Vorige week was zo nog helemaal gezond, maar nu opeens was haar snuitje rood, rauw, bulterig en korsterig. Zowel op haar neus, als aan haar lip en onderlip ook!
Ze had er zichtbaar last van en aankomen mocht ik er al helemaal niet.
Nou heeft ze dus een lichte sneb en dus lichte neus. De eigenaresse van de opfokstal denkt dat ze haar neus heeft verbrand. een andere 2 jarige bonte, met ook ene lichte neus had het nog veel erger. Maar ik zag ook wat andere met een donkere neus die het hadden.
Kan dit verbranding van de zon zijn? In eerste instantie dacht ik ook van wel, maar ik twijfel om de volgende redenen toch:
- Het is in een weekje tijd gebeurd, waarin de zon volgens mij niet heel fel heeft geschenen
- Een paar veulentje met een donkere snuit het ook hebben, alleen dat in veel mindere mate
- De eigenaresse van de opfokstal ook heel verbaasd was, aangezien ze net 2,5 week op t land zijn en het toch niet heel warm is geweest. Je zou toch denken dat dit dan vorig jaar ook meegemaakt moet hebben met veulens met een lichte snuit?
Wat denken jullie? Kan het ook een allergie, virus of iets dergelijks zijn? Ze zijn ook van weitje veranderd? Ik zal er de volgende keer een foto van maken...
en vooral belangrijk: wat kan ik eraan doen?Zowel nu als ter voorkoming
Als het verbranding is, heb ik gehoord dat ik haar met beschermingsfactor moet insmeren, maar dit is eigenlijk niet te doen met een veulen? Tenminste dan moet de eigenaresse dit met heel wat veulens doen straks...
Zij had als idee om een halstertje met UV kapje op te doen, maar vind een halster bij mijn veulentje niet zo prettig denk ik? en zowiezo is de kans groot dat het eraf wordt getrokken...
Hellup! Vind t zo zielig
en dalijk gaat t zonnetje weer schijnen of is het een virus/allergie/bacterie?