Vochtoedeem (of zoiets) of toch een heftige reactie op een..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Vochtoedeem (of zoiets) of toch een heftige reactie op een..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 22:26

muggen/steekbeesten beet?

Ik ben zondag met Woestein naar de bossen van Gaasterland geweest en ja normaal rond dit tijdstip van het jaar heeft Woes nergens last van maar in het bos werd hij gek van de steekbeesten..
Het resultaat was dus ook toen ik na 2,5 uur afstapte dat hij onder de bulten zat (1 cm tot wel 4 cm doorsnede), meestal komen die bulten (want ja hartje zomer en najaar heeft hij er wel last van ook al spuit ik hem onder de troep) de volgende dag pas te voorschijn..
Nu 2 dagen later zit er onder zijn buik (ongeveer 30 cm voor zijn navel (dus naar voren toe) een bult die gewoon zacht is en als je hem aanraakt ook mee drilt...
De "muggen" bulten zijn bijna weg en degene die er zitten zijn gewoon hard maar deze is zacht...
Hij heeft een doorsnede van zo'n 25 cm in de lengte en 10 cm in de breedte en hij was vandaag erger dan gister, toen was het een "gewone" zeer grote muggenbult..
Wat kan dit zijn?
Hij heeft er geen pijn aan en vindt het zelfs aan zijn reactie te zien wel fijn als ik eraan zit..
Heb dit nog nooit eerder meegemaakt dus ik was nogal nieuwschierig wat het nou zou kunnen zijn:D

Ideeën en tips om het een volgende keer te verkomen zijn welkom!

BiondaMax

Re: Vochtoedeem (of zoiets) of toch een heftige reactie op e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:39

Hij heeft denk ik hetzelfde probleem waar mijn paard ook last van heeft gehad. In sommige gebieden zitten een soort muggen die deze enorme bulten veroorzaken. het beste kun je er een koelende klei opdoen. Er zijn zelfs paarden bijna door gestikt daar de muggen bij de keel staken en alles zo dik werdt dat ze niet konden slikken enz. Het beste middel hier tegen is Butox. het is eigenlijk voor schapen en koeien maar kan ook goed voor paarden worden gebruikt. je smeert er 30 ml van op de rug van het paard en het heeft 6 weken geen last meer van deze vervelende muggen. Het is verkrijgbaar bij de dierenarts, Ik gebruik het al jaren en het helpt echt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:42

Kijk wel uit als het echt hele grote plekken worden. Mijn paard had een paar jaar geleden ook een allergische reactie op (ik weet het nog steeds niet) of de steekbeesten, of het anti-vliegenmiddel, of een soort combinatie. Hele grote plekken vocht, echt plakkaten, dan moet je toch even de dierenarts erbij halen en een spuit laten geven.

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:14

Mijn paard had dit onlangs ook, ze heeft last van zomereczeem en ze sloeg vaak met de benen, hoeven tegen haar buik.
Eerst dacht ik dat dit het oedeem veroorzaakte, ik heb toen de dierenarts gebeld en dit zei onmiddelijk dat het een erge reactie op een muggebeet was. Indiddels drie weken later is het oedeem volledig verdwenen zonder dat ik er iest aan gedaan heb.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 09:06

Gelukkig viel de bult gister al weer mee... mar ik had het nog nooit meegemaakt dus vandaan mijn berichtje!
In ieder geval bedankt voor de reacties!