Hoefbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 14:55

Bij mijn paard is een paar dagen geleden hoefbevangenheid vastgesteld. Ze krijgt nu sinds twee dagen pijnstilling en is helemaal van de wei en de biks af. Ze krijgt de hele dag onbeperkt hooi en staat een paar uur per dag in een modderbadje om de hoeven te koelen. Ze loopt al goed aan de longe, maar je ziet nog wel dat ze houterig loopt. Ze zakt gelukkig niet meer half in elkaar. Ook gaat ze nog wel liggen in de stal en wisselt ze nog van been. Ze loopt al wel zelf de stal uit om te gaan drinken.
Ik vroeg me af hoe lang het ongeveer gaat duren voordat het 'over' is en wat ik daarna precies moet doen. De da had het over een paar dagen voordat het over is, maar hoe merk ik dat het over is? Als het lopen helemaal weer normaal is? Of zijn er nog andere dingen waar ik dan op moet letten? Moeten de hoeven nu eerst nog bijgroeien, of moet de hoefsmid haar meteen bekappen? En vanaf wanneer kan ik het rijden weer oppakken? En vanaf wanneer weer een klein beetje gras bijgeven en hoe bouw je dit op?

Sorry voor het aantal vragen, maar ik ben hier helemaal onervaren in en onze da is nu ook niet echt de meest professionele. Alvast bedankt voor het beantwoorden Bloos Haha!

gina2003

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:13

Ik weet niet zo heel goed wanneer je kunt zien dat het over is, mijn shet heeft het gehad, maar die liet niks merken, het is dat de smid het zei, anders had ik het niet geweten.

Wat ik je wel wil aanraden, als je hem laat grazen, schaf dan een greenguardmasker aan (www.paardendrogist.nl), je kunt ze daar ook huren.
De meeste vinden het echt niet leuk, zoals die van mij, maar als je ze in het land zet, en je gaat na 15 min kijken eet hij gewoon.
Het gaat erom dat hij heel erg weinig gras binnenkrijgt, vooral met vers gras, en daar werkt dit ding echt heel goed bij, dit is ook om hoefbevangenheid te voorkomen.
Kijk anders eens op hun website, daar staat allen informatie

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:31

Als een paard hoefbevangen is geweest, moet je daarna altijd erg oppassen. Als ze het een keer zijn geweest dan blijven ze er erg gevoelig voor, ook wordt de kans op genezing kleiner.
Mijn verzorgshet is sinds kort weer totaal genezen. Zodra je zelf denkt dat je paard het weer aan kan om te rijden, dan moet je dat gewoon doen. Zodra je paard laat merken dat hij er moeite mee heeft of pijn heeft met lopen dan is hij er duidelijk nog niet klaar voor. Bij twijfel kan je het beste even een dierenarts bellen.
Ik heb bijna 2 maanden gewacht met rijden, toen vond ik haar pas weet goed lopen. Dit verschilt natuurlijk per paard. Ik was er nog aardig vroeg bij, dus genas het aardig snel.
Ik denk dat je zelf het beste kan oordelen over of je paard er klaar voor is.
Toen je wist dat je paard hoefbevangen was, heb je haar toen laten bekappen? Dan is het bekappen waarschijnlijk niet nodig.
Als je paard aardig goed loopt, kan je hem weer in de wei gaan zetten, eerst doe je elke dag een half uurtje ofzo, doe dat een week. Als het goed gaat kan je hem steeds wat langer in de wei laten.
Het scheelt al een hoop dat het gras nu minder calorierijk is dan een of twee maanden geleden. Lachen

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 17:38

Volgens de da had ze het niet heel ernstig, omdat ze geen uitsteeksels ofzo op de hoeven had Verward
Ik denk dat we er vrij snel bij waren. Ze krijgt nu twee dagen pijnstilling en geen biks en gras meer en er is nu al verbetering.
Ze heeft het nu pas sinds een paar dagen, dus de hoefsmid is nog niet langs geweest. Moet ik haar laten bekappen als ze weer goed loopt? Volgens mij kan ze dan op een bepaalde manier bekapt worden zodat dat weer beter is voor de hoeven?
Ik denk dat ons gras best nog wel vet is, omdat het pas bemest is. En een andere wei die we hebben is dit jaar nog helemaal niet afgegraasd en daar staat dat is dus ook een vette wei.
Helaas heb ik geen bak ofzo, dus ze moet op stal blijven. Maar ik wandel elke dag een paar keer met haar op de wei. Ik hoop dat ik weer snel kan rijden zodat ze niet de hele dag op stal hoeft te staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:52

toverwoord bij bevangenheid is beweging (op een stevige, maar niet te harde ondergrond). Hoe beter de doorbloeding in de hoef is hoe sneller het geneest. Laat een natuurlijk bekapper naar je paard kijken. Die kan je paard zo bekappen dat de doorbloeding in de hoef optimaal wordt en de genezing sneller gaat.

Pas op met de pijnstillers, ten eerste belast hoefbevangenheid de nieren extra (net als de pijnstillers) en ten tweede kunnen bepaalde pijnstillers ook hoefbevangenheid veroorzaken.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 19:01

Ik neem aan dat je dat soort pijnstillers niet voorgeschreven krijgt door de da? Ik zie wel heel veel verbetering bij haar sinds de pijnstillers, dus ga er gewoon mee door. Ze krijgt maar twee theelepeltjes per dag.
Ik hoor verschillende verhalen, de een zegt dat acute rust nodig is, maar zelf denk ik zoals jij zegt dat de doorbloeding beter wordt door lopen. Bovendien loopt m'n paard niet extreem moeilijk en ze kijkt best vrolijk wanneer we gaan wandelen. Ze komt soms ook echt de stal uit denderen van: gaan we even wandelen?

Het is zo dat mijn paard waarschijnlijk bevangen is geraakt van het biks en niet perse van het gras. We dachten nl. dat ze drachtig was en hierdoor heeft ze een paar maanden veel merriebrok gehad. Ik denk dat ze dus wel eerder weer aan het gras kan dan een gemiddeld hoefbevangen paard of is ze ook gewoon gevoelig voor gras?

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:16

Als je zelf het idee hebt dat je paard het leuk vindt om lekker even te gaan wandelen, en je merkt dat ze niet verkrampt van de pijn ofzo... Dan is beweging inderdaad goed!
Paarden kunnen inderdaad ook gemakkelijk hoefbevangen raken van te veel biks. De oorzaak is dat het paard te veel caloriën binnen krijgt/te weinig beweegt. In het voorjaar is de oorzaak vaak te veel groen voorjaarsgras, maar het kan inderdaad ook dus door de biks komen. Als ik jou was zou ik gewoon uitkijken met zowel biks als gras. Het gaat erom dat de darmflora het niet aankan, dus zoiets moet rustig opgebouwd worden. Ik denk dat je het beste zelf kan oordelen over wat goed is voor je paard, als het goed gaat op gras, kan je haar gerust op gras zetten. Maar hou het in de gaten!

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:57

Een paard met hoefbevangenheid is heel moeilijk stabiel te krijgen., Wij hebben er zelf één thuis, die na 1.5 jaar pas stabiel is gewrden en soms nog weer problemen geeft. Ik zal hier beschrijven wat wij hebben gedaan:
- Ze kreeg eerst alleen hooi en 1 kilo onderhoudsbrok per dag te eten. Die onderhoudsbrok van de pavo hebben we inmiddels vervangen voor een muesli zonder haver (waar zeer weinig energie inzit) van de firma Langwerden. Inmiddels krijgt ze als ze werkt 2 kilo museli en 1 kilo conditiebrok op een dag (600kg)
- Als medicatie heeft ze in het begin Heparin en Butasan gekregen. verder krijgt ze ter ontgifting van de nieren en de lever i.v.m de toxinen Nux vomica (homeopathie) en voor de doorbloeding Arnica. Verder kreeg ze in het begin Phytorenal F om te ontgiften. Verder kreeg ze Baypamun om de weerstand te verhogen en Equistro Haemolytan 400 voor de algehele weerstand en vitaminen en mineralen huishouding.
- Wij hielden het paard altijd in de gaten. Als het paard problemen krijgt is er pols te vinden in de slagader van de kogel. dat betekent dat er vele gifstoffen (toxinen) op weg zijn naar de hoef, die dan een kanteling van het hoefbeen kunnen veroorzaken.
- In de wei is uit den boze. Onze merrie loopt altijd met een muilkorf op. Alleen in de winter loopt ze af en toe in de wei omdat dan het fructaan gehalte zeer gering is.
- Verder kreeg ze als medicatie Acetylsalicylzuur 500 mg. Ze kreeg 2 x daags 10 tabletten. het is een pijnstiller, ontstekingsremmer en een bloedverdunner, odat de problemen rond om de kogel verminderen.
- Ze kreeg speciaal beslag. Eerst een plaat met kit eronder maar nu heeft ze een achterijzer onder de voorvoeten en de hoornwand aan de voorkant word dun geraspt zodat eventuele vochtophopingen door de toxinen onder de hoefwand weg kunnen en zo druk verminderen.
Het achterijzer is er om de druk van de lip voor op de teen weg te nemen.
- Op stal staat ze op Vlas. Van stro kreeg ze zeer dikke benen omdat stro ook problemen kan opleveren bij bevangen paarden omdat hun stofwisseling kompleet in de war is. Veder heb je met vlas een dik pak in de stal waardoor de benen worden ontlast.
- Tot slot voeren we heel gericht vitaminen en mineralen bij, die haar heel erg hebben geholpen, daar bevangen paarden zeer veel behoefte hebben aan vitaminens. Ze krijgt Biotine (NAF) voor de hoorngroei, Ijslandse zeewier voor de mineralen en het heeft ook een bloedzuiverende werking (beide van de Paardendrogist). verder krijgt ze Vitamine E + selenium om de spieren te ondersteunen en het werkt als anti-oxidant dat de vrije radicalen te lijf gaat. Ook krijgt ze een compleet vitaminen supplement van de firma langwerden. (Deze bezorgen overgens aan huis, wat zeer makkelijk is)
- Verder moet je oppassen met ontwormen. Onze heeft altijd wat problemen na het geven van een ontworming met Ivermectine (ik geef dan altijd de acetylsalicyl tabletten voor 3 dagen. Moxidectine gaat wel goed (Equest).

Verder moet je goed naarje paardje kijken. En pas op vele paarden zijn zeer hard en tonen niet snel dat ze veel pijn aan hun voeten hebben maar ze staan er de hele dag op en met heel wat gewicht.
Raadzaam is op eens een groot bloedonderzoek te doen. je kan dan przies zien waar je paard behoefte aan heeft. En of er geen andere iekte achter de hoefbevangenheid van je paard hangt zoals Equine Cushing syndroom of boreliose. want dat komt steeds vaker voor.

heel veel succes

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:00

Nog even over de beweging, want dat was ik vergeten. De onze vond het heerlijk om te gaan wandelen. Ik liet haar wel altijd zoveel mogelijk in de berm lopen. Verder bandageerde ik haar altijd, dat stimuleert namelijk de bloedsomloop. Toen ze platen met kit onder de ijzers had liet ik haar ook wel eens zo op de weg lopen. maar altijd goed de pols rondom de kogels in de gaten houden. Daaraan kun je heel goed voelen en zien hoe het met het paard gaat.

duintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:28

met gras moet je wel goed oppassen. Het gras is nog steeds erg eiwitrijk. Al wordt er ook veel in verband gebracht met fructaan, blijf ik van mening dat je ook nog heel goed moet uitkijken met het eiwitgehalte naast het fructaan.
Mijn paard heeft het ook gehad, ik spoelde ook nog haar benen met koel water af.
Veel sterkte met je paardje!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 18:56

Ik spoel d'r benen idd ook af, vind ze heerlijk Haha! Vanavond begon ze zelfs te draven Haha! Ze wilde duidelijk op het gras af, maar kon haar nog wel makkelijk houden dus ze is nog niet helemaal de oude anders had ze het touw zo uit m'n hand getrokken, zo is ze nu eenmaal in het echt Bloos

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:48

mijn Shetlander is ook hoefbevangen geweest ik ben net met mijn bijrijdster ga ik over een week het rijden weer oppakken en ze gaat ook net weer andere dingen eten. ik heb elke dag haar benen ook afgespoeld werkt ook! maar kost wat meer water. als je een graaskorf (graasmasker) hebt kan je haar daar eerst even mee op het gras laten niet te lang en dan iets langer en zo opbouwen tot je een soort van overnieuw begint met kort op het gras maar dan zonder en dan zo opbouwen en ook een heel klein beetje biks. na ander halve week dat ze weer op het gras staat kan je het rijden en licht beweging ook oppakken.

ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips :D

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:01

Er is een centraal topic over hoefbevangenheid. Daar staat heel veel info in. Als ze zelf wil bewegen zou ik zeker beweging geven, lekker rechttoe rechtaan. Ik zelf zou zo snel mogelijk je hoefsmid laten komen, die van mij is vorig jaar bevangen geraakt.
Gelukkig al die tijd wilde ze bewegen maar haar hoeven zijn nog steeds niet zoals voorheen. Van 3x per jaar de smid zit ik nu aan elke 6 tot 8 weken. Zij heeft door de bevangenheid een hele zware hoefzweer gehad. Ze loopt als een tierelier maar haar hoeven hebben zoveel meer extra onderhoud nu nodig.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:26

Uit het centrale topic over hoefbevangenheid kun je behoorlijk wat info halen waar je waarschijnlijk veel aan hebt.

In eerste instantie is een aangepast rantsoen en rust al dan niet met pijnstillers de eerste stap. (en een hoefsmid)
Met rust bedoel ik niet verplicht op stal en verder niks, een paddock zou ideaal zijn maar die is er niet begrijp ik uit je verhaal.
Een bak waarin je paard kan lopen ook niet, dan blijft rustig stappen aan de hand over.
Mits je paard zelf het tempo kan bepalen en rechte stukken loopt, veel draaien is over het algemeen vrij pijnlijk. Hou in je achterhoofd dat je paard medicatie krijgt en daardoor een vertekend beeld kan geven...

Zodra je de medicatie af mag gaan bouwen goed in de gaten houden hoe je paard loopt.
Als je merkt dat het goed gaat zou ik de wandelingen aan de hand uitbreiden.
Rijden zou ik pas doen als je paard een tijdje van de medicatie af is en geen pijn meer laat zien.
Hoelang dat gaat duren? geen idee dat hangt van vele factoren af en het tijdsbestek van herstel...

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:51

Ik mag hopen dat het paard na 10 jaar wel weer beter is......