Acuut coordinatie kwijt, niet meer kunnen lopen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Acuut coordinatie kwijt, niet meer kunnen lopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 12:01

Een 17 jarig dressuurpaard, altijd kerngezond is geweest heeft 2x in de weide een plotselinge aanval gehad waarbij hij niet meer kon lopen en de coordinatie over zijn benen kwijt was. Slingerend lopen, trillen op voorbenen, voorbenen slepen (niet zweten). Eerste keer na 30 min weer wat beter, tweede keer duurde herstel uren. Nu nog slepen met voorbenen en moeite met bochten nemen. Paard is wel attent.

De dierenarts tast in het duister (heeft de eerste keer als koliek behandeld). Men praat over: acute bevangenheid (storing in eiwithuishouding (vers gras reden??)), ataxie, een beroerte.
Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt of weet wat dit kan zijn?

Nado

Re: Acuut coordinatie kwijt, niet meer kunnen lopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:58

Is het paard tijdens de aanvallen ook volledig de weg kwijt ? Dan kan het ook een epileptische aanval zijn.

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:41

Rijd je buiten en heeft het dier iets gegeten? (plant, boom oid) Anders kan het een vergiftiging zijn.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 16:06

Hij is compleet van slag, maar kan zich niet verplaatsen. Iemand vertelde mij dat paarden geen epileptische aanvallen kunnen krijgen, de reden weet ik niet. Nee, nooit buiten gereden, staat in de wei met twee andere paarden.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:49

heeft ie geen tumor in zijn hoofd?

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:43

Heeft je dierenarts al een bloedonderzoek gedaan?
dan heb je meer duidelijkheid

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:17

Bloedonderzoek wordt vandaag gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:11

hersenbloeding? tumor? beroerte? Dit zijn dingen waarvan ik zou denken dat het het misschien zou kunnen zijn..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:52

Mijn 20 jarige ruin had ook zoiets een week of vier geleden. Hij had echter maar een slepend been. de da stond voor een raadsel en kwam elke dag.Paard op stal, geen eiwitten meer. Het leek inderdaad of er iets mis was met zijn coordinatie. Moeilijk lopen , niet van de pek kolmen in zijn box,1 sleepbeen dat steeds dikker werd tot en metr zijn knie, moeilijk draaien maar wel allert. Toen er na 1 week en een bloedonderzoek niets gevonden werd, besloten we hem naar Utrecht te brengen. (da dacht aan trombose in been)Helaas hadden ze pas over een week tijd daar. Ik dacht daar gaat mijn paardje. Ik ben hem toen uitgebreidt gaan poetsen, waarbij hij nog eens bijna omviel toen ik hem met zachte druk wat om wilde duwen. Na het poetsen ben ik bij het sleepbeen gaan zitten en heb het helemaal betast en geknepen, maar het paard reageerde nergens op. Tot ik ineens wat omhoog kijk, zie ik onder zijn borst bij het sleepbeen een grote snee van wel 4 cm. Ik kon er niet bij in de buurt voelen, want hij verging van de pijn. Zat dus daar het probleem en niemand had het gezien. was grapje van 218 euro weet ik inmiddels. Maar ben blij dat dit het maar was.

Misschien bij jou paardje ook zoiets te vinden????Alleen heeft hij het voor de 2e keer begrijjp ik, dus zal wel niet.

succes in ieder geval Bloos

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 11:30

Het blijkt een beklemde zenuw ergens in de rug te zijn ten gevolge van trauma of zich vasthouden tijdens rijden. Hij krijgt Prednison en zou dan recreatief bereden kunnen worden.
Santos, ik hoop dat het inmiddels weer beter is met je paard, ga je de rekening van je dierenarts betalen (het is toch wel een beetje een wanprestatie). Maar goed dat je zelf de oorzaak gevonden hebt. Hoe is het nu met het dikke been?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:24

Hoi,

Het lijkt best wel wat mijn 16 jarige ruin heeft gehad.
Hij liep zomaar ineens ontzettend te waggelen. Vooral de achterhand. Liep heel moeilijk, alsof hij over elke stap moest nadenken hoe hij zijn benen zou gaan neerzetten.
De oorzaak bleek een hersenbloeding te zijn.
Probeer eens als je de staart optilt of je nog weerstand voelt.
Bij hem voelde het volledig slap. Ook als je iets tegen de achterhand duwde viel hij zo om. Als je met de punt van een schaar over zijn achterhand ging reageerde hij niet. Het gevoel was uit zijn hele achterhand weg. Verder was hij zijn orientatie behoorlijk kwijt.
Na een paar dagen en div. injecties en medicatie knapte hij op.
Durfde zelfs weer een beetje te lopen.
Een kleine week later kreeg hij tot 2x toe een soort tia eroverheen.
Toen begonnen zijn neus en mond scheef te zakken.
Hij raakte zijn coordinatie kwijt, werd gevaarlijk voor zichzelf, de andere paarden maar ook onszelf.
Een paar dagen later hebben we hem laten inslapen.
Het is een hele rare gewaarwording. Hij was kerngezond en werd geregeld gereden.
Daags ervoor nog liep hij super. Was heerlijk ontspannen tijdens het rijden.
Achteraf hebben we ons wel gerealiseerd dat hij de laatste maanden wat eerder moe leek dan daarvoor.
Misschien dat het er mee te maken heeft gehad ???

Maar goed, ik was kratsj van slag. Zoiets verwacht je niet van een 16 jarige. De behandelende dierenartsen zeiden dat het heel af en toe toch vaker voor komt.

Heel veel succes,
Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:31

Sorry,

Ik zag net pas dat je zelf de oplossing al had gevonden.
Hopelijk knapt je paard gauw weer op.
Misschien dat mijn ervaringen anderen mogelijk nog 's kunnen helpen.

Groetjes, Henny

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 23:01

Wat triest henny w. De da dacht van mijn paard ook zo iets, maar gelukkig bleek dat niet het geval.

cil;
Mijn paardje is gelukkig weer helemaal opgeknapt en helaas betaal ik de rekening ook gewoon. Ik vind het ook mijn fout, dat ik dit wond niet gezien heb. Doordat hij zo rilde heb ik hem zijn deken opgedaan(die hij verder nooit opheeft) en er ook niet afgehaald de hele week. Zjodoende werd ook het zicht aan de wond onttrokken.

succes met jouw paardje.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:33

Cil_ schreef:
Hij is compleet van slag, maar kan zich niet verplaatsen. Iemand vertelde mij dat paarden geen epileptische aanvallen kunnen krijgen, de reden weet ik niet. Nee, nooit buiten gereden, staat in de wei met twee andere paarden.

Ik zie dat de oorzaak al is gevonden, wilde al reageren met de optie raaigrasvergiftiging, dit heb ik 1x meegemaakt en zag er ongeveer het zelfde uit als jij beschreef maar je hebt de oorzaak gevonden en ik hoop dat je paard er weer snel bovenop komt!

Wil toch nog even reageren op het idee dat een paard geen epileptische aanval zou kunnen krijgen, dit is dus niet waar.
Het komt niet echt vaak voor bij paarden maar helaas ondervind ik het nog regelmatig aan den lijve, ik heb een pony staan met epilepsie die dus wel degelijk aanvallen krijgt, totaal anders als wat hier beschreven wordt overigens hoor, maar een paard kan dat dus wel degelijk krijgen al komt het niet vaak voor.