Af en toe een kuchje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Af en toe een kuchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 09:42

Mijn jaarling heeft een beetje last van hoesten. Er zit niet bepaald regelmaat is, want soms ben ik wel 3 uur lang op stal dan hoor ik niks, en later krijg ik van mijn stalgenootjes te horen dat ze hoest Verward

Het gaat hier dus duidelijk om een lichte vorm van hoest, die ik wel erg serieus neem. Ik vind het nog te vroeg om er meteen een DA bij te halen, ik ben begonnen met FoeneKnof Zeewier te voeren voor de luchtwegen en algehele weerstand.
Maar nu is mijn vraag, heeft iemand er ook ervaring mee? Ik denk eerlijk gezegd ook dat het een klein kou'tje is wat ze heeft, de temparatuursverschillen zijn ook zo groot de afgelopen dagen...

Voor de extra info, ze heeft geen vieze snot neus oid, het is alleen een droog kuchje af en toe

Ik hoop dat iemand me iets verder kan helpen. Als het nog langer aanhoudt haal ik uiteraard wel de DA erbij

Caesar

Re: Af en toe een kuchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:06

Denk een beetje irritatie. Als het van de longen uitkomt, moet je toch ff de DA laten komen om te checken of der longen schoon zijn. Ik lees ook dat ze op stal staat... hoe is het daar met stro en veegsel gesteld, veel stof e.d.?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 11:23

Waar lees jij dat ze op stal staat Haha!

Nee ze staat dag en nacht op het land, dus door stof oid kan het niet komen. Het is een droge hoest. Geen slijm, vieze neus ofzo.
Ik kijk het even aan, blijf FoeneKnof Zeewier voeren en gaat het niet over dan komt de DA zeker even kijken.
Heb trouwens ook de paardendrogist een mail gestuurd, eens kijken wat zij adviseren

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:24

Citaat:
Er zit niet bepaald regelmaat is, want soms ben ik wel 3 uur lang op stal dan hoor ik niks, en later krijg ik van mijn stalgenootjes te horen dat ze hoest

Hieraan Haha!. Dan heb ik dat verkeerd opgevangen... maar zo komt het dan wel over

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 11:26

Ow, ja ik bedoel met stal, gewoon de pensionstal. Haha!

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:51

Mijn jaarling (nu 2 jarige Haha!) had dat vorig jaar ook, af en toe een kuchje. Eerst foenegriek gaan geven, toen was het weg. Maar een of twee weken erna kwam het weer terug. Dierenarts kwam toch enten dus heeft meteen even gekeken. Bleek dat ze lichte voorste luchtweg infectie had (ergens in die richting, weet niet meer precies hoe hij het noemde) Ik kreeg daar een fles hoestdrank voor, Kof control heette dat. Was een behoorlijke fles die ik ook daarna gebruikte als ze wat kuchte. Twee keer geven en het hoesten was weg.

Of je er wat aan hebt weet ik niet, want volgens mij kan je het alleen via de DA krijgen...

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:37

Vraag je dierenarts naar Bisolvon. Het lost eventueel vastzittend slijm op en gaat een irritatie tegen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:54

BiondaMax schreef:
Vraag je dierenarts naar Bisolvon. Het lost eventueel vastzittend slijm op en gaat een irritatie tegen.

De dierenarts? Die haal ik altijd gewoon bij de supermarkt Haha!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 09:57

Gewoon bij de Kruidvat oid, maarre dat is toch voor mensen Verward

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:07

Ja, maar die geef ik ook! 2 pilletjes in een wortel o.i.d. en helpt echt!

Wat goed is voor een mens, is goed voor een paard...!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:50

Een paard dat hoest moet naar de DA. Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:09

Jolynn schreef:

Er zijn toch echt verschillende hoestjes en ik laat niet voor elk kuchje mijn DA komen hoor... komt het vanuit de longen of klinkt het benauwd, dan laat ik de DA komen.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:30

mijn paard hoeste ook 2 weken geleden heb er een da bij gehad .
zat niet op de longen maar de voorste luchtweg was geirriteerd heeft toch een prikje gehad en hoestsiroop na 2 weken was hij er vanaf.
niet onderschatten een hoestje.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:42

hoi,

mijn paardje hoeste ook en ik ben hem silicea gaan geven dat is een natuurlijk product te koop bij de natuurwinkel.

of ind groenefriek helpt ook erg goed!

succes

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:37

Hermesdeux schreef:
Jolynn schreef:

Er zijn toch echt verschillende hoestjes en ik laat niet voor elk kuchje mijn DA komen hoor... komt het vanuit de longen of klinkt het benauwd, dan laat ik de DA komen.

Hoe kun je dat dan zelf weten of het wel of niet uit de longen komt Verward

Als mijn paard hoest dan laat ik als het een paar dagen aanhoudt de DA komen just in case. Omar hoest op het moment ook en heb de DA laten komen. Gelukkig waren het zijn voorstel luchtwegen en niet zijn longen. Ik moest hem deze keer wel op mot/vlas zetten omdat zijn luchtwegen geirriteerd zijn en hij heeft een hoestdrank gekregen. Een ander paard bij mij op stal heeft het wel in zijn longen en die mag een tijd niet rijden en heeft ventipulmin e.d. gehad. Ik mag deze keer wel rijden maar lichte arbeid.

Ik zou het met hoesten even aankijken maar zodra je hoort dat ze een paar dagen hoest zou ik toch even de DA bellen om advies. Een gezond paard hoest niet!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:09

Een gezond paard hoest niet!

CindyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:43

Hoi Zilly,
Ik ken het probleem, heb het zelf ook met mijn paard.
De 1ste keer heb ik even afgewacht en toen de vee-arts laten komen, 2 spuiten gekregen + hoestdrank voor 2 weken, zoveel mogelijk buiten laten staan (staat alleen 's nachts op stal), mijn paard had een ontsteking (of zoiets) in de bovenste luchtwegen Het hoesten ging over maar kwam in een lichtere mate terug.
Maar ik denk dat ik heb gevonden waarvan mijn paard hoest, want het is namelijk altijd na het eten, ik moet m nu geplette gerst voeren om m wat dikker te krijgen en daar zit nogal wat stof in, ook laat ik overdag alle ramen en deuren open zodat de stal goed doorwaait en 's avonds zo weinig mogelijk stof ronddwarreld.
Nu voor het voeren schud ik goed met de bak zodat het meeste stof eruit is of ik voer het in de buitenlucht op de grond, dan hoest hij niet.
Ik zou als ik jou was kijken of het ook door stof komt, anders toch even de vee-arts erbij halen, kan namelijk een ontsteking zijn of zo, misschien ook al aan allergie gedacht? kijk op welke momenten hij/zij hoest en of het steeds bij die momenten is.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen
groetjes

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:30

Ik heb er hier nog zo eentje. Hij begon in maart met af en toe een kuchje.

Even aangekeken omdat het maar af en toe was. Toen toch de DA erbij gehaald en zijn longen waren schoon, schone neus en geen koorts.

Advies van de dierenarts was gewoon gaan rijden. Heb toen zelf foenegriek gekocht en ben dat gaan voeren. Na 2 weken was het over.

Alleen de foenegriek is op en na 2 dagen heeft hij af en toe weer een kuchje. Verward

Maar weer foenegriek besteld bij de paardendrogist.

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:12

Hier nog iemand met zo een plotselinge droge kucher. Wat moet je er mee? Dan hoest hij 4 keer achter elkaar, en dan weer een hele dag niet. Ik probeer nu nog even nat hooi (denk zelf dat het daar aan ligt), en helpt dat niet dan bel ik volgende week de DA.

CindyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:15

Kijk ook effe of er niet teveel stof in het voer zit, daar kan het ook aan liggen

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 13:03

Hardstikke bedankt voor alle reacties.

Mijn jaaling staat dag en nacht buiten, ik voer haar sinds vrijdag bij (biks met slobber en Foenegriek, zonder de slobber eet ze de foenegriek niet op Clown )
Het kan in mijn geval dus niet door stof komen, of een allergie ervoor. Ik denk eerlijk gezegd dat het door het weer komt, en de schommelende temperaturen.
Even voor de info: als ze hoest is het echt maar 1 kuchje, ze hoest niet een paar keer achter elkaar, maar echt maar 1 keer. En dat schijnt ze ongeveer 3 of 4 ker per dag te doen. Zoals al eerder vermeld heb ik het nog niet gehoord, maar ik krijg het van stalgenootjes te horen.

CindyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:34

dan zou ik me geen zorgen maken als ik jou was, die van mij hoest heel erg alleen na het eten en het eten komt er dan ook uit dus ik denk dat ik mij meer zorgen zou moeten maken als jou, maar 1 kuchje dat is niets hebben we zelf ook wel eens toch?
veel succes ermee, mocht het erger worden dan zou ik wel de vee arts bellen
groetjes

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:47

Toch moet je dit wel serieus nemen.

Als ze na het weekend nog steeds hoest toch even bellen.

Mijn fjord heeft het ook gehad. Mijn stalhouder wa ste laks om op tijd de boxen af te hebben en zo heeft mijn fjord lange tijd in een niet al te frisse stal gestaan, ook was ie met 4 maandjes al bij mams weg en dit alles heeft er voor gezorgd dat hij 1,5 jaar lang met zo'n kuch heeft gelopen.

Na vele DA bezoekjes, poeders en siropen is hetovergegaan na zijn castratie waarvoor hij een flinke dosis antibiotica kreeg.

Maar mijn DA zegt ook een hoestend paard is gewoon niet goed.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:58

Even terug komend op de Bisolvon. Ik heb ook jaren de Bisolon uit de drogist gebruikt maar daar geef je vaak te weinig van waardoor de hoest weg lijkt maar zo weer terug komt. Gebeurt dat een aantal maal dan kan zelfs een chronisch hoesten ontstaan door kapoote longblaasjes (veroorzaakt door het hoesten). De Bisolvon voor dieren is heel anders gedoseerd waardoor het beter aankomt en als de kuur voorbij is, is de hoest ook echt weg. verder een paard hoort niet te hoesten en duurt het langer dan een paar dagen dan hoort de DA erna te kijken zeker als er ook nog slijm aan te pas komt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:39

Zilly, zo begon het met mijn Danny ook. Af en toe eens hoesten, geen verhoging, geen neusuitvloeiing, verder niks te zien. Helaas ontaardde het in bronchitis, en zoals je weet ben ik nu nog steeds conditie aan het opbouwen, ongemerkt is ze er best ziek van geweest. Ik zou echt de DA er even bij halen, bij Danny had ik dat achteraf ook veel eerder moeten doen!