Oke ik ga het nog een keer proberen.
Mijn paardje gaat sinds zo'n 8 weken overkoot. Dit is gekomen na een val, dus we dachten eerst dat het door die val kwam. DA is er meteen bij geweest en adviseerde een week stappen en daarna weer kijken.
Na die week dus nog steeds niet goed, sterker nog het werd erger naar mate ik langer met haar stapte.
Dus DA er weer bij, die heeft haar in een steunverband gezet en een afspraak gemaakt om foto's te maken.
Een week later foto's gemaakt, waar dus niets afwijkends op te zien was.
Advies dierenarts: kijk het nog 2 weken aan en ga een voedingssupplement voeren die de banden en pezen versterkt (Tendon Repair Pro)
Na deze 2 weken nog steeds geen verbetering. Dus zijn we doorgestuurd naar Utrecht. Mijn paard heeft daar een week gestaan. Er zijn allerlei tests en scans gedaan, bloedonderzoek.
Het rare was namelijk dat ze absoluut niet kreupel gaat. Niet op harde ondergrond, niet op zachte ondergrond. Niet na de buigproeven en zelfs niet op een hele kleine volte.
Uit al die onderzoeken kwam het volgende. Ze had een iets verhoogd spierenzym gehalte in haar bloed, wat duid op een klein scheurtje in een spier (waarschijnlijk in de schouder). Alle scans vertoonde geen afwijkingen.
Volgens DA Utrecht is er het volgende aan de hand. Haar buigpezen zijn te kort waardoor ze te hard aan de achterkant trekken, waardoor ze dus overkoot gaat. Paard staat van zichzelf heel steil, is stukje bij beetje gecorrigeerd waardoor we nu op een kritiek punt zitten.
Paard is op wiggen gezet, en loopt meteen een flink stuk beter! Het overkoot gaan kan je nu alleen nog zien als je er echt op let. En zelfs dan is er alleen een heel klein knikje te zien.
Nu willen ze kleinere wiggen eronder zetten, over 3 weken. Om zo de pezen stukje voor stukje op te rekken. Als laatste optie zou er operatief een ondersteunband door gesneden kunnen worden zodat de buigpezen makkelijker uit kunnen rekken...
Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.