Welke wormkuren gebruiken jullie (het meest)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Welke wormkuren gebruiken jullie (het meest)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 12:04

Ik gebruik altijd Equiworm F met de werkzame stof Fenbendazol.
Ik ben hier heel tevreden over en het is prijsgunstig.

Wie gebruikt er wat en hoevaak en wat zijn jullie ervaringen ermee?

Zilly

Re: Welke wormkuren gebruiken jullie (het meest)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:28

Ik gebruik niet alleen 1 zelfde soort. Ik wissel het af, met de werkende stoffen. De wormenkuur die jij gebruikt zou ik zeker niet 'alleen maar' gebruiken omdat er al erg veel resistentie tegen bekend is.

Ik gebruik spuiten met Pyrantel , voor de spoelwormen (heb een jaarling, die hebben er nog welleens last van) verder heb ik haar een spuit met ivermectine gegeven en ik zal haar in de toekomst ook 1tje geven met moxidectine.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:29

Ik gebruik altijd normectine. Waarom geen idee. De dierenwinkel bij ons raade het aan. En hij is niet duur 8euro.
Heb het even opgezocht.

Citaat:
Noromectin wormenkuur (bst.nr.: 82905)

Ivermectine
beschermt tegen het gehele wormspectrum
ook tegen horzels
geschikt voor drachtige merries en veulens
niet geschikt voor zogende merries
tot 600 kg

€ 7.95

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:32

Ik heb zo'n pakket voor een heel jaar. Die wissel je dan af, zijn 3 pakketten die elkaar opvolgen. Zo schijn je resistentie te voorkomen.

plaatje is van de Divoza site:
Afbeelding

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:32

Noromectin is te vergelijken met Equvalan, alleen heeft een leukere prijs.

Wij wisselen nogal. De laatste keer hebben we Noromectin gebruikt.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:42

Equest (voor het voorjaar), Hippomec.. idd afwisselen met verschillende stoffen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:45

Eigelijk moet je een heel jaar lang dezlefde geven. En het jaar daarop een andere, het jaar daarop weer een andere en dan weer overnieuw (er zijn maar drie verschillende werkzame stoffen) Alleen rond december moet je er een geven op basis van ivermectine, tegen de horzellarven.

het is niet goed om altijd maar zedelfde te geven, maar het is ook niet goed om elke keer een andere te geven. Dan werk je recistentie in de hand.

Let er wel op dat er heel veel verschillende soorten zijn, maar dat er maar drie werkzame stoffen zijn.
Op het moment gebruik ik equiworm F.

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:00

Ik gebruik Furexel, maar geef af en toe wel een andere voor de afwisseling.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:03

Dat is erg intressant wat je daar zegt Anouar, want op de site van de kliniek in Bodegraven staat een ontwormschema, waar je bijna elke keer een andere werkzame stof toedient

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:06

Ik heb de schema even gekopierd van www.dapbodegraven.nl

Vanwege het grote aantal te verkrijgen wormmiddelen bestaat er bij veel eigenaren behoefte aan duidelijkheid in de vorm van een ontwormingsschema.

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen ,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lintworm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari

Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart

Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De inhoud is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei

Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus

Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:.

-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan
geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde
wormmiddel te geven.

-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine.

Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke

2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de

eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens

jonger dan een half jaar geven.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:26

Er zijn meer dan drie werkzame stoffen hoor (even uit het hoofd, ivermectine, moxidectine, praziquantel (altijd samen in een spuit met ivermectine), pyrantel en fendenzabol, en dan ben ik wsch nog iets vergeten?). Ik snap ook de redenering niet van een jaar altijd hetzelfde te gebruiken en dan het jaar erop iets anders. Het is afhankelijk van de tijd van het jaar welk ontwormingsmiddel je best gebruikt, bijv in het najaar ivermectine tegen horzels en in het voor- en najaar praziquantel en ivermectine tegen lintwormen. En tegen ivermectine en moxidectine is volgens mij nog geen resistentie aangetoond dus imo krijgt dat de voorkeur. Tegen fendenzabol daarentegen is al veel resistentie aangetoond dus dat zou ik persoonlijk niet gebruiken. Ik ontworm nu met Equimax (ivermectine + praziquantel, 2 keer per jaar) en met Hippomec (ivermectine, 4 keer per jaar).

Een imo beter ontwormingsschema (schakel ik binnenkort op over als mijn voorraadje ontwormingspuiten op is) is 2 keer per jaar met ivermectine + praziquantel, 2 keer met moxidectine en 1 keer met ivermectine. Wat die ivermectine betreft neem je best gewoon de goedkoopste, noromectin of hippomec dus.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:29

ik gebruik op dit moment eqvalan ofzo, mr ik wissel af en toe af Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:14

Ik heb dat niet zelf verzonnen hoor, dat je een jaar lang hetzelfde moet gebruiken, dat stond in de Bit. En dat pakket waar PriscaZ het over heeft werkt ook zo. Alleen koop ik liever steeds een nieuwe wormenspuit dan zo'n pakket omdat ik anders in een keer zo'n smak geld kwijt ben.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:30

Er is nu ook een nieuwe soort van eQvalan die wou ik eerst nemen maar die koste gewoon 21 euro!
Ik wissel altijd een beetje af dan weer die dan weer die , ze zegen dat dat goed is dus Lachen

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:52

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:31

wij ontwormen normaal met die equiworm F en voor de afwisseling gebruiken we soms furexel. Maar die had de laatste keer niet bij allemaal gewerkt Verdrietig

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:38

In mei en november Eqvalan (ivermectine). daar tussen door krijgen ze andere merken, en die varieren we.

Jammer alleen dat hier in de buurt nog niet de spuiten van eqvalan van 1200 kg te verkrijgen zijn, en ook nog niet die van 800 kg met ivermectine (ik ben even de merknaam van die 800 spuit vergeten).
Heb namelijk een paard van boven de 600 kg. (érg handig als je de mogelijkheid tot wegen hebt).
(ze verkopen hier wel hypotwin van 1200 kg maar dat is niet met ivermectine)

ps: prijs maakt me niet uit, als je ergens niet op moet bezuinigen dan zijn zijn het wel de wormenkuren!!!

leonaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:51

Ik heb van mijn dierenarts gehoord dat je gewoon het bestemet de dierenarts uit kunt vissen welk middel het best tegen die wormen is en dan dat als standaar middel gebruiken.
Dan in de verschillende tijden je door de arts laten vertellen wat het beste is en waartegen je gericht voor die jaargetijde kunt behandelen.
Zop kun je voor jezelf op je paard afgestemt een schema maken.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:34

Wij gebruiken voor de paarden om de 8 weken een ontworming op basis van Ivermectine. Op het moment Noromectin. In het voorjaar en het najaar gebruik ik de Equimax of een dubbele dosering Hippotwin tegen lintwormen. In Oktober gebruik ik Equest (Moxidectine) tegen eventuele opgenomen horzeleieren. Ontwormen is heel belangrijk en moet absoluut niet op bezuinigt worden. Verder doen we ook af en toe een wormenonderzoek bij de dierenarts. Dat kost niet veel en weet je gelijk waar je aan toe bent. We doen dit al jaren en er is nog nooit een worm gevonden.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:43

Op dit moment gebruik ik equiworm F. Ik heb voor mezelf een schema opgebouwd. Ik wissel het een beetje af. De volgende kuur is weer equiworm F en daarna Equimax daarna gewoon weer equiworm F denk ik en na een half jaar weer equimax.
Heb niet zoveel verstand van ontwormen dus..

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:41

Sinds kort gebruik ik alleen nog maar wormespuiten van de veearts.
Deze zijn bij goed onderhandelen slechts 8 euro per stuk. Het is geen merk zoals we ze in de winkel kennen. Meer een soort van huismerk, werkzame stof is Ivermectine. Witte verpakkingen, ik weet nu zeker dat het goed is en betaalbaar ook.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:43

Het is gewoon belangrijk om regelmatig te wisselen want elke spuit werkt even anders.
Ivermectine werkt ook tegen horzellarven maar werkt slecht tegen spoelwormen.
Pyrantel kun je ook in een dubbele dosis geven tegen lintworm.
Febendazol pakt spoelwormen goed aan en kan je in een 5 daagse kuur geven voor ernstig besmette dieren.
De combinatie spuiten gebruik ik nooit, zijn ze straks lekker tegen 2 middelen teglijk resistent.
Eqeust gebruik ik ook niet aangezien ik mini´s heb en het daarbij dodelijk kan zijn.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:13

Ik gebruik de ene keer furexel en de andere ker equvalan.
Dit jaar geef ik ze voor het eerst, voor ze de weide op gaan, equvalan duo, tegen lintwormen.

Ik geef ze om de 8 weken.

Oja, ik h eb een hafje van bijna 2 en een shetje, dus ik gebruik geen hele spuit per keer.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:18

Zie de links over ontwormen in het sticky (staan hiervboven al gegeven).