Hoofd vol korsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Hoofd vol korsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 19:03

Wat kan dit zijn??
Haar hele voorhoofd,(en alleen haar voorhoofd) zit vol korsten, kale plekken, en kleine wondjes. Blijkbaar jeukt het als de t*ring want ze blijft constant aan me hand schuren. Daarbij vallen de haren incl. korsten uit en komen er kale plekken in de plaats.
ik heb het gewassen met betadineschampoo en daarna ingesmeerd met vaseline. wat is het en wat kan ik eraan doen.??
De andere paarden hebben dit niet. Dus het is blijkbaar niet besmettelijk.

note: is niet mijn paard, is van een of andere boer die er geen kl*te om geeft en er absoluut geen geld in wilt steken (je moet haar hoeven eens zien) heb haar wel met zijn toestemming behandeld, ik heb haar van de winter ook een wormenspuit erin geduwd omdat ze broodmager was... maaar dat terzijde....Wat is dit?

Afbeelding

muiszje

Re: Hoofd vol korsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:04

hmm
denk dat vaseline juist niet helemaal ok is in dit geval: dat plakt en er blijft alleen maar meer prikkend vuil inzitten: dat hoopt zich op en veroorzaakt irritatie..
Ik denk dat je het best even met betadine kan wassen, totdat de wondjes dicht zijn,, daarna grondig en paar keer wassen met imaverol, want het ziet er uit als een schimmel.

mijn pony heeft dit ook zo ongeveer maar dan in veel lichtere mate..

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 21:06

correctie: was ook geen vaseline maar uierzalf(kwam net zo snel niet op de naam).. Maar zal wel dezelefde werking hebben denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 06:59

mok..maar dan op het hoofd.

klinkt raar, maar zoiets denk ik, kan een schimmel zijn, kan ook rainrot zijn.

haal iets wat ontsmet, liefst betadine oplossing, oplossing is ideaal omdat je dat er zo op druppeld, dat plakt niet en er blijft geen rotzooi aan plakken.
doe dit een paar dagen lang en kijk of t dan over gaat.,

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:38

probeer imaverol maar zorg wel dat het niet in de ogen komt. Goed de verpakking lezen. kan ook een vorm van schurft zijn. (is niet altijd besmettelijk)

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:55

Lijkt idd ook op mok, bij ons heeft een paard ook mok op t hoofd

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:18

En is het inmiddels al bijna over? Of heb je er ook niet veel meer aan gedaan?

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 07:42

Het ziet er uit als schimmel.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:17

jawel hoor pingwing, ik heb haar enkele keren met betadine gewassen en nu is het zo goed als over, de haren groeien weer aan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:23

Waarschijnlijk is het schimmel, maar het kan ook komen door zout-irritatie(van zweten). Maar als het een paard is waar verder weinig mee gedaan wordt, dan zal het het eerste zijn (schimmel).

Imaverol nemen, VERDUNNEN, en mee wassen. Dit moet je dacht ik om de 4 dagen herhalen. Als het mijn paard was zou ik het eerst afspoelen met een waterslang (dus niet met een spons, dan spoel je de viezigheid niet weg), laten drogen en als het droog of bijna droog is, dan pas behandelen met Imaverol.

Er zijn ook wel schimmelcremes in een tubetje, is soms makkelijker als het paard een spons op z'n hoofd niet wil hebben.

En misschien de DB bellen als die paarden echt verwaarloosd zijn??????? Dit moet wel behandeld worden, als hij dat zelf niet doet, blijft hij in gebreke!

Edit ... oh, het is al over blijkbaar? Had te laat gelezen dat je dat er neer had gezet.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:54

Imaverol gebruiken inderdaad, kost wel 25 euro voor 100 ml.. heb ik net vandaag gekocht beetje banketstaaf voor het paard van een ander, maar je komt wel hoog in de hemel !

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:22

gelukkig dat t over is