atrose: injecties?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suus25

atrose: injecties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 13:10

Hallo,

even gelden is bij mijn pony artrose geconstateerd. De veearts gaf aan dat het op te lossen is door 7 injecties te geven (flink prijzige!) en dat het dan 100% verholpen zou zijn, Deze injecties moet ik dan wel ongveer elk 1,5 jaar herhalen.
Deze injecties zijn gericht op het hele lichaam, omdat op 1 plaats spuiten geen zin heeft. Ze heeft overal wat zitten.

mijn vraag is eigenlijk of iemand weet wat dit is en of er ervaringen mee zijn. Ik wil nl ook niet iets heeel chemisch inspuiten. De va gaf aan dat het ook voor renpaarden gebruikt wordt die volop in de sport lopen.

herken iemand dit?

Mist

Re: atrose: injecties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:46

Geef mij onmiddelijk het telefoonnummer van die DA !!!!..........
Nee, helaas, als we hier echt over arthrose spreken (en geen arthritis dus) dan gaat het nooit meer over. Wel is er voor veel paarden goed mee te leven, als de verzorger er rekening mee houdt, mijn paard heeft het al 15 jaar, en geloof me, als er een wondermiddel zou zijn, dan zou ik het al hebben, al moest ik het persoonlijk in de jungle van Borneo gaan halen Haha!

Bij deze injecties stel ik me voor: cortisone of hyaluronzuur (maar dat wordt in de gewrichten gespoten- al een risico op zich, of, Tildren, maar gunstig effect op artrhrose is zeker niet bewezen daarmee.

In Engeland en in Gent zijn ze bezig met testen van stamceltherapeie (voor zover ik weet alleen nog maar op geiten- die hebben namelijk vee last van arthrose) mocht dit commercieel beschikbaar worden- en geen nadelige bijwerkingen hebben, zal ik de 1e zijn die dat wil proberen......verder zou ik niet weten wat jouw DA bedoelt (nogmaals als we echt over arthrose spreken)

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:07

Sluit me bij de info. van Mist aan. Wellicht handig dat je nog even bij de veearts vraagt welk middel hij bedoelt? Dit klinkt echt als een wondermiddel.... (maar heb nog nooit gehoord dat zo'n inspuiting voor het hele lichaam helpt en 1,5 jr blijft werken).

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:43

Cortisonen spuiten zou ik zeker niet doen en hyadrulonzuur wil het bewegen van ee paard nog wel eens verbeteren maar tijdelijk .. dat wil zeggen vatierend van 3 weken tot ongeveer een jaar (en dat is als je geluk hebt). Het is en synthetische gewrichtsvloeistof die ontstekingsremmend is waarmee de souplesse van een gewricht tijdelijk verbeterd kan worden. De arthrose zelf gaat nooit meer weg.

Aan inspuiten is altijd een risoco verbonden. Je zou voor je gaat inspuiten eerst kunnen proberen of je met een goed supplument met glucosamine de beweging wat kan verbeteren en je training aan te passen (ect beslag aan passen) op de aandoening van je paard.

Inspuiten is het allerlaatste (tijdelijke) redmiddel als niets anders werkt.. en niet iets waar je mee begint.

Over de schadelijkheid van hydrulonzuur wordt voplop getwist omdat het een lichaamseigen stof is, maar ik zou eerst een second opinion vragen voor je er spuiten in laat zetten.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 07:42

Riant schreef:
Aan inspuiten is altijd een risoco verbonden. Je zou voor je gaat inspuiten eerst kunnen proberen of je met een goed supplument met glucosamine de beweging wat kan verbeteren en je training aan te passen (ect beslag aan passen) op de aandoening van je paard.

Inspuiten is het allerlaatste (tijdelijke) redmiddel als niets anders werkt.. en niet iets waar je mee begint.

Ze staat al meer dan een half jaar op glucosamine en dat werkt maar een beetje. Mooi weer werkt het allerbeste. Ze heeft tevens al speciaal beslag en de training pas ik natuurlijk ook aan, onder begeleiding.

De va gaf aan dat het een nog redelijk onbekend middel is vanuit engeland. En in nl gebruikt deze va het dus bij renpaarden die volop meelopen in de sport....

vandaar dat ik mijn vraagtekens heb, maar aan de andere kant....als het mijn paardje helpt...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:20

Sja .. moeilijk te zeggen zonder dat je weet welk middel het is. Bij renpaarden wordt over het algemeen vanalles ingespoten om ze gaande te houden dus dat zou goed kunnen zijn maar ook weer niet.

Lastige beslissing meid. Ik zou in iedergeval goed naar de risico's en de werking van het middel vragen. In iedergeval de naam van het "goedje" en dan even goed googlen ofzo om te kijken of er meer ervaringen mee zijn.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:13

ga ik inderdaad doen, in elk geval bedankt voor jullie reacties. Mochten jullie nog iets weten waar ik wat aan zou kunnen hebben, dan hoor ik het graag.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:05

Ik ben het met Riant eens: inspuiten is het allerlaatste redmiddel. Ik heb hier ook een artrosemerrie staan en de DA heeft mij ten stelligste afgeraden om met inspuiten te beginnen: het werkt tijdelijk en dan is het afgelopen, finito...

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:26

Memuska schreef:
Ik ben het met Riant eens: inspuiten is het allerlaatste redmiddel. Ik heb hier ook een artrosemerrie staan en de DA heeft mij ten stelligste afgeraden om met inspuiten te beginnen: het werkt tijdelijk en dan is het afgelopen, finito...

wat doe jij er allemaal aan om het beter voor haar te maken? misschien is er nog iets wat ik kan proberen!

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:55

Suus25 schreef:
Ze staat al meer dan een half jaar op glucosamine en dat werkt maar een beetje. Mooi weer werkt het allerbeste. Ze heeft tevens al speciaal beslag en de training pas ik natuurlijk ook aan, onder begeleiding.

De va gaf aan dat het een nog redelijk onbekend middel is vanuit engeland. En in nl gebruikt deze va het dus bij renpaarden die volop meelopen in de sport....

vandaar dat ik mijn vraagtekens heb, maar aan de andere kant....als het mijn paardje helpt...

Glucosamine kan in ieder geval nooit kwijt. Belangrijkste bestandsdeel voor soepelen gewrichten en gewrichtsvloeistof. Het zal het alleen niet echt verbeteren, maar eerder verslechtering tegengaan.
Met mooi weer kan je inderdaad veel meer, omdat het hele lijf daar soepeler van wordt en dus de gewrichten makkelijker bewegen. Dat wil niet zeggen dat ze dan minder slijten, ze hebben er alleen minder last van.
En ik zou inderdaad oppassen met wat onbekendere middelen. Je weet nooit. Die va kan het wel gebruiken bij allemaal renpaarden die in de sport meedoen, maar dat wil niet zeggen dat het goed is. Misschien een stomme vergelijking, maar voetballers spuiten ze ook helemaal vol en dat is ook echt niet goed. Ze doen het uiteindelijk wel omdat ze graag wedstrijden willen spelen, maar daar kunnen ze uiteindelijk zelf voor kiezen. Dat kunnen paarden niet.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:25

wat je ook niet met vergeten schoot me te binnen .. is dat renparden maar 3/4 jaar op de baan kunnen en vaak niet zo oud worden als onze paarden die we tot hun 30ste willen houden.
Daarnaast is de belangrijkste motivatie in de rensport toch helaas vaak geld, en niet of het paard er 30 mee wordt. Ik zou dus zeker even navraag en onderzoek doen naar dat "wondermiddel"

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:51

Omdat in dit topic nogal wat mensen reageren met paarden die artrose hebben had ik even een vraagje aan hun;
op welk hoefbeslag hebben jullie je paarden staan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:02

Break-over beslag van hoofcare !

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:37

Mist schreef:

Hihi, ervaring mee voor andere blessure!
Het is net nieuw!!!!!!

Verder is mijn ervaring met spuiten: Als je begint met spuiten, begint het om de 2jr dan om het jaar, dan om de 6 maanden, dan om de 3 maanden en dan elke maand en dan heb je geen paardje meer over.
Bij ons op stal stond er ook 1 die gespoten werd, dat ging zelfs sneller. Uiteindelijk weg gedaan (helaas aan handelaar, had hem zelf af laten maken...)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:00

Mist schreef:

Laat je dit altijd doen in Rosendaal of doet je eigen hoefsmid het?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:24

Letizia schreef:
Mist schreef:

Laat je dit altijd doen in Rosendaal of doet je eigen hoefsmid het?

Toevallig is Rob van Nassau al 20 jaar mijn hoefsmid.........en dat is ws de enige reden dat mijn paard punt 1: nog leeft en punt 2 (maar van minder belang) na minimaal 15 jaar artrose nog steeds rad is en berijdbaar (ze is nu 18 jaar- heb er net nog op gereden)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:28

Komt hij ook aan huis of alleen in de kliniek? (omdat jij in België woont)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:36

Letizia schreef:
Komt hij ook aan huis of alleen in de kliniek? (omdat jij in België woont)

Hij komt bij mij aan huis, maar ws alleen maar omdat ik een van zijn oudste klanten ben, ze hebben het zo ontzettend druk !

edit* deze toevoeging: Essen is niet zover van Oud-Gastel, waar de gebroeders van Nassau wonen.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:59

Mist: Bij mijn paardje van 5 is onlangs ook artrose vastgesteld (kliniek gent)
Wat doet dat beslag juist en wat is het?
Ben namelijk volop oplossingen aan het zoeken!
Dank u danku!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:35

Suus25 schreef:
Memuska schreef:

wat doe jij er allemaal aan om het beter voor haar te maken? misschien is er nog iets wat ik kan proberen!

Ik pb je, anders ga ik te ver offtopic Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:07

Ze hebben het idd druk, maar je kunt op de kliniek komen in R'daal, je kunt bij hun thuis komen!
Je kunt ook eerst naar R'daal voor de mogelijkheden, eerste keer door Nassau laten doen en dan bij hem thuis.
Ze zijn daar heel erlijk met betreft of het zin heeft. Ze kunnen dan ook de foto's bekijken (maken de smeden erg veel gebruik van!!).

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:34

helaas hielp injectie en speciaal beslag niet bij ons paard. en die heeft het alleen r.a in het spronggewricht..volgens mij blijft er dan nog maar een ding over...af laten maken, hoe erg dan ook...maar eeuwig dokteren voor een (tijdelijke) oplossing vind ik niet eerlijk tegenover het paard..hij heeft toch pijn he..

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 13:16

niet alles helpt jammer genoeg. Ik heb gelukkig een paar hele handige pb's gehad en daar kan ik vast wat mee!

blijkt toch dat er nogal wat mensen zijn met vragen over artrose!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:24

Mijn merrie heeft ook artrose in haar voorknieën en ik geef haar glucosamine/chondroitine. Om enerzijds gewrichtsvloeistof aan te maken en anderzijds ontstekinkjes die vaak gepaard gaan met artrose en pijn veroorzaken te onderdrukken. Het werkt voor haar prima, maar het is idd geen wondermiddel. Een soepele atleet zal ze niet meer worden.

Qua beslag heeft ze na het ontdekken van de artrose op ijzers met zooltjes gestaan. Hier werd ze alleen maar slechter van. Ik heb de ijzers er toen af laten halen en haar natuurlijk laten bekappen. Dat gaat verbazingwekkend goed! Kennelijk nemen haar benen en voeten hierdoor vanzelf de stand aan die ze nodig hebben. Even voor de duidelijkheid gaat het hier om een merrie van 19 die alleen nog recreatief wordt gereden.

Injecties heeft mijn merrie nooit gehad. Dat is me ook afgeraden, omdat het het werkelijke probleem op de langere termijn niet oplost. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor injecties jouw DA voor ogen had. Ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk! De wetenschap gaat natuurlijk steeds verder, dus ik houd altijd mijn ogen en oren open voor nieuwe suggesties!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:46

even een experimentje gedaan of ik een rontgenfoto op bokt kan zetten

:Afbeelding

De uitleg erbij (zelf gefabriceerd) is niet leesbaar helaas, maar wel duidelijk te zien is dat mijn paard dus heel erge arthrose heeft.
Deze foto is een "controle" foto, na 4 jaar break-over beslag (wat er voor zorgt dat mijn paard minder moeite hoeft te doen om haar been naar voren te plaatsen) is er totaal geen verandering ! het wordt dus niet erger! *o/*
daarnaast geef ik glucosamine/chondroitine/hyaluronzuur in de vorm van het voedingssupplement Arthri-matrix van Cavalor.