Einschuss

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Petit

Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 12:01

Wie kan mij hier mee over vertellen? Lachen

singasong

Re: Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:34

Einschuss is erg gevaarlijk! Er dringen bacterien bij een wond, vaak aan het been, naar binnen en die veroorzaken een infectie. Het kan heel snel gaan. Eerst is de kogel bijv. dik, dan kan het binnen een uur naar het spronggewricht gaan en voor je het weet heb een 'olifantsbeen'. Paard kan er ook koorts bij krijgen.
Einschuss moet meteen met antibiotica behandeld worden. Vaak moet je de wond openhouden(maken) en schoonspoelen met jodiumoplossing.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:42

Einschuss is een vorm van bloedvergiftiging veroorzaakt door een ontstekingsreactie en een spoedgeval voor de DA! Het is ook erg pijnlijk voor het paard. Omdat het been zo bovenmatig opzwelt (olifantspoot) heb je ook nog kans dat het been nooit meer helemaal z'n normale omvang terug krijgt als dit te lang duurt omdat de weefsels te ver opgerekt zijn, is dan weliswaar een schoonheidsfoutje, maar toch niet echt leuk.

Berucht voor het ontstaan van einschuss is slordigheid bij het uitmesten: prikken met de mestvork. Het kan ook ontstaan door mok. Maar het gebeurt ook vaak zat dat je de bron niet eens terug kunt vinden, een minuscuul wondje kan al genoeg zijn.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 15:21

Het paard wat ik rijd heeft deze ziekte.

Bij wondjes spuit ik dus gelijk alles schoon en zet alles in de betadine. Meestal valt het wel mee, alleen gisteren heeft hij gevochten in de wei, en waren er meerdere wonden. Veela oppervlakkeig maar ook wat nare diepere.

De veearts is vandaag geweest voor via een catether in de halsader de nodige hoeveelheid antibiotica er in te spuiten.
Dit moet morgen en overmorgen weer herhaald worden.

Valt mij op de dat er op het internet zo weinig info te vinden is.
Dus in ieder geval erg bedankt al voor jullie bijdrage! Lachen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:11

Het lijkt alsof jouw verzorgpaard dus heel gevoelig is voor bloedvergifitiging en daarom bij een wondje zo'n overreactie geeft. Flink balen zeg! Fijn dat de dierenarts er zo snel bij was, want het is idd heel gevaarlijk. Hebben jullie al eens bij een goede homeopaat info. ingewonnen? Misschien dat hij ervoor kan zorgen dat je paard meer weerstand krijgt en zodoende minder heftig gaat reageren op wondjes.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 19:09

Kyona, dat paard heeft dus Einschuss.

Vandaar dit topic, en daar horen dus die verschijnselen bij.
Het paard heeft veel weerstand en is verder ook nooit ziek.
Alleen wondjes slaan nu eenmaal naar binnen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:38

Toch ben ik het met Kyona eens...........een paard met weinig weerstand maakt weinig antistoffen aan.
Dit paard krijgt wondjes en de bacterie slaat naar binnen.
Een paard met veel weerstand, houd de bacterie buiten het lichaam.........

Mijn paard is erg ziek geweest, had ook altijd dikke benen bij wondjes. Hij heeft een weerstand verhogende kuur gehad, homeopatisch.
Nooit geen dikke benen meer, geen mok meer en alle paarden bij ons hebben schimmel, behalve de mijne........Vul zelf maar in

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:35

Welke kuur gebruikte je kiana?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:41

Die hocuspocus heeft ze lekker veel aan nu het paard al met een dikke poot staat Rolleyes

Antibiotica is de enige juiste behandeling, heb je naast een spuit ook nog poeder gekregen?
Koud afspuiten en wat stappen tegen de zwelling, het bekende recept, hoe sneller je die zwelling weghebt, hoe netter het been blijft.

Ik zou Einschuss overigens niet echt een ziekte op zich willen noemen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:02

QuijoSavan schreef:
Welke kuur gebruikte je kiana?

Drainage compositum van Groene Os. 2 x dgs 25 druppels op een stukje brood
Als het paard nu met een echt dik been staat zou ik nu ook voor antibiotica gaan, maar zodra het over is zou ik kiezen voor bovengenoemd product. Dit om het in de toekomst te voorkomen.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:18

Even een korte reactie op Margreet. Bij een einschuss been niet gaan stappen. De bacterieen kunnen zich dan juist meer gaan verplaatsen. Bij andere vormen van dikke benen is stappen wel het juiste middel. Koelen door het water langs het been te laten lopen is erg goed. Ook een middel voor opbouw van het immuunsysteem is een goede zaak. Erg goed middel is Haemolytan 400 van Equistro.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:33

Als de antibiotica er eenmaal in zit kun je best een beetje aan de hand stappen, maar vaak wil een paard dat nog niet eens, ze hebben er echt goed last van hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:35

Een paard dat ik kende, ook met lage weerstand, is er helaas aan overleden... Geen enkel vorm van antibiotivca hielp meer, hij is in shock geraakt. Hij kreeg over vochtophopingen en uiteindelijk werkten zn vitale organen niet goed meer... we hebben hem in moeten laten slapen... erg triest voor de eigenaren die van alles hebben geprobeerd die week...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:48

skippy1 schreef:
Een paard dat ik kende, ook met lage weerstand, is er helaas aan overleden... Geen enkel vorm van antibiotivca hielp meer, hij is in shock geraakt. Hij kreeg over vochtophopingen en uiteindelijk werkten zn vitale organen niet goed meer... we hebben hem in moeten laten slapen... erg triest voor de eigenaren die van alles hebben geprobeerd die week...

Omgekeerde wereld, meestal werken de organen niet goed, de klachten komen etc.

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:24

Lekker he miran.. 5 minuten op het land! GRR *&@$%#*&@%#$!!!
Hoe gaat het nu met Handy??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:11

Vraag je veearts even na, mij is door meerdere veeartsen altijd verteld dat je niet met water in de buurt van einschuss mag komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:30

@kiana: nee hoor geen omgekeerde wereld...Als het vocht uit het lichaam wordt onttrokken en zich gaat ophopen onder de huid, is het logisch dat de organen, waar dan ook vocht uit is onttrokken, niet goed meer werken. Bovendien was zijn bloed stroop geworden a.g.v. wederom het vocht dat eruit onttrokken was, dus de bloedtoevoer naar de vitale organen was ook niet goed meer...

Gelukkig is dit paard een uitzondering! Als je er optijd een dierenarts bij haalt, komt het in de meeste gevallen echt wel weer goed. Het paard krijgt dan als het goed is antibiotica.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:38

Mijn merrie heeft het ook een keer gehad, (ze was toen overigens nog niet van mij) en daar heeft ze een wat verdikte kogel aan overgehouden. Dit is in Utrecht helemaal onderzocht en het bleek gewoon nog wat vocht te zijn van de einschuss aanval. Ze heeft hier verder geen last van, kan haar gewoon in gebruik nemen zoals utrecht dat zo mooi heeft omschreven. Wat ik weet van einschuss is dat je het beste kan afspuiten en stappen, het liefst meerdere keren per dag. En natuurlijk de da laten komen voor antibiotica. Trouwens, ze kunnen er flink last van hebben, meestal wil dat lopen niet zo als het echt erg is, maar ja...logisch.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:54

Trammelant heeft het meerdere keren gehad, waarvan een keer erg ernstig, dat heeft hij ternauwernood overleefd. Hij moest dus juist wel stappen (en dat vond hij verschrikkelijk) van de DA.

Overigens is Einschuss volgens mij dus een acute aanval van ontstokemn lymfebanen, dat kan ik niet helemaal rijmen met het verhaal van TS.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:55

Lielle schreef:
Overigens is Einschuss volgens mij dus een acute aanval van ontstokemn lymfebanen

waarvan de oorzaak kan liggen in een (diepe) vervuilde verwonding.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:01

Miss_Petit schreef:
Kyona, dat paard heeft dus Einschuss.

Vandaar dit topic, en daar horen dus die verschijnselen bij.
Het paard heeft veel weerstand en is verder ook nooit ziek.
Alleen wondjes slaan nu eenmaal naar binnen.

dit stukje bedoelde ik dus. Ik begrijp hieruit dat hij vaker last heeft ontstekende wondjes en dat is - voor zover ik weet - geen Einschuss.

Nog even als oppepper, Trammelant is er toen echt doodziek van geweest maar heeft uiteindelijk alleen permanent dikkere benen eraan overgehouden. Hij heeft nog jaren in de sport gelopen en is nu 28 en geniet op de wei van zijn pensioen.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:24

Bedankt voor de reacties Lachen

Ik heb hem op het land gezet, daar heeft hij staan vechten en daarbij meerdere wonden opgelopen. Ik heb hem er gelijk uitgehaald, want ik stond bij het hek te kijken toen het gebeurde. Afgespoten, met betadine schoongemaakt en ingesprayed. Nog geen 12 uur later waren zijn benen achter erg opgezwollen/ dik.

Mij is door de veearts verteld dat hij 'de ziekte' van Einschuss heeft.
Dit omdat hij praktisch elke keer als hij wond(je) heeft, die iets meer als puur oppervlakkig is, einschuss 'ontwikkelt' , dit is al zeker 4 keer gebeurd.

Betreft weerstand, hij staat op een grote volle pensioenstal/ manege/ hengstenhouderij, waar regelematih wedstrijden zijn.
Als er 'iets' heerst, zoals bijvoorbeeld verkoudheid, griep, schimmel, enz. Dan slaat hij (bijna altijd) over, en krijgt hij het niet.

De veearts heeft hem veel antinbiotica gegeven via een catether. En pijnstillers. En raadde aan stappen, en de benen en wonden afspuiten.

Zaterdag is het gebeurd, hij heeft zon, ma en di antibiotica gehad en pijnstillers. Inmiddels is alles dun, en mag hij weer belast worden Lachen

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:10

Dat is goed nieuws! Gelukkig gaat het weer beter, en mag hij het weer wat gaan belasten! Zal hij wel blij mee zijn.. geloof niet dat stilstaan zijn favoriete houding is.. haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:35

Einschuss is bij mijn weten een type bloevergiftiging, de bacteriËn van een ontstoken wondje komen in de bloedsomloop terecht. Het was in mijn geval telkens een accute aandoenign en dus niet een "ziekte".
Het lichaam wil reageert op de bacterieën en daardoor trekt het been met het wondje helemaal vol oedeem. Maar twee, drie of zelfs alle 4 de benen heel erg dik komt ook voor. Per geval verschilt het van matig tot zeer ernstig, en tijdig behandelen is erg belangrijk want je kan er gemakkelijk een paard aan verliezen als je het verwaarloost.

Mijn vorige merrie heeft het een keer of 3 gehad. Ik denk dat een paard gevoelig kan zijn voor einschuss terwijl het verder gezond is. Die merrie van mij was verder ook nooit ziek.

Ik ben de expert hierin ook niet maar de behandeling was bij mij iedere keer antibiotica intraveneus en nog in pasta 10 dagen bij geven. Om er voor te zorgen dat het vocht sneller afgevoerd wordt uit de dikke benen moest ik wél stappen en afspuiten, om de doorbloeding en daarmee de afvoer van het vocht te bevorderen.

Als je paard er gevoelig voor is moet je gewoon goed blijven controleren op wondjes, deze schoonhouden en zo snel je het niet vertrouwd de DA laten komen.

dat is wat mij ervan verteld is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:35

en dat is dus exact het verhaal van Trammelant.