witte wormen in hoef help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lightmorebh

witte wormen in hoef help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 19:53

hoi ik zag vandaag iets heel erg raars in de voorhoef van mijn ene paard. in zijn straal zit een klein gaatje, hij heeft rotstraal gehad, en daar kwamen kleine witte wormpjes uit. echt heel erg eng. heb zijn andere hoeven ook nagekeken en bij mijn andere paarden ook maar die hadden niks. ik heb de wormen alle maal verwijdert en daarna er met teer in gespoten. wie weet wat dat is want ik vind dit erg eng. heb ook zijn poep nageken maar daar zat niks in. dus ik heb echt geen idee. groeten lisette

piggeljay

Re: witte wormen in hoef help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:03

was dat geen made die in de ontstekking het rotte er uit aan het vreten was?
op zich heb je wel het juiste gedaan, maar als het echt een made was houdt het gaatje dan wel even in de gaten dat er geen ontsteking bij komt, of zet het paard even met zijn hoef 1x per dag in wat biotex water voor de ontsmetting

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:03

Misschien dat er een ontsteking gezeten heeft en dat het maden zijn? Zou het iig in ieder geval heel goed ontsmetten een paar keer per dag.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:38

Als er maden uitkomen zit er een ontsteking,biotex is prima maar ik zou er door de Smid of DA even naar laten kijken.Misschien zit de ontsteking dieper,en ik zou er een spray met antibiotica op spuiten.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:47

Ik kende een paard die echt TE veel maden had heel ranzig! De eigenaresse moest er tandpasta op smeren..

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:18

Ja het eerste waar ik idd aan moet denken zijn maden. YUGH. Die vreten zich zo naar binnen.
Dit zal wel duiden op een ontsteking, dus behandelen (biotex) en voor de zekerheid toch even de dierenarts bellen.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:23

ik zou ook even iemand er naar laten kijken of het niet dieper in de hoef zit dat kun je aan de buiten kant namelijk niet zien.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 14:55

okee dank jullie wel . ak ga straks weer kijken hoe het nu is en anders morgen ff de da bellen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:56

ik zou zowiezo de DA gaan bellen, maden eten dood weefsel, op zich is dat wel goed natuurlijk, maar er kan nog meer zitten wat je niet ziet..

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:23

Ik zou de smid of de da bellen, wie weet wat er nog meer te voorschijn komt als het gaatje wordt uitgesneden.
Succes verder OK dan!

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:24

Ik zou de hoef direct in een sodo oplossing zetten en daarna een Betadine oplossing in het gaatje laten lopen. Daarna ook de dierenarts bellen en open laten maken zodat het goed gereinigt kan worden en aangetast weefsel weggehaald kan worden.Kan ook de hoefsmid doen maar ik denk dat het heel nuttig is dat de dierenarts ook iets spuit zoals antibiotica/ontstekingsremmers.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 19:51

ben net weer wezen kijken en de maden waren nu weg bel morgen ff de da. heb het net nog wel helemaal goed uitgespoeld en hem in biotex laten staan en daarna er weer teer opgespoten maar kon geen maad meer vinden. hopelijk komen ze ook niet terug

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:42

Ons paard heeft het ook gehad. Inderdaad goed het zachte gedeelte weggesneden en daarna hebben wij er ook teer opgedaan. Het kan verder geen kwaad maar je moet het wel in de gaten houden. Het is wel een erg smerig gezicht als je opeens alles ziet krioelen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:40

Ik wil je wel even waarschuwen i.v.m. het gebruik van teer. Ik begrijp dat het nog niet is uitgesneden door de smid? Doe er dan alstjeblieft géén teer op/in!!!
Teer sluit af, als er nog een stuk ontsteking aanwezig is dan laat je deze door het smeren van teer nog even lekker doorwoekeren.
In de biotex of soda is een goede oplossing alleen met Biotex ook voorzichtig zijn, dit schijnt ook het gezonde weefsel aan te tasten (heb ik zelf geen ervaring mee hoor, werd ik laatst op gewezen, ik gebruik normaal ook altijd biotex)
Maar laat het zo snel mogelijk uitsnijden door een smid, daarna iets teren zou wel kunnen maar ik ben zelf anti teer Haha! dus daar ga ik je geen advies over geven Haha!