Hengstig spuiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Hengstig spuiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 18:22

Mijn merrie staat op dit moment op de stoeterij om te kijken of ze hengstig word, zodat ze gedekt kan worden. Ze heeft nog nooit hengstigheid vertoont, we weten dus niet in welke fase van de cyclus ze zich eventueel bevindt. Het plan is haar daar nu minimaal 3 weken te laten staan, in de hoop dat ze wel gaat tonen als ze omringd wordt door andere hengstige merries en elke dag contact heeft met de hengst.

Nu vraag ik mij af hoe het precies in zijn werk gaat als ik haar hengstig zou willen laten spuiten: moet ze dan eerst een paar x gescant worden om de juiste fase van de cyclus te bepalen ? Werkt het altijd of zijn er ook merries die ook op het spuiten totaal niet reageren ? (even ervan uitgaande dat er verder niets aan de hand is met haar eierstokken/baarmoeder etc) Is het verstandig om haar op de stoeterij te laten staan (ivm extra prikkels van hengst/hengstige merries) of zou ze ook gewoon naar huis kunnen ?

piggeljay

Re: Hengstig spuiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:05

nee de de dierenarts kijkt eerst hoe ver de cyclus van je paard is.
als daar geen enkele vooruit gang in zit, of je paard ontwikkeld wel een ei maar wordt niet hengstig op dat ei dan kan je in overleg met hem of haar besluiten om je merrie een spuitje te geven, het is in tegenstelling wat veel mensen beweren geen chemisch middel maar een natuurmiddel wat wordt in gespoten.
na 4 tot 6 dagen wordt je merrie dan hengstig de dierenarts zal dit middels een scan in de gaten houden, en in die periode kan ze gedekt worden.
het is ook wel eens bij ons voor gekomen dat zo'n merrie niet reageerd op de spuit en dan moet ze er nog een hebben, en dan zijn ze vaak na 1 dag al hengstig.
ik zou haar wel op die stoeterij laten staan want de hengst stimuleerd wel, als ze gedekt is en het ei is weg kan je haar naar huis halen, maar je zou haar ook nog 3 weken daar kunnen laten en na 3 weken kijken of het zaad gepakt heeft en je merrie drachtig is, anders moet je na die 3 weken weer terug naar het hengstenstation om haar weer te laten dekken.