autisme bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shana

autisme bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 14:50

hoi

ik vermoed dat een van mijn paarden autistisch is omdat hij helemaal de kluts kwijt is als je iets verandert aan zijn omgeving of tijdstippen van voeren
je dringt ook moeilijk tot hem door , voorlopig ben ik de enige die tot hem doordringt

nu vroeg ik me af of paarden ook autistisch kunnen zijn en wat zijn de symptomen dan?

SanderP

Re: autisme bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:24

Ik weet niet zeker of autisme bij paarden voorkomt, maar het zou heel goed kunnen, omdat het ook bij andere diersoorten voorkomt, heb ik gelezen. Ik weet alleen wel dat je 'de kluts kwijt zijn' niet onder autisme moet zien. Autisme is veel gecompliceerder. Is ook veel te moeilijk om even in een reactie samen te vatten.
Wat bij autisme wel vaak voorkomt, is dat degene waar het het dier/mens het meest van 'houdt' juist pijn gaat doen, van zich zal 'wegduwen'. Maar het dier zal uiteindelijk wel het meest van diegene aannemen. Wat dat betreft komt dat wel weer overeen met jouw paard.
Het enige wat er tegen helpt, is een hoop geduld, aandacht en begeleiding. Autisme zal ook nooit verdwijnen. Het dier/mens zal hier alleen meer leren leven en zich daar aan aanpassen.
(ik schrijf steeds 'dier/mens', omdat ik het alleen bij mensen ken. dat je mensen en dieren kan vergelijken is zeker zo, ik weet alleen niet in hoeverre)

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:26

Overigens is één van de bekenste/meest voorkomende symptomen van autisme dat degene zich afzonderd.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:43

Kijk even bij deze link (http://groups.msn.com/DeKnollebollenhoe ... effie.msnw).

Misschien kan je hier iets mee. Ik heb zelf een paard met autisme en weet hoe (moeilijk) het is. Ik hoop dan ook voor je dat je paard geen autisme heeft.

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met de kluts kwijt. Ook zeg je dat jij de enige bent die tot hem doordringt. Hoe bedoel je doordringen. Wat kun je dan zoal met hem.

Een dier kan net zoals een mens autisme hebben. Alleen is dit nog niet echt erkend of onderzoek naar gedaan. Ook zijn er veel paarden met een trauma die dus geen autisme hebben, maar een gedragsstoornis. Ook hier wordt niet veel over gepraat.

Ik hoop nog iets van je terug te lezen op bokt of ergens anders. Succes met je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:53

goh.......
ik heb het gelezen en mijn eerste eigen paardje was dus ook licht autistisch...
niet alleen ikzelf had het vermoeden, maar zo'n beetje iedereen van de stalling waar ik stond dacht hetzelfde.

ze kon om niks volledig flippen, was soms echt helemaal weg, dan kreeg je geen contact met d'r....
in sommige dingen was ze superslim, maar andere dingen snapte ze niet, en dan keerde ze zich om en keek langs je heen alsof je e rniet was, heel apart.

ze was ook een merrie met een trauma opgelopen in het verleden, maar als veulen was ze al heel anders dan "normale"paarden, dus hebben we echt wel eens gedacht dat ze autistisch was, maar ja kom daar maar eens aan bij andere mensen..

rijden kon wel...in de bak, daarbuiten was onmogelijk, de "grote"wereld kon ze niet aan.
met freestylen en heel veel wandelen heb ik toen wel een behoorlijke band met haar gekregen.

ook helpt bach-remedie in deze gevallen erg goed vind ik..

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 16:01

met doordingen bedoel ik dat hij enkel iets aanneemt van mij , andere mensen loopt hij gewoon omver of als hij zijn middenvinger zou kunnen opsteken deed hij dat denk ik
hij heeft heel veel respect voor me maar daar heb ik best heel veel geduld voor moeten hebben
vorig jaar heeft hij een stuk van mijn vinger gebeten maar nu snap ik hem daarvoor , wij waren toen aan het verbouwen en we waren allemaal een beetje overwerkt en hij voelde dus aan me dat ik anders deed dan gewoonlijk , op een bepaald moment maak ik een plotse beweging en weg stukje vinger !!

dit paard is bij zijn vele vorige eigenaars mishandeld geweest en geeft daardoor zelden zijn vertrouwen aan iemand
iedereen zei me , je bent gek verkoop dit paard of doe hem naar de slacht , hij is levensgevaarlijk

maar ik geeft zelden op en ik wilde weten waarom mijn paard zo reageerde

dit paard is getraumatiseerd door zijn vorige eigenaren en dat wist ik toen ik hem kocht
maar kan een paard autisme krijgen door zulke omstandigheden , volgens mij heeft hij deze manier van leven gecreerd om te overleven en slaat hij in de verdediging alvorens ze hem iets kunnen doen
ik ben echt de enige die zijn vertrouwen heeft en ik kan over het algemeen vrij goed met hem omgaan maar ik moet telkens op mijn bewegingen letten omdat bij onverwachtse bewegingen hij doorslaat

ik dacht ook aan autisme omdat als je hem bv in een ander deel van de wei zet geraakt hij in paniek , staat hij daarentegen in zijn eigen wei dicht bij ons huis en de stallen is hij gerust

ik hou enorm veel van dit paard en ik wil hem leren begrijpen daarom mijn vraag over autisme

ik heb nog 4 andere paarden en je kan hem ook niet bij andere paarden zetten want hij kan heel lief zijn tegen het andere paard en plots doet dit paard een agressieve beweging en hij valt aan alsof zijn leven ervan af hangt

ik ken dit paard al van veulen en hij heeft als veulen en als volwassen paard altijd alleen gestaan en heeft dus geen paardentaal geleerd
daarom staat hij ook bij mij apart , wel naast andere paarden zodat hij contact met ze heeft maar zodat hij ze niet kan verwonden

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 16:03

bachbloesems heb ik al geprobeerd en dat helpt inderdaad

ik ben ook met hem bezig volgens parelli en emiel voest en sindsdien krijg ik contact met hem

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:30

Hoi,

Ik heb zelf geen verstand van autisme met paarden, maar ik werk met verstandelijk gehandicapten waaronder autisme.

Jij beschreef dat je paard nogal in paniek raakt bij situaties die hij niet kent, dat is bij autistische mensen ook. ook de omgang met andere is heel moeilijk, de ene autist kan wel met andere omgaan ( een tijdje) maar kan zo ook opeens de rug toekeren en net doen alsof die mensen niet bestaan. Ook het verhaal dat het zo moeilijk is om tot je paard doordringen komt bij autistische mensen voor, ze draaien van je weg of kijken je aan maar kijken dwars door je heen.

ik denk zelf vaak dat wat wij mensen hebben ook dieren kunnen hebben. ik hoop dat je een oplossing kunt vinden voor je paard. Maar ik geef je 1 tip, als het paard echt autistisch is, zorg voor een bepaalde dagstructuur, dus voertijden op vaste tijden , probeer weidegang of rijden op vaste tijden te doen, en verander niet teveel van omgeving. (een autistisch mens kan al in paniek raken van een stoel wat verkeerd staat) maar bij dieren is dit vaak moeilijk te realiseren. En vertrouwen met je paard is erg belangrijk.

Succes ermee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:31

natuurlijk is het logisch dat dit dier in de verdediging schiet als er iets gebeurt wat doet denken aan vroeger..

mijn merrie had ook bepaalde dingen waar ze gewoon niet vanaf kwam, die herinnering was te traumatisch voor haar, en haar enige uitweg was zich compleet afsluiten.

ze heeft een keer in de kliniek gestaan, ze moest voor foto's van haar hoofd, ze had een rare bult zitten.

volgende dag werd ik al gebeld, ik moest haar daar weghalen, vanuit een lichte narcose ontwaakte ze ineens en schopte zo alle medewerkers om zich heen weg...niemand wilde bij haar komen..
klopt dat ik de enige was die iets met haar kon, en heel vaak lukte dat ook nog niet eens..

ook het veranderen van een stukje land was een drama, toen er eens een merrie met veulen naast haar landje kwam staan heeft ze dagenlang alleen maar in de verste hoek van haar eigen weide gestaan...

ik kan nog wel ik weet niet hoeveel dingen gaan opnoemen, ze bleef een apart paard, wandelen met z'n 2-en was eigenlijk het enige wat we samen wel deden, dat kon ze wel aan.

ze leeft helaas al niet meer, op 9-jarige leeftijd is ze al overleden, ze had kanker. maar vanaf veulen af aan was ze al heel anders en reageerde niet "normaal"

vraag is denk ik of je in de toekomst vooruitgang zal zien, of dat dit zo blijft.
denk dat acceptatie het beste is,

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 16:37

dat van die stoel is bij mijn paard ook zo , als de buren bv een stoel verplaatsen in hun tuin en hij komt op zijn wei en ziet dat er iets aan zijn omgeving verandert is slaat hij ofwel totaal in paniek ofwel staart hij uren naar die stoel

zou het kunnen dat paarden meervoudige persoonlijkheden creeren om hun verleden aan te kunnen zoals mensen dit doen
omdat soms is hij een engeltje en van de ene minuut op de andere zie je de duivel in zijn ogen
sinds ik zijn vertrouwen heb ik het wel enorm verbeterd en kan ik goed met hem omgaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:52

persoonlijk vind ik dat dat wel kan...
wat bij een mens kan, kan bij en dier ook heel vaak wel..

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:51

hoi,

ik heb een ijslander van nu 11 jaar, een vreselijk lief dier, maar wel erg apart

wij noemen hem vaak uit een grapje autistisch niet dat het direct om te lachen is, maar meer om zijn gedrag te plaatsen.
alles wat anders is dan anders is reden voor vreselijke paniek, als ik hem wil pakken loopt hij standaard weg.
als hij aan het rennen gaat, is hij bij valgen niet meer benaderbaar.
een moeilijk paard voor velen, maar als je hem kent doet hij alles voor je. ik heb me vaak afgevraagd of je het autistisch kan noemen, maar nu ik het stukje hierboven gelezen heb weet ik het haast zeker.
een ander noemt hem waarschijnlijk stpelgek, wordt k ook wel eens van hem.

succes met jou vreemde eend
sas

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:14

Autisme is niet iets dat ze "zomaar" krijgen door traumatische ervaringen. Je wil niet weten hoe paarden kunnen veranderen en reageren door traumatische ervaringen. Ik denk dan ook dat jou paard geen autisme heeft (TS). Bij jou is het meer ene zaak van gedragsproblemen door een traumatische ervaring. Ik werk ook als vrijwilligster met kinderen en jongeren waarvan sommigen autist zijn. Ik zie dit helemaal terug in mijn paard. Zij is dus niet te trainen door NH of te berijden.

Aan de ene kant hoop ik dat er nu meer mensen zijn die autisme bij paarden erkennen, maar niet dat het nu als excuus gebruikt wordt. Er zullen nu ook veel paarden bestempeld worden met autisme, terwijl ze dit niet hebben. Traumatise ervaringen en zogenaamde "probleempaarden" kun je helpen, maar een paard met autisme kan je alleen begeleiden en je erbij neer leggen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:33

mijne was als veulen al heel anders....

ze kwam niet bij je, je merkte gewoon dat ze er gewoon niet was, ze stond er wel, maar in gedachten was ze ergens heel anders.
je moest echt wel eens aan haar schudden, en dan keek ze je aan zo van"hey! was jij er ook?"

heel erg in gedachten zeg maar, als ik er kwam , dan kwamen alle paarden op een holletje naar je toe, en zij stond vanaf een afstandje een beetje te kijken en kwam schoorvoetend naar je toe, haast verlegen.

met poetsen.. vond ze best wel lekker, maar je kon er donder op zeggen dat ze na enkele minuten opsprong en aan t touw ging hangen.
als twenter kon ze al niet meer vaststaan, zo opeens had ze ook het idee dat ze geen halster meer om wilde, er was niks gebeurt, maar als ze dat ding zag was ze al vertrokken...

je gaat op een gegeven moment van alles bedenken, is ze misschien doof? ziet ze niet goed?
heeft ze mischien een tumor in t hoofd?

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:49

Dat moment is moeilijk. Ik weet het. Ging ook twijfelen aan mijzelf en aan de gezondheid van je paard. "doe ik iets verkeerd? passen we niet bijelkaar? kan ik niet goed rijden/met paarden omgaan? ben ik te lief? heeft ze een tumor? is ze ziek? en ga zo maar door"

Ik bedoel ook niet dat ik twijfel aan jullie. Maar helaas zullen er nu ook mensen zijn die een "probleempaard" als excuus een paard met autisme gaan noemen.Ik bedoel met een probleempaard een paard dat door toedoen van de mens/traumatischer ervaring of verkeerde opvoeding een probleem is geworden voor de mens.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:56

je hebt misschien wel gelijk tittel !

mijn paard is door verschillende vorige eigenaars heel slecht behandeld , een voorbeeld : hij is vrij dominant en zij loste dit op door hem met benen bij elkaar tebinden en op de grond te laten liggen , en proberen zo zijn karakter te breken
nog een voorbeeld: hij is reining getraind en als hij niet snel genoeg spinde kreeg hij de sporen tegen zijn hoofd

zou het kunnen dat dit paard dan een tweede persoonlijkheid heeft ontwikkeld omdat hij op een sec van een engeltje in een duivel kan veranderen?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:04

ik ga dit topic zeker volgen, want een aantal dingen komen me (helaas) bekend voor.
Mijn paard kan zich erg goed afsluiten voor de omgeving. Als hij onder het zadel bijvoorbeeld dingen niet snapt gaat hij ineens stilstaan en is totaal weg ineens. Al zou je op dat moment vol de zweep erover halen (wat we niet doen overigens!) dan nog reageert hij niet. Op het moment dat hij zich zo ingraaft doet hij zn ogen halfdicht en krijg ik echt geen reactie meer. Rustig aan weer praten en vooruit zetten is het enige dat helpt en dan is het ook ineens weer over en kan ik hem weer bereiken. Heel moeilijk soms om mee om te gaan.
Ik had dus ook aan authisme zitten denken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:12

je word soms ongeduldig he?
terwijl geduld bij dit soort dieren nou juist het allerbelangrijkste is..

weet je, dat afsluiten zie je bij best veel dieren en is dan geen autisme, maar gewoon op dat moment te moeilijk voor dat dier.

doen wij als mens ook, als je teveel selchte dingen te horen krijgt, sluit je je ook even volledig af, hersenen kunnen zoveel verwerken en meer niet, dan ontstaat er even een black-out..
mijn mening tenmionste wel..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:26

ongeduldig? valt mee, ik sta rustig 5 minuten of langer stil op 1 plek als dat paard dat nodig lijkt te hebben, terwijl de mensen die dat aan staan te kijken op dat moment het liefst de longeerzweep zouden pakken. Ik ben in het dagelijks leven best druk, dat klopt, maar op het moment dat ik met paarden bezig ben is dat weg. Van mij hoeven dingen echt niet direct, en ook niet over een week ofzo. Paard krijgt echt alle tijd die hij nodig heeft.

en opzich, wat jij zegt over het afsluiten ben ik wel met je eens. Enige is dat mn paard dat ook kan doen tijdens een rondje normaal draven, iets wat hij inmiddels al 3 jaar kent. Dat kan zomaar ineens teveel voor hem zijn. Wat ik omschrijf is dus ook geen staken omdat het werk hem te zwaar is.
Hij doet het ook op stal, staat tijden met zn hoofd in een hoek, reageert niet op mensen die langslopen enz. Dan kan je tegen hem aan staan praten, maar komt er weinig reactie. Terwijl hij ook wel eens juist hinnekend naar de deur komt als ie me ziet.
En wat me altijd opvalt met die, hij is op concours echt extreem braaf. Te braaf voor een groen paard. Sluit zich af voor alles en komt daardoor wel weer veilig thuis. (tenminste, zo komt dat op mij over).

Of het echt autisme is weet ik niet hoor, omdat hij ook momenten heeft dat hij juist wel alles om zich heen ziet enz. Maar het afsluiten wat ook door anderen beschreven wordt, dat herkende ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:03

weet je wat ook nog eens heel grappig is?
als je de precieze geboorte datum van je paard weet, moet je eens en bijpassende horoscoop opzoeken.
heel grappig hoor, want dit soort paarden zijn vaak helemaal precies het tegenovergestelde van wat wat er in hun horoscoop staat.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:51

Er zijn heel veel paarden die zich afsluiten. Het wordt ze soms even teveel, ze voelen teveel druk (wat ons niet eens opvalt), ze koppelen iets aan een nare ervaring, ze hebben traumatische dingen meegemaakt, en ga zo maar door.

Kijk eens naar veel manege paarden en pony's. Ze zijn volledig afgesloten van de buitenwereld. Ze draaien hun rondjes en wachten op wat er nog komen gaat. Ook deze paarden sluiten zich af, omdat ze niet echt paard meer zijn.

Alles wat ik zeg hoeft natuurlijk niet waar te zijn. Dat moeten jullie zelf weten of je het aan wil nemen. Ik heb me veel verdiept (nog steeds) in problemen bij paarden. Niet iets lichamelijks maar emotioneel/geestelijk. Daarnaast heb ik mijn paard met autisme al 12 jaar en veel van haar geleerd.

Ik zal even mijn mening/reactie geven op bovenstaande paarden.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:01

Noukie schreef:
ongeduldig? valt mee, ik sta rustig 5 minuten of langer stil op 1 plek als dat paard dat nodig lijkt te hebben, terwijl de mensen die dat aan staan te kijken op dat moment het liefst de longeerzweep zouden pakken. Ik ben in het dagelijks leven best druk, dat klopt, maar op het moment dat ik met paarden bezig ben is dat weg. Van mij hoeven dingen echt niet direct, en ook niet over een week ofzo. Paard krijgt echt alle tijd die hij nodig heeft.

en opzich, wat jij zegt over het afsluiten ben ik wel met je eens. Enige is dat mn paard dat ook kan doen tijdens een rondje normaal draven, iets wat hij inmiddels al 3 jaar kent. Dat kan zomaar ineens teveel voor hem zijn. Wat ik omschrijf is dus ook geen staken omdat het werk hem te zwaar is.
Hij doet het ook op stal, staat tijden met zn hoofd in een hoek, reageert niet op mensen die langslopen enz. Dan kan je tegen hem aan staan praten, maar komt er weinig reactie. Terwijl hij ook wel eens juist hinnekend naar de deur komt als ie me ziet.
En wat me altijd opvalt met die, hij is op concours echt extreem braaf. Te braaf voor een groen paard. Sluit zich af voor alles en komt daardoor wel weer veilig thuis. (tenminste, zo komt dat op mij over).

Of het echt autisme is weet ik niet hoor, omdat hij ook momenten heeft dat hij juist wel alles om zich heen ziet enz. Maar het afsluiten wat ook door anderen beschreven wordt, dat herkende ik.

Dit is duidelijk geen vorm van autisme. Jij kan je paard in verschillende omgevingen rijden. Voor een autist is dit niet zomaar aan te passen. Sommige paarden voelen net even te veel druk op een bepaald moment waardoor ze "anders" gaan reageren. Je zegt ook dat je een groen paad hebt. Hoe jong is hij? Wat je veel ziet bij jonge paarden is het probleem dat ze teveel dingen in een korte tijd op moeten nemen. Deze paarden sluiten zich dan af om dit voor zichzelf te kunnen verwerken. Voor sommige paarden is het al snel teveel. Ook zijn er veel paarden die zich afsluiten door veel inpressies. Misschien gaat het voor je paard allemaal net iets te snel. Ook wat je noemt tijdens je rondje draven kan veel verschillende redenen hebben. Misschien voelt je paard net even meer spanning op een bepaalde plek of is er eens iets gebeurd.

Paarden met autisme zijn niet goed te berijden. Dit is voor deze paarden niet goed te bevatten. Net als bij mensen kun je deze paarden niet overvragen. En overvragen is voor deze paarden al de gewone dagelijkse dingen (rijden, trailerladen, trainen, poetsen, voeren, enz.).

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:02

ellepel schreef:
je word soms ongeduldig he?
terwijl geduld bij dit soort dieren nou juist het allerbelangrijkste is..

weet je, dat afsluiten zie je bij best veel dieren en is dan geen autisme, maar gewoon op dat moment te moeilijk voor dat dier.

doen wij als mens ook, als je teveel selchte dingen te horen krijgt, sluit je je ook even volledig af, hersenen kunnen zoveel verwerken en meer niet, dan ontstaat er even een black-out..
mijn mening tenmionste wel..

Daar zit heel erg duidelijk een kern van waarheid in.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:04

shana schreef:
bachbloesems heb ik al geprobeerd en dat helpt inderdaad

ik ben ook met hem bezig volgens parelli en emiel voest en sindsdien krijg ik contact met hem

Als je door deze methodes wel contact kunt krijgen met je paard is het dus geen vorm van autisme. Autisme is niet op te lossen door een andere manier van omgaan. Wees daarom dus blij (geen autisme). Maar er is dus wel iets anders aan de hand.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:09

Noukie schreef:
ik ga dit topic zeker volgen, want een aantal dingen komen me (helaas) bekend voor.
Mijn paard kan zich erg goed afsluiten voor de omgeving. Als hij onder het zadel bijvoorbeeld dingen niet snapt gaat hij ineens stilstaan en is totaal weg ineens. Al zou je op dat moment vol de zweep erover halen (wat we niet doen overigens!) dan nog reageert hij niet. Op het moment dat hij zich zo ingraaft doet hij zn ogen halfdicht en krijg ik echt geen reactie meer. Rustig aan weer praten en vooruit zetten is het enige dat helpt en dan is het ook ineens weer over en kan ik hem weer bereiken. Heel moeilijk soms om mee om te gaan.
Ik had dus ook aan authisme zitten denken..

Hier sluit ik me ook weer aan bij ellepel. Het paard staakt omdat het hem teveel wordt. Het is op dat moment te moeilijk voor het paard, dus daarom geeft hij deze reactie. Heel veel paarden zitten emotioneel/geestelijk nogal in de knoop. Dingen zijn ze soms niet duidelijk, ze kunnen het niet plaatsen of angst.

Omdat jij je paard ineens weer kan bereiken is dit in eerste instantie geen autisme. Autisten sluiten zich niet even af en zijn er dan weer. Net als bij mensen blijft het contact niet tot nauwelijks mogelijk.