Haken op kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_MV_

Haken op kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 16:11

Weet iemand misschien hoe je kunt zien/voelen/merken of een paard haken heeft op zijn kiezen?

Heeft een paard daar altijd last van of is het ene paard gevoeliger dan de ander?

Weet iemand ook wat ongeveer de kosten van de DA zijn om deze haken te laten verwijderen?

Jannepauli

Re: Haken op kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:30

Haha! Ik kan je niet echt aanraden om je hand in de mond van je paard te stoppen en te voelen of hij haken heeft... meestal kun je het wel merken aan de manier van eten: ze laten óf veel voer weer uit de mond vallen, óf ze maken 'proppen' van het hooi. Je kunt het nog aan een heleboel andere dingen merken, zoals problemen met het bit maar dat is misschien allemaal te 'technisch' .

Het is verstandig om tenminste 1 x per jaar de mond van je paard door een tandverzorger te laten controleren ( tot voor kort mocht men zich paardentandarts noemen maar omdat de meesten geen arts zijn, noemt men dat tegenwoordig tandverzorgers). De prijs van een onderhoudsbeurt variëert en ligt meestal tussen de 40 en 50 euro.

Er zijn paarden die er niet veel last van hebben maar de meeste wel; je moet er van uitgaan dat tanden van paarden blijven groeien, zacht zijn en dus gemakkelijk scheef afslijten. Daar kunnen randen door ontstaan die vlijmscherp zijn en als een scheermes op de wangen of de tong drukken.
Dus... laat het een keer nakijken!
Adressen van tandartsen vind je op het internet.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:09

het is een handigheidje maat je kan met je duim langs be binnenkant van de wang gaan en dan heel voorzichtig voelen of de kiezen van je paard aan de zijkant scherp aan voelen, maar net wat jannepauli al schrijft het is veel verstandiger om even een dierenarts - tandarts langs te laten komen en die even te laten kijken, jij gaat toch ook eens per jaar naar de tandarts dus waarom je paard dan niet, soms hoeft de tandarts bij jou ook niets te doen en soms lig je uren op de pijnbank

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:46

Veel tandartsen komen ter controle gratis of voor weinig. Ik laat mijn paard ieder jaar even nakijken. Haken kunnen erg pijnlijk zijn en rijtechische problemen veroorzaken. Plus dat ze het voer niet goed kauwen en minder goed verteren.

Naar mijn idee hoort de tandarts 1 keer per jaar gewoon bij de verzorging van je paard.

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 19:24

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn paard is twee jaar geleden helemaal 'bijgewerkt' door de dierenarts, hij had toen haken en zijn kiezen waren scheef afgesleten. Deze heeft hij toen weer recht gemaakt. Toen merkte ik niet dat hij er last van had, vandaar mijn vraag hoe en of je het kon merken.
Ik laat binnenkort de dierenarts langskomen, gewoon om zeker te zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:06

Om het te checken hebben ze miij het volgende trucje geleerd: je gaat met je rug tegen de boeg van je paard staan en slaat je arm om de neus (beetje hoger, zeg maar tussen ogen en neus in). Met die arm houdt je de bovenkaak stil en dan pak je met je andere arm de onderkaak (hiervoor moet je die hand een slag draaien, anders sta je jezelf in de weg). Vervolgens schuif je de kaken t.o.v. elkaar naar links en naar rechts over elkaar heen. Als dat gewoon goed mogelijk is, heeft je paard waarschijnlijk geen haken. Als ie verder ook goed eet (geen proppen maakt of zo) dan is er niets aan de hand. Anders idd even contact opnemen met de tandarts!

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:39

Dit kan je doen door het volgende: je pakt eerst zijn/haar tong(is even graaien maar meestal lukt dat wel, wel zelf droge handen hebben anders glijdt ie weg) en die haal je naar de zijkant buiten de mond en dan houd je paard zijn mond wel open want zijn tong erafbijten zal die toch niet doen, dan kun je met je duim voorzichtig voelen aan de andere kant, waar zijn tong dus niet zit, bij de achterste kiezen maar zijn tong niet loslaten anders zit je ertussen. Haha!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:46

Ik pak ook altijd de tong als ik in haar mond moet zijn... is best te doen, ze is het ook wel een beetje gewend> scheelt misschien Knipoog
Daarnaast laat ik altijd bij de inenting de va even kijken en voelen of er haken zijn.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:55

weet er iemand een paardentandarts in de buurt van zwolle??