paard 2x geopereerd aan koliek , help !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uriel4ever

paard 2x geopereerd aan koliek , help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:41

Hey ,
mijn paard is een maand terug( ik had hem nogmaar 2 maanden)2 x geopereerd geweest aan koliek . (2x omdat het na de eerste keer nog niet beter was ) doordat ze hem 2 keer opengedaan hebben is er infectie ontstaan , eerst was het alleen vanvoor , daarna vanvoor en van achter en nu is het vanvoor , in het midden en vanachter ! Er hangt al een hele 'zak' beetje een bobbel onder zn buik. Is dit wildvlees ? of zou het die ontsteking zijn ? of een breuk ? We ontsmetten het smorgens en 's avonds , met betadine , dettol (af en toe maar) en spray en zalf tegen het wildvlees . Wat kunnen we nog meer doen ?? We wandelen er elke dag een half uur mee en als beloning gaan we er een uurtje mee in de weide gaan grazen ( hij mag namelijk hééélemaal niet lopen , hij moest 2 maanden stalrust)Bovendien is hij ongelofelijk vol van energie dat hij af en toe eens gaat steigeren.
Heeft er iemand ook een paard gehad geopereerd aan koliek ?Met infectie ?
Vertel alles wat jullie daarover weten en wat voor middeltjes jullie hebben dat er goed is voor aan de wonde.
Zou ik als hij genezen is en moest er een breuk van de wonde geweest zijn nog met hem mogen springen ? Ik hoop echt dat alles goed komt met hem want ik begin het stilaan beu te vinden , er komt maar geen verbetering .
Groetjes , aarzel niet om iets terug te schrijven !
xx !

Uriel4ever

Re: paard 2x geopereerd aan koliek , help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 16:22

Niemand ???? Verdrietig

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:24

Ten 1 zou ik wat meer geduld hebben, je kan niet verwachten dat wij als medebokkers gelijk op jou vraag een antwoord geven

Ten 2, over wat je het beste met je paard kan doen zou ik gewoon even je DA opbellen, die kan het beste bepalen wat jij moet doen.. WIj kunnen hier vanaf de pc niet bekijken hoe erg de situatie is..

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:36

in ieder geval wees blij dat ie nog leeft wij hebben een paard verloren die ook koliek had en we ook hebben laten opereren.

Ik denk idd ook dat je het heel veel tijd moet geven want het is niet niks hoor!! Het is een zware ingreep en al helemaal als hij zo vaak is opengeweest. Zo'n bult kan natuurlijk omdat het ontstoken is altijd vol zitten met pus en andere troep. Ik weet niet hoe het zit met wildvlees. Je DA kan je altijd helpen daar zijn ze tenslotte voor....

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:14

ik zou inderdaad de dierenarts bellen voor meer informatie.
en ook bij mij op stal ( mn pleegpony noemde ik hem) een pony verloren met koliek. een operatie zou niet eens meer nut hebben.

maar veel succes ermee en beterschap voor je paardje

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 06:27

Zoals hierboven al geschreven: geduld hebben en VA bellen! Sterkte ermee!

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:45

Hoi,
Ik heb ook een paardje dat een koliekoperatie heeft doorstaan (met een 2 maand oud veulen aan de voet).
Als de operatie geslaagd is, zijn de eerste 48uur cruciaal. Dat gehaald, ben je al een eind op weg.
Het is en blijft een tijdlang afwachten, ook daarna. Het is heel belangrijk dat de wonde op, beter in de buik goed dicht groeit, de druk op de wonde is enorm. Heel de inhoud, ingewanden, rust op de wonde.
De naverzorging is heel intensief, stresserend, maar belonend.
Mijn merrie had allemaal van die vochtbultjes rond de snee. Ik was toen ook in paniek. Je da helpt je hier graag bij, als je twijfelt bel je hem/haar, of de kliniek waar hij geopereerd is.
Succes, en veel sterkte (volhouden)!

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:19

Bedankt allemaal , we hebben een afspraak gemaakt met de kliniek om eens te controleren

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:12

Ik wil niet banketstaaf doen .. maar twee maanden stalrust is denk ik niet voor niets .. dat je aan de hand wat graast oke .. maar als het dier schrikt en een sprint trekt terwijl die wond vanbinnen niet is genezen ben je hartstikke zuur en je paard nog veel zuurder.

Rust en de tijd geven.beweging lijkt wel fijn maar een helende wond met ontsteking geneest er niet beter op.

Als jij een wond hebt en je beweegt het telkens krijg je ook lidtekenweefsel en wildvlees. Een koliek operatie, laat staan 2 is echt een hele heftige ingreep voor paarden. jij kan ook met een wond ik je buik niet een half uur lopen !!!

Neem het advies van je DA en houd rust met het paard. Als ze gek wordt op stal zijn daar middelen voor die kan je gemakkelijk via de DA krijgen.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:58

Houd je in ieder geval aan het advies van de DA. Een koliekoperatie is niet niks.

Mijn haf heeft vorig jaar januari een koliekoperatie gehad, toen was hij trouwens nog niet van mij.

Hij heeft na de operatie staan springen in zijn box (nog op de kliniek), en heeft toen een wondbreuk opgelopen ( is eigenlijk een soort van navelbreuk) en sindsdien heeft hij een bult onder zijn buik.

Hier heeft hij verder geen enkele last meer van, ik zie het nu dan ook gewoon als een klein schoonheidsfoutje.

Even een fotootje:

Afbeelding