Te korte pezen, iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ReignStar

Te korte pezen, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 12:07

Oke ik ga het nog een keer proberen.

Mijn paardje gaat sinds zo'n 8 weken overkoot. Dit is gekomen na een val, dus we dachten eerst dat het door die val kwam. DA is er meteen bij geweest en adviseerde een week stappen en daarna weer kijken.

Na die week dus nog steeds niet goed, sterker nog het werd erger naar mate ik langer met haar stapte.
Dus DA er weer bij, die heeft haar in een steunverband gezet en een afspraak gemaakt om foto's te maken.

Een week later foto's gemaakt, waar dus niets afwijkends op te zien was.
Advies dierenarts: kijk het nog 2 weken aan en ga een voedingssupplement voeren die de banden en pezen versterkt (Tendon Repair Pro)

Na deze 2 weken nog steeds geen verbetering. Dus zijn we doorgestuurd naar Utrecht. Mijn paard heeft daar een week gestaan. Er zijn allerlei tests en scans gedaan, bloedonderzoek.
Het rare was namelijk dat ze absoluut niet kreupel gaat. Niet op harde ondergrond, niet op zachte ondergrond. Niet na de buigproeven en zelfs niet op een hele kleine volte.

Uit al die onderzoeken kwam het volgende. Ze had een iets verhoogd spierenzym gehalte in haar bloed, wat duid op een klein scheurtje in een spier (waarschijnlijk in de schouder). Alle scans vertoonde geen afwijkingen.

Volgens DA Utrecht is er het volgende aan de hand. Haar buigpezen zijn te kort waardoor ze te hard aan de achterkant trekken, waardoor ze dus overkoot gaat. Paard staat van zichzelf heel steil, is stukje bij beetje gecorrigeerd waardoor we nu op een kritiek punt zitten.

Paard is op wiggen gezet, en loopt meteen een flink stuk beter! Het overkoot gaan kan je nu alleen nog zien als je er echt op let. En zelfs dan is er alleen een heel klein knikje te zien.

Nu willen ze kleinere wiggen eronder zetten, over 3 weken. Om zo de pezen stukje voor stukje op te rekken. Als laatste optie zou er operatief een ondersteunband door gesneden kunnen worden zodat de buigpezen makkelijker uit kunnen rekken...

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

ReignStar

Re: Te korte pezen, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 20:53

helemaal niemand?

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:37

ondersteunband...

welke anatomische structuur is dit? Kun je de latijnse benaming geven?

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 22:59

De latijnse benaming ken ik niet...
De DA had het over de ondersteunband van de oppervlakkige buigpees.

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 23:11

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:40

Mijn merrie heeft ongeveer hetzelfde. Ze heeft vorig jaar een groeispurt gehad en toen is ze overkoot gaan staan. Ik ben met haar bij allerlei dierenartsen geweest maar ze kunnen het niet met zekerheid zeggen maar waarschijnlijk heeft het met het groeien te maken gehad
Mijn merrie is voor de sport niet meer te gebruiken, ze loopt te moeilijk dus we zijn met haar gaan fokken
Maar ik wil je niet ontmoedigen. Mijn paard is een geval op zich en het wil niet zeggen dat jouw paardje precies hetzelfde heeft

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:51

Ik denk dat ze in dit geval het check ligament door willen nemen. Dit loopt van de pijp naar de diepe buigpees. Vaak helpt het wel goed, ook bijv. bij veulentjes met bokhoefjes.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 18:21

Bedankt allemaal voor de antwoorden!
Ik denk dat ze idd het checkligament bedoelen, hetzelfde als dat ze doen bij bokhoefjes idd!

Cowboyinneke, hoe oud is jouw merrie dan? En is zo'n operatie geen optie dan voor haar? Of zou ze dan ook niet meer te rijden zijn?

[***] loopt met de wiggen best wel goed, je ziet het knikje alleen als je er heel goed naar kijkt, en dan alleen in stap, in draf zie je er niets aan, gaat geen stap onregelmatig...

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:39

Ik weet niet of het iets zou zijn voor haar, maar ik ben bij 4 verschillende dierenartsen geweest en er is mij verteld dat er aan de beenstand niets meer te veranderen is.
Ik ben toen gestopt met naar de d.a te gaan want het werd wel een kostbare bedoeling.
Ik heb haar toen maar laten dekken.
Het is wel zonde want ze is pas 4

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 10:30

Ja de beenstand kan niet echt meer veranderd worden. [***] is ook ontzettend steil, en dat zal ze ook wel blijven hoor, wil dat ook niet meer corrigeren. Maar beslag technisch kan er nog wel wat aan gedaan worden... misschien is dat iets om te overleggen met je hoefsmid? Misschien kan je kijken hoe je paardje loopt met een wig eronder? Bij [***] doet het namelijk bijna wonderen Haha!

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:59

Mijn merrie heeft ook gevoelige voeten, ze heeft nu ijzers met een zooltje eronder en dat helpt, maar we hebben al verschillende beslagen geprobeerd en ze loopt dan wel beter maar niet goed genoeg om met haar te gaan trainen

beaudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:32

hallo

ik had je topic gelezen.

ik weet dat het eigenlijk niet te vergelijken is maar toen ik klein was had ik ook te korte pezen en sprieren maar ik vond dit vroeger heel veel pijn doen en ik sta nu elke dag nog op met spierpijn in me benen.

de doxtoren heb mij vroeger meerderen malen geopereet en is met succes geslaagt maaar ik heb nog elke morgen spierpijn.

dit wow ik je even vertellen groetjes beaudy_