chipje op kogel, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dharma

chipje op kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 17:49

Na een nare ervaring met vorige paard, ze had atrose, heb ik besloten dat een ik toch weer graag een paard voor mezelf wil hebben.
We waren op zoek naar een leuk, jong sportpaard. Na een tijdje zoeken hebben we een prachtige (nu ex) hengst gevonden. Goed papier, zeer mooie bewegingen, dus eigenlijk alles wat we zochten. Maar wat bleek, hij heeft een klein "chipje" net iets boven de kogel. Ik heb de foto's gezien en het zit niet in de kogel. Volgens de eigenaresse kan het als je het wil er zo worden uitgehaald door de Da .
Maar mijn vraag hebben jullie hier ervaringen mee?
Ook omdat ik al een drama met mijn andere paard heb gehad, zoek ik dat dus absolúút niet!
Maar het is en blijft behalve dat het perfecte paard voor mij...

tantetill

Re: chipje op kogel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:54

dat chipje waar je het over hebt is waarschijnlijk een oc of een ocd. een oc is meestal niet erg maar een ocd zou last kunnen geven als deze op de verkeerde plek zit. dit kan met een operatie weg worden gehaald door de da en dan is het paard weer helemaal goed. er zijn paarden met een chipje die er nooit last van hebben maar als je het laat zitten heb je een risico dat het paard in de topsport er last van krijgt. ze krijgen dit doordat ze bijvoorbeeld een klap hebben gehad van een weidegenoot. paarden zijn het meest gevoelig als ze 1 tot 1,5 jaar oud zijn voor oc en ocd.
als ik het goed heb is een oc een afvlakking op het bot en ocb een soort botsplintertje die los zit van het bot.
ik hoop dat je er wat aan hebt!

Chawwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:00

Hallo!

Ik ken inmiddels meerder paarden (ook zelf op stal gehad) waarbij er een chipje bij voorbaat operatief is verwijderd, om maar uit te sluiten dat het paard er ooit nog last van zou kunnen krijgen. Dit is bij alledrie goed gegaan, geen enkel probleem en je ziet er niets meer van. (litteken vind je niet weer terug) Uiteraard brengt elke operatie risico's met zich mee en zijn er altijd uitzonderingen, maar over het algemeen kan de da je heel goed zeggen of het een moeilijke of makkelijke te verwijderen chip is. Ik zou heb dnek ik bij voorbaat verwijderen. (dit kan je ook meenemen in je aankoopprijs)
Ook hebben we zelf een paard verkocht wat bij de keuring ook een chip bleek te hebben en er geen last van had, toen hebben we de kosten voro een eventuele operatie van de prijs afgedaan en het paard verkocht. na anderhalf jaar ging het paard een jaar sukkelen en dat zou uit zijn rug en weet ik waar allemaal vandaan komen volgens haar veearts. Uiteindelijk heeft ze besloten de chip voor de zekerheid weg te laten halen en hij werd beter en heeft nooit meer 1 pas kreupel gelopen. Dus als hij en chip heeft is het niet altijd heel goed te zien of hij daar last van heeft.
Verder ook nog een paard verkocht met chip, zelfde verhaal, en die is tot op de dag van vandaag nog niet geopereerd en heeft er in 3 jaar tijd ook nog nooit last van gehad. Dus veel mogelijk.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:06

Bij mij paard is ook een chipje weggehaald. Bij haar zat de chip op het hoefbeen. Ze had er geen last van, maar uit voorzorg heb ik het laten verwijderen. Is heel keurig gedaan. Het litteken zie je niet meer (was een klein sneetje van ong. 1 cm). De revalidatie kost ook niet zoveel tijd. Een paar dagen boxrust en daarna mag je weer wat stappen en dan langzaam opbouwen!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:41

Als je het niet verwijdert, heb je de kans dat het gaat 'zwerven', en als het dan in het gewricht komt, heb je wel een probleem.
Maargoed, meestal kan het helemaal geen kwaad, maar je zal maar net die ene hebben waarmee het wel mis gaat als je het niet laat verwijderen.

Dharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 11:53

bedankt voor jullie reacties!
Ik heb gisteren de Da nog aan de telefoon gehad, en hij zegt ook dat het eigenlijk weggehaald moet worden, voor de zekerheid.
Maar het gaat in de meeste gevallen goed?
Dus ook na de operatie, dat het dan ook vrijwel zeker goed blijft ?

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:57

ik ken heel veel paarden die chips gehad hebben, allemaal geopereerd en geeneen ondervindt er nog last van!

dus alsje dit pard echt wil en dit is het enige 'probleem'zou ik er zeker voor gaan!!

succes!