Schiefel is groter geworden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Schiefel is groter geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 15:35

Hoi,

Mijn paardje is nu alweer meer als een jaar goed en dan weer slecht.
Ze heeft 4 mnd stilgestaan door uitglijder in de wei (LA kalk), na 2mnd opbouwen een schiefel, 2 weken stilstaan, weer opbouwen en toen weer mok (zo hevig binnen 2 dagen dat ze kreupelde en olifantenvoet had), nu ben ik weer beetje op gang en naast het feit dat mok nog niet over is (been wel volledig koud en niet dik) en ze zichzelf weer raak heeft getikt (waar ze wel wat last van heeft) is haar schiefel RV iets groter geworden en volgens mij ook wat gevoeliger.

De schiefel is van jan/feb. Kan deze dan nu nog steeds ineens gaan reageren? Ik dacht dat het een schoonheidsfoutje zou blijven. Ik weet ook zeker dat het hetzelfde schiefeltje is.
Ik rij altijd met bescherming! (het zit dus op plek onder peesbeschermers).

Ik heb nu maar weer gekoeld (met spons, want tsja die mok moet droog blijven) en doblene gel erop gesmeert (werkt meestal alleen als het net is gebeurt en gaat het groter worden tegen).

Ze loopt alleen wat gevoelig in de eerste 15-20min stappen (niet in stap, maar als je meteen aandraaft).
Ik doe nu wel rustig aan, maar wil haar wel in beweging houden (ze is enorm dik door alles en krijgt snel koliek, dus eff snel voer aanpassen zit er niet in).

Heb gisteren lang stuk gestapt (40min) op harde ondergrond (haar achterbenen & LV waren opvallend dun en ijskoud), en vandaag 40 gereden en toch wel wat gedraaft (omdat je dus normaal wel met schiefel kan rijden).

Groetjes Tamara

De DA is al 10000en keren geweest, maar niet voor dit. Mijn ouders geven de moed op door alle hoge rekeningen (we zijn uitgebreid verzekerd, maar heel vaak 25% betalen is veel! Vorig paard heeft ook jaar stilgestaan en uiteindelijk moeten verkopen als fokmerrie) dus wil niet meteen weer de DA erbij halen.

Kyona

Re: Schiefel is groter geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:09

Een schieffel kan groter worden als hij opnieuw aangetikt wordt. Dan heb je weer een reactie die nieuw bot aanmaakt. Zit hij dicht bij een pees? Normaal lopen ze op een schieffel (als deze mooi vrij ligt) niet kreupel.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 16:28

Pfff eff plaatje zoeken, want aan uitleggen ga ik niet beginnen....

Afbeelding

Het rode stipje!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 16:29

Het zit dus op het dikke gedeelte, aan de binnenkant, redelijk dicht onder knie (3-4cm)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:07

Als het groter wordt is het dus actief geworden. Kan zijn door aantikken op land, maar ook op stal. Dat het actief is, betekend dat er een ontstekingsreactie plaats vind die als eerste gestopt moet worden. Risico is met oz'n hoge plaats dat het de aanhechtingen van pezen onder de knie kan irriteren en je vergaande problemen krijgt.

Koelen is dus de eerste stap. Niet over de harde ondergrond stappen, door de schokgolf van de ondergrond irriteerd het bot weer. Als je paard ook nog kreupel loopt in het begin, dus niet verder werken. Al hersteld het toch weer na verloop van tijd.

Tja verder. Het hebben van een paard is helaas niet over rozen. De onkosten zijn altijd hoger dan de aanschaf. Ik zou toch naar een paardenkliniek gaan, hoe vervelend het ook is voor je ouders.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 16:58

Ik kan dus (eigenlijk) niet koelen met water wegens de mok, dus het nu met zo'n zak (zo'n koud koelzak). Verder doe ik er doblene gel op.
Vandaar voelde ik nog minder onregelmatigheid, mij is verteld dat je wel rustig door kan rijden... Verward Frusty

Ik heb nu vandaag dus weer even gereden, gelukkig niet zwaar. Daarna heeft ze nog op de wei (40min) gestaan.

Maar hoe lang zou het dan duren?

Jeminee, ik bel echt altijd meteen de DA, maar mn ouders flippen echt. Dan gaat het zo: 'We kunnen zo niet langer doorgaan, we moeten een keer ermee stoppen, zo kan het niet meer' ect. Dus makkelijk: Afmaken ofzo!

Ik loop nu al een jaar bij de DA's, eerst elke 2mnd, daarna nog 4x door koliek, 1x allergische reactie, 1x mok ect ect. Mn ouders geven het op en ik breek als ze weer zo gaan flippen.
Wil het nu graag zelf oplossen, zonder iets te zeggen (ze vragen toch weinig naar Savan). Maar nu heb ik dus ook week geleden gezegt dat ik weer wil gaan lessen, Nagelbijten / Gniffelen

*zucht*