Niet drachtig raken na een 5de keer ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

firefighter

Niet drachtig raken na een 5de keer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 12:24

Hoe is het mogelijk dat onze merrie na vijf keer te insimineren nog steeds niet drachtig geraakt , nochthans heeft ze al verschijdende veulens gehad , weet iemand raad?

Kendra

Re: Niet drachtig raken na een 5de keer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:08

Al vijf keer geinsemineerd - en het is pas mei! Wij beginnen nu pas te dekken, onze ervaring is dat je met merries die lastig drachtig worden, beter wat later kunt beginnen te dekken. Anders zit je het hele seizoen in die merries te prutsen, terwijl ze meestal pas vanaf april/mei (ligt een beetje aan het weer) echt mooi hengstig worden.

Voor het overige kan het natuurlijk verschillende oorzaken hebben, er kan geen mooi ei zitten, het klimaat in je eileiders/baarmoeder kan niet goed zijn waardoor het ei zich niet wil nestelen, andere ontstekingen daar, soms voelt de merrie zich niet goed en 'doet ze 't gewoon niet'.......enz. enz. Een vraag waar alleen jijzelf of je dierenarts/hengstenhouder antwoord op kan geven!

firefighter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 13:19

ja ik was er vergeten bij te vermelden dat dit gaat over twee jaar , maar het feit is wij zetten onze merrie steeds bij de hengsteboer en daar werd ons steeds verteld dat de merrie mooie hengstig was enzovoort , nu gaan we de merrie haar baarmoeder is laten controleren en dan zullen we meer weten , alvast bedankt voor de reactie.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:21

spoelen wil ook weleens helpen.
maar als je al 2 jaar bezig bent, lijkt het me handig om haar idd even te laten onderzoeken!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:12

Onze merrie (BT) is ook zo'n moeilijk geval. Vorige lente zijn we begonnen en ze is nog altijd niet drachtig. Eerst werd er geïnsemineerd, maar de spermakwaliteit bleek erg slecht te zijn. Na het veranderen van hengst... net hetzelfde, wéér slechte kwaliteit *zucht* Daarna zijn we weer van hengst veranderd (en van hengstenboer), en is ze natuurlijk gedekt. Toen hebben we maar één keer meer kunnen dekken omdat het zo laat op het seizoen was. Nu zijn we voor de tweede keer dit jaar aan het dekken, op hoop van zege... Margriet is kerngezond, al tig keer binnenstebuiten gekeerd, maar toch geraakt ze niet drachtig... Ik abonneer me dus even op dit topic Knipoog

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:16

Sommige merries willen slecht drachtig worden, als het sperma verdunt wordt. Al ga ik er vanuit, omdat je de merrie bij de hengstenhouder hebt staan, direkt geinsemineerd wordt met vers sperma, direkt na het vangen.
Paar jaar geleden hadden we een merrie staan die niet drachtig wilde worden, al een aantal jaar niet.
Ze is eerdere keer gebruikt bij het dekken en vervolgens werd ze dus ook iedere dag geinsemineerd. Met als resultaat dat ze uiteindelijk wel drachtig werd. Tot ergenis van de DA, was fel tegen het dagelijks insemineren. Het jaar daarop is ze direkt drachtig geworden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:56

En soms worden ze ook niet drachtig op het dekstation. Ik weet niet waar je je paard staan hebt, maar bij sommige hengstenhouders zijn de omstandigheden niet echt ideaal. Soms komen ze niet buiten of staan ze alleen en dat is niet echt bevordelijk. Sensibele paarden voelen zich soms ongelukkig als ze niet thuis zijn of te weinig aandacht krijgen en worden dan ook niet drachtig.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:01

Kendra schreef:
En soms worden ze ook niet drachtig op het dekstation. Ik weet niet waar je je paard staan hebt, maar bij sommige hengstenhouders zijn de omstandigheden niet echt ideaal. Soms komen ze niet buiten of staan ze alleen en dat is niet echt bevordelijk. Sensibele paarden voelen zich soms ongelukkig als ze niet thuis zijn of te weinig aandacht krijgen en worden dan ook niet drachtig.

zuigt ze misschien lucht. Dan kan je haar evt. gedeeltelijk laten dichtzetten. Als ze lucht zuigt dan word ze zeker niet drachtig, al is de hengstigheid en het ei nog zo mooi

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:59

robbedoes schreef:
zuigt ze misschien lucht. Dan kan je haar evt. gedeeltelijk laten dichtzetten. Als ze lucht zuigt dan word ze zeker niet drachtig, al is de hengstigheid en het ei nog zo mooi

Zeg er wel even bij dat je vaginaal luchtzuigen bedoelt!

Ik zou óók even navragen of er een recent spermarapport is. Er wordt veel te snel van uit gegaan dat het aan de merrie ligt...

En sommige merries raken gewoon niet drachtig van KI. Het ís tenslotte 'kunstmatig'. Ik heb er zelf 2 die van een natuurlijke dekking direct drachtig worden, en met KI gewoon nooit. Dat doe ik dus nooit meer...

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:16

Bij ons laten we de merries die niet drachtig te krijgen zijn altijd natuurlijk dekken. 9 van de 10 keer zijn ze dan wel drachtig.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:26

Maar dat mag niet altijd, he. Of zijn dat eigen hengsten. Of pony's. Dat weet ij natuurlijk niet.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 07:43

hai ,hoe is het nu met je paard is ze drachtig ??ben zelf al van april bezig en lukt niet heb ook van alles geprobeerd breng haar nu naar de hengst en laat haaar daar en zie dan wel verder laat iets horen of het bij jullie wl gelukt is

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:00

er zijn zoveel redenen waarom een merrie wél of neit dragend kan worden.

Keer een goed onderzoek van ed baarmoeder kan nooit geen kwaad. Dus mijn tip: consulteer een goede dierenarts!

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:09

ik zou haar idd even goed na laten kijken
je zou anders ook kunnen proberen met regumate,
wie weet dat t dan wel pakt?
veel suc6 iig en ben benieuwd of ze al drachtig is of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:29

Topic is 3 jaar oud, wellicht kan je TS een pb'tje sturen?

Vandaar hier dus een slotje Lachen