teek-probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

teek-probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 19:34

vanmorgen was ik Pyra aan het borstelen en zag dat ze een teek had, aan de binnenkant van haar achterbeen, vlakbij haar uier. ( bah bah, ik vind het zulke ranzige beestjes... )

Ik een tekentang gepakt, die erop gezet, gedraaid en getrokken. De bult is nog steeds erg groot. Ik ben dus bang dat ik alleen het achterlijf van de teek te pakken heb gehad, hoe krijg ik nu de rest eruit ????

droebel

Re: teek-probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:42

Als je een teek verwijderd, blijft er vaak nog een paar dagen een bult zitten. Je kan er evt. wat ontsmettend spul op doen en het goed in de gaten houden.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 20:52

okay, ik zal het goed in de gaten houden. Zou het kunnen dat er een deel is blijven zitten, zoja, hoe krijg ik dit er dan alsnog uit ?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:19

Het komt er vanzelf wel uit. Je moet het tangetje goed tot het einde klemmen zeg maar en dat rustig naar rechts draaien. Mijn paard heeft nu iedere dag wel een teek. (En mijn hondjes ook Boos! ).

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 21:40

het valt op zich nog mee, heb er tot nu toe 2 moeten verwijderen. Onze hond heeft er nog geeneen gehad gelukkig... die heeft gelukkig heel kort haar, dus als ie ze heeft zijn ze goed te zien.
En nu ben ik toch dubbelblij dat Pyra een schimmel is, want je ziet die teken echt heel goed zitten, bij een donker paard valt het toch minder op.
Dus de rest moet er vanzelf uitkomen, ik hou het goed in de gaten. Heb de bult al wel met betadine ingesmeerd om te ontsmetten.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:23

Als je er alcohol opsmeert dan laten ze toch ook los? Of haal ik nu dingen door mekaar? waarom moet je eigenlijk naar rechts draaien?

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:29

Nee, als je er alcohol opsmeert worden ze verdooft en kunnen ze hun maaginhoud (Met evt. bacterien) in hun slachtoffer spuiten oid.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:54

Hoi allemaal
Het is erg oppassen met de teken. Bij ons in Duitsland is het nog erger als in Nederland. De teken worden ook steeds gevaarlijk. Onze merrie heeft waarschijnlijk Borreliose (ziekete van Lyme). Als er een stuk is achtergebleven moet je het zo snel mogelijk laten verwijderen door de dierenarts. i.v.m met onstekingen. Bij het uithalen van teken zet je de tekentang zo dicht mogelijk op de huid en draai jenaar links of naar rechts en gelijkertijd trek je. Spuit er nooit iets op. Daar de bgevaarlijke bacterieen dan in de wond worden gespoten. Na het uitrekken kun je er een antibiotische (oog) zalf opsmeren om eeen eventuele infectie tegen te gaan. Elk jaar worden er steeds meer honden en paarden ziek van teken. Zoals Borreliose, Ehrlichiose en Babesiose. Deze ziektes laten zich moeilijk herkennen en behandelen. Dus het beste kun je,je paard het beste elke dag nakijken, want hoe langer de teek zit hoe meer de kans bestaat dat er bacterieenworden overgebracht. Ontstaat er na het weghalen van een teek een ronde rode ring dan betekent dat, dat de teek besmet was. Het paard kan dan ziek worden als het niet genoeg immuunsysteem heeft tegen de ziekte. het ebste kun je dan de dierenarts bellen die dan antibiotica kan voorschrijven om te voorkomen dat het dier echt ziekk word. Vaak zijn deze paarden ook niet meer te redden daar de ziekte te laat bemerkt word. Dit geld trouwens ook voor honden. Er is voor honden nu een heel goed middel dat beter werkt als Frontline. Het heet Exspot en is bij de dierenarts verkrijgbaar (Pipet)

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:18

Ik had vandaag ook een teek.( bij me paard dan)
Heeft ze nog nooit gahad.
Heb hem met een pincet verwijderd alleen was ik dus ook bang dat er nog wat was blijven zitten de dierenarts had gezegd dat je kon zien als die helemaal weg was dat als je hem eruit haalde en de pootjes bewogen je hem helemaal had verwijderd is dat zo?

Hij was ook heel groot maar hij zat er nog niet zo lang want ben met hemelvaart naar Drente met der geweest en haar daarna helemaal nagekeken.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:41

Ja als de pootjes bewegen kun je er van uit gaan dat de teek er voledig uit is. Want een teek is eigenijk een spin. De zak met bloed zit op de rug. Dus als alle 8 poten er aanzitten heb je de gehele teek. Een grote teek zal er meestal al wat langer inzitten. Ongeveer 2 dagen als het een goed volgezogen teek is.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 07:42

toen ik hem eruit trok is ie op de grond gevallen en heb ik hem niet meer terugkunnen vinden dus ik weet niet of ik hem helemaal had. Als de bult niet verdwijnt, laat ik de DA komen om te kijken of ie de rest kan verwijderen....

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 23:14

Zabbie schreef:
toen ik hem eruit trok is ie op de grond gevallen en heb ik hem niet meer terugkunnen vinden dus ik weet niet of ik hem helemaal had. Als de bult niet verdwijnt, laat ik de DA komen om te kijken of ie de rest kan verwijderen....

Toevallig vandaag ook een teek laten verwijderen bij onze shet (dierenarts was er toch toevallig voor de inentingen). Het is inderdaad belangrijk dat je de teek kapot duwt daarna. Zij deed dat in een watje en ondanks dat de teek maar mini was, hoorde je toch een knakje. Fanny heeft ook nog steeds een bult, moest met 2-3 dagen over zijn. Ze zij dat als het niet rood en ontstoken uitziet dat je je dan geen zorgen hoeft te maken.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:25

Het is belangrijk dat de teek goed doodgedrukt word. niet met schoenen. en dan weggooien in de ton anders kunnen de eventuele eieren uit komen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:44

Mijn fjord had vorige week vrijdag ook een teek in zijn lies. Ik kon hem er zo uittrekken en de kop en poten zaten er nog aan. Mijn paard kreeg ook gelijk een bult en die zat er vandaag nog, terwijl ik er gelijk after insect er op had gedaan. Dus die bult zit er ook al 7 dagen. En dinsdag jeukte die bult nog steeds als ik er overheen wreef. Heb er toen weer after insect opgedaan tegen de jeuk.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:22

je moet idd zorgen dat je heel de teek er uit haalt! Niet dat hij dan nog iets kan doen, maar het kan wel heel erg gaan ontsteken!
ALs mijn hond een teek had haalde ik hem er uit met zo'n tangetje en verbrande ik heb met een aansteker, klinkt banketstaaf maar dan weet je tenminste zeker dat de teek echt dood is!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:44

dieneke schreef:
ALs mijn hond een teek had haalde ik hem er uit met zo'n tangetje en verbrande ik heb met een aansteker, klinkt banketstaaf maar dan weet je tenminste zeker dat de teek echt dood is!

Dat doe ik ook altijd, je kan maar beter zeker zijn Clown
Ik heb zo'n tangetje, maar ik laat het liever door iemand anders doen Bloos

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:50

Je kunt ze ook gewoon door de wc of gootsteen spoelen. Toen ik op vakantie in Spanje een lief buurhondje ging ont-teken had ik altijd een kom water klaarstaan om ze in te gooien, dan verdrinken ze! Je ziet heel goed nog het koppie als je ze eruit haalt en dan weet je dat je ´m helemaal te pakken hebt! Vieze beestjes!