rijden.

Ataxie is minder. Wanneer een paard dat heeft, heeft hij er volgens mij ook vaak last van en kan de pijn ook steeds erger worden met de jaren. Het beste is dan om het paard in te laten slapen... Verdrietig

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:03

Ataxie is minder. Wanneer een paard dat heeft, heeft hij er volgens mij ook vaak last van en kan de pijn ook steeds erger worden met de jaren. Het beste is dan om het paard in te laten slapen... ;([/quote]

Wat is DIT nou weer voor een opmerking?!!!!???!!!
Paard met Ataxie heeft geen pijn in principe. Hij heeft een coordinatieprobleem. Ze hebben in de ernstige gevallen echt geen benul wat hun achterhand doet. Ze zwabberen. Ze kunnen er gewoon oud mee worden, alleen moet je er niet op gaan zitten vind ik.
Maar als je paard een lichte vorm van ataxie heeft kan je er gewoon mee rijden. Achterhand sterker maken door gericht te rijden.
En als de ataxie is veroorzaakt door een virus, kan t dus ook helemaal weggaan na behandeling. (lichte vormen van ataxie door "trauma" verbeteren ook door training en evt. acapunctuur)

Een man waar ik vroeger reed, had ook een paardje met hanetred. Dat beest kon springen als de beste! In de dressuur wordt t wat minder gewaardeerd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:09

o, je vroeg wat t was... Hmmmm, kan t niet echt uitleggen. Hij loopt als een kip/haan dat doet. Vandaar de naam HANEtred. Trekken m heel snel op. Meestal hebben ze t maar bij 1 achterbeen. Sommige (die van een vriend van mij) met alletwee. Is wel handig om af en toe een osteo naar t paard te laten kijken, want t komt nogal eens voor dat ze door t trekken een blokkade ontwikkelen in hun achterhand. Verder heb ik er echt geen kaas van gegeten. Sorry!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:59

@ neetje
Ik weet niet wat jouw ervaring met ataxie is, maar de mijne zijn niet zo best.
Ik heb paarden gezien die door het "zwabberen" geregeld omvielen. Hij kon niet met andere paarden staan, omdat hij niet kon draven en hij niet weg kon komen voor de andere paarden. Er was niets aan te doen en naar verloop van tijd werd het alleen maar erger. De gewrichten werden dik en met name 's morgens wanneer hij uit zijn box kwam had hij pijn... Ataxie is een storing/beknelling in de zenuwen.(heb ik begrepen) Het kan aangeboren zijn of door een ongeluk veroorzaakt worden... En ataxie kan wel zeker erger worden. Ik ken nog een veulen dat het tijdens de eerste 3 maanden steeds meer liet zien. Opeen gegeven moment kon hij nog amper bochten draaien zonder om te vallen. Dit en het bovenstaande paard hebben ze laten inslapen.

Hanetred is idd minder erg. Ik heb er zelf ook eentje gehad. Hij was niet zo'n springtalent anders had ik dat nog wel geprobeerd, maar het was verder een fijn paard dat ik als recreatiepaard verkocht heb. Hij deed het het ook niet constant. Bij dit paard hebben ze waarschijnlijk tijdens het castreren een zenuw geraakt of verkeerd afgeklemd. Daarvoor heeft hij nooit een rare pas gezet....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:09

Je hebt altijd extreme gevallen. Op het moment dat t voor t paard geen doen meer is, moet je ook eerlijk zijn en er een einde aan maken. Maar om gelijk maar klakkeloos te zeggen dat als een paard ataxie heeft je m maar moet laten inslapen vind ik wel erg kortzichtig! Vind dat DAen zich er iets meer in moeten verdiepen. Er wordt meestal idd gelijk gezegd dat als een paard ataxie heeft dat er nix aan te doen is. En daar ben ik t niet mee eens. Zit de beknelling in de nek, dan hoef je geen moeite te doen. Maar zit t in de achterhand, dan kan t best verbeteren. Trauma is denk ik de voornaamste oorzaak van ataxie. Klem liggen in de stal, hangen in t halster(!), onderuit gaan, noem maar op.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:00

mijn paard heeft in lichte mate ataxie.
nou die heeft echt geen moeite met ze achterbenen.
hij stapt altijd over en heeft er ook met rijden geen moeite mee hij doet alles,zelfs springen.
ik snap niet waarom mensen denken dat als hun paard ataxie hebben dat dat dan het einde van de wereld is.
mijn paard staat nu onder behandeling van steffie van der laarse,ze is nu 2x geweest en ze voelde duidelijk verbetering.
meer kracht in ze staart en meer activiteit in ze achterhand.
dus het is gel*l dat je je paard beter kunt laten inslapen.
ok als ie helemaal geen coordinatie heeft over ze achterhand heeft en er steeds doorheen valt is het n ander verhaal.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:52

mijn paardje had ataxie (opgelopen door Rhinovirus). In het begin kon ie er prima mee omgaan. Later is ie verkocht (februarie 2003) maar in november 2003 heb ik hem totaal ondervoed terug gekocht. oo toen had hij er niet zoveel last van, maar na een tijdje merkte je dat hij het zwaarder kreeg omdat hij nu weer op gewicht moest komen en tegen zijn ataxie moest vechten. hij had geen lichte mate van atxie maar kon er mee omgaan. maar k wilåel even zeggen dat ataxie door een val of dergelijks te behandelen is maar ataxie door een virus niet (door mijn DA bevestigd.) uiteindelijk eind maart ging het steeds slechter met hem en viel hij telkens (en molde zo diverse keren de schrikdraad Clown), werd uit de groep (kudde) gestoten, had totaal geen controle meer over de achterhand en hij kon de plas niet meer ophouden. Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik er idd op 9 mei 2004 een einde aan heb laten maken ten wille van het dier.
idd met lichte ataxie kan je paardje heeloud worden en is het onzin om te concluderen dat een paard met ataxie ingesapen moet worden als ie er prima mee kan leven... helaas mocht dat voor mijn Beau niet zo zijn.
Hierbij wens ik alle bokker met ataxie-paardjes heel veel geluk en succes met hun dieren Lachen dat ze nog heel oud mogen worden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:22

. maar k wilåel even zeggen dat ataxie door een val of dergelijks te behandelen is maar ataxie door een virus niet (door mijn DA bevestigd.)

Id in de meeste gevallen dus juist andersom! Als een virale infectie de oorzaak is, kan t verholpen worden door het virus weg te werken. Door trauma is t vaak een blijvend letsel.
Kijk anders maar ff op www.horsebodybalance.com

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:38

Ik moet even wat rechtzetten geloof ik! Ik lees nu de berichtjes eens door. Ik het eerste bericht dat ik geplaatst heb stel ik geloof ik dat wanneer ataxie steeds erger wordt en de paarden er last en pijn van hebben, het het beste is om het in te laten slapen. Ik heb het hier uiteraard niet over de (hele) lichte gevallen.
Maar dat lijkt me toch wel duidelijk. Nu lees ik dat iedereen over dat zinnetje valt, maar dat lijkt me toch wel een beetje overdreven. Helemaal aangezien ik daarna nog eens uitleg waarom ik die zin daar zo geplaatst heb...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 23:15

t is idd maar net hoe je t leest. Als ik t nu opnieuw lees, zie ik t ook. Sorry!!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:14

@ Needje; dat zou heel goed kunne, sorry voor mijn fout. Al zei mijn DA dit wel tegen mij...k zal het even doorlezen op de site die je me gegeven hebt bedankt Lachen (al heb ik er nu nog maar weinig aan helaas maar stel het overkomt me nog eens ben k wel voorbereid Lachen )