Is dit verbrand of iets anders???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daanie

Is dit verbrand of iets anders???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 23:18

Afgelopen maandag bracht ik weer een bezoekje aan mijn jaarling. Toen ik in de wei kwam schrok ik me echter een hoedje. Bloos!
Vorige week was zo nog helemaal gezond, maar nu opeens was haar snuitje rood, rauw, bulterig en korsterig. Zowel op haar neus, als aan haar lip en onderlip ook!
Ze had er zichtbaar last van en aankomen mocht ik er al helemaal niet.

Nou heeft ze dus een lichte sneb en dus lichte neus. De eigenaresse van de opfokstal denkt dat ze haar neus heeft verbrand. een andere 2 jarige bonte, met ook ene lichte neus had het nog veel erger. Maar ik zag ook wat andere met een donkere neus die het hadden.
Kan dit verbranding van de zon zijn? In eerste instantie dacht ik ook van wel, maar ik twijfel om de volgende redenen toch:

- Het is in een weekje tijd gebeurd, waarin de zon volgens mij niet heel fel heeft geschenen
- Een paar veulentje met een donkere snuit het ook hebben, alleen dat in veel mindere mate
- De eigenaresse van de opfokstal ook heel verbaasd was, aangezien ze net 2,5 week op t land zijn en het toch niet heel warm is geweest. Je zou toch denken dat dit dan vorig jaar ook meegemaakt moet hebben met veulens met een lichte snuit?

Wat denken jullie? Kan het ook een allergie, virus of iets dergelijks zijn? Ze zijn ook van weitje veranderd? Ik zal er de volgende keer een foto van maken...

en vooral belangrijk: wat kan ik eraan doen?Zowel nu als ter voorkoming

Als het verbranding is, heb ik gehoord dat ik haar met beschermingsfactor moet insmeren, maar dit is eigenlijk niet te doen met een veulen? Tenminste dan moet de eigenaresse dit met heel wat veulens doen straks...
Zij had als idee om een halstertje met UV kapje op te doen, maar vind een halster bij mijn veulentje niet zo prettig denk ik? en zowiezo is de kans groot dat het eraf wordt getrokken...

Hellup! Vind t zo zielig Verdrietig en dalijk gaat t zonnetje weer schijnen of is het een virus/allergie/bacterie?

Daanie

Re: Is dit verbrand of iets anders???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 23:20

Citaat:
Kan dit verbranding van de zon zijn? In eerste instantie dacht ik ook van wel, maar ik twijfel om de volgende redenen toch:

- Het is in een weekje tijd gebeurd, waarin de zon volgens mij niet heel fel heeft geschenen
- Een paar veulentje met een donkere snuit het ook hebben, alleen dat in veel mindere mate
- De eigenaresse van de opfokstal ook heel verbaasd was, aangezien ze net 2,5 week op t land zijn en het toch niet heel warm is geweest. Je zou toch denken dat dit dan vorig jaar ook meegemaakt moet hebben met veulens met een lichte snuit?

- En omdat ze het ook zo erg aan haar onderlip heeft die toch veel minder zonlicht vangt...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 06:20

Mijn paard verbrand ook altijd met het voorjaarszonnetje haar neus, maar ik doe daar niets aan. Als de korsten er eenmaal af zijn heeft ze er heel de zomer geen last meer van..

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 06:39

Misschien staat er bereklauw of een ander kruid waar dit door komt? Ik heb eens een pony gehad die had ook Bereklauw gegeten, een beetje zon erbij en haar neus was helemaal verbrand en korsterig.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 06:41

mijn advies is : bel even de da,die kan je meestal door de telefoon al het een en ander uitleggen.. Ik persoonlijk denk dat het geen zonnebrand kan zijn,..geen echte felle zon,en paarden met een donkere neus hebben het ook,dat is het rare,die verbranden meestal niet zo snel(misschien met 35 graden de hele dag in de stekende felle zon...) Kan best een besmettelijk iets zijn,maar wat?? dat weet ik ook niet.. Ach gut
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 18-05-05 07:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 06:50

ook al is het misschien niet zo warm, reken er maar wel op dat als je zelf even erin gaat zitten je ook heel goed verbranden kunt!!
verbranden zie je meestal pas na ene paar dagen.

wat je ziet is dat de paarden smorgens heel vroeg ook nog eens een natte snuit hebben doordat het gras dan nog nat is, samen met die natte snuit in de zon...nou tel maar op, dan verbranden ze dus.

goed insmeren dus, het kan inderdaad ook van een plant zijn, dan word het vaak ook nog eens heel dik.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:29

Bij ons op stal, hebben we ook hele erge verbrandingen gezien. Het zelfde als wat jij beschrijft. Wij kregen de tip er een dikke laag mokzalf op te smeren, dit is lekker vet en stoot water af en het kan er ook niet inbranden. Succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:44

gewoon zonnebrand creme voor baby's zeer hoge factor en water bestendig!

kun je er gewoon elke dag op smeren zonder problemen.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:19

als het van een berenklauw zou zijn dan moet het toch echt wel opzwellen.... dus dat lijkt mij niet.... en idd het voorjaarszonnetje kan heel gemeen zijn... als je(of je paar natuurlijk) niet goed gewend bent aan de zon verbrand je sneller....

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:15

mijn paard was ook van de week al een beetje verbrand, toen dacht ik ook al hoe kan dat nu?!?!?
Zo warm is het nog niet maar nu ik lees wat ellepel er neer zet van het natte gras weet ik dus hoe het kan.

Denk ook dat het verbrand is en gewoon insmeren met zonnebrandcreme, doe ik ook en het werkt goed.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:21

mijn pony heeft het ook, ook in een week tijd gekregen.

zij heeft het ieder jaar en het is bij haar wel verbrand.

bij haar is het ook haar onderlip.

maar dat anderen met donkere neusjes het ook hebben, snap ik dan ook niet.

ik heb van de dierenarts zalf ervoor. dat is ook voor katten en honden. weet niet precies hoe het heet, maar volgens mij helpt het wel.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:31

Mijn paard heeft het vorige week ook gehad.Hier kwam iets anders uit... Ik heb al jaren paarden met blessen enzo... Maar dit was net even iets heftiger.Ze is bont en alle wtte vlekken lagen er helemaal op. Ze hield veel vocht vast en had een lichte verhoging.

Uiteindelijk na diverse (bloed)onderzoeken is gebleken dat die van mij een leverbotinfectie heeft,waardoor haar lever beschadigd is geraakt en ze dus niet goed haar gifstoffen en afvalstoffen kon afbreken. Hierdoorhoopte de gifstoffen zichop in haar lichaam en doormiddel van maar een beetje zonlicht, kan je dan zo'n gigantische overgevoeligheidsreactie krijgen (fotosensibiliteit).

We hebben haar ervoor behandeld,maar voorlopig mag ze niet in de zon, op een schrale wei en zal ik voorlopig het medicijn preventief ook moeten geven. Soort ontwormen doe je dan.De nachten gaat ze naar naar buiten... Ik ben waarschijnlijk de enige die verlangt naar bewolkt,desnoods regenachtig weer. Haha!

Kan wel een aantal maanden duren voordat haar lever weer enigzins normaal is.

Leverbot is een parasiet die veel voorkomt in drassige weiden en kabbelende slootjes. Aangezien er afgelopen najaar veel neerslag gevallen is en we een zachte winter hebben gehadis de kans groot. Op internet kan je ermeer over vinden.

Vertrouw je het niet, dan zou iktoch je dierenarts er even na laten kijken. Knipoog

Succes ermee