te kort bekapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 08:44

Ik heb gister mijn nieuwe paardje opgehaald uit Friesland. Ze is geweldig maar er is één klein probleempje. Toen ik ging kijken had ze vreselijk slechte voorhoeven: lang, plat en linksvoor met een barst. Ze is toen gekeurd en op haar protocol stond dan ook "Behoeft nodig hoefverzorging'. Haar vorige eigenaren hebben dat dan ook heel netjes opgevolgd en toen ik haar op kwam halen stond ze prachtig op haar hoefjes. Nou het probleem: Toen ik haar de trailer uithaalde liep ze al wat voorzichtig. Ik dacht eerst dat ze een beetje stijf was en dat ze gewoon voorzichtig haar nieuwe omgeving in liep. Toen ik haar later van haar stal naar de losgooi bak nam liep ze weer erg gevoelig (gewoon kreupelend voor). In het gras of in de bak was er niets aan de hand en liep ze probleemloos. Ik denk dus dat ze gewoon te kort bekapt is. De hoefsmid heeft waarschijnlijk te erg zijn best gedaan om de hoeven er goed uit te laten zien en de barst weg te werken; hij heeft het dus te snel gedaan. Nou is mijn vraag; hoe los ik dit op? Moet ze eventueel voor ijzers of gaat dat niet helpen? Ik heb ooit eens gehoord van een soort noodoplossing maar of dat werkt. Kortom help!

BlackWych

Re: te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:51

Hoi, ik zou het gewoon de tijd geven. Als haar hoeven inderdaad erg lang waren en ze ineens zo'n stuk korter zijn, kan ze ook gewoon spierpijn hebben. Vergelijk het maar met wanneer je zelf gewend zou zijn altijd op hoge hakken te lopen en dan ineens alleen nog maar schoenen zonder hak mag dragen Haha!

Gewoon rustig beweging geven om haar spieren soepel te maken en het melkzuur (wat de spierpijn veroorzaakt) sneller af te laten voeren.

Veel plezier met je nieuwe paardje!

=^.,.^=

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:00

Inderdaad: gewoon de tijd geven en veel laten bewegen (los). Als haar hoeven echt heel erg lang waren, is er voor haar heel wat veranderd. Dit voelt ze waarschijnlijk in haar pezen, spieren en gewrichten, maar misschien raakt haar zool nu ook wel voor het eerst de grond. Het ziet er natuurlijk heel naar uit op het harde, maar zo lang ze op het zand goed loopt zou ik me er geen zorgen over maken en is het idd een kwestie van tijd.

Liliantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:22

Ons paard Omyro is ook 2 keer te kort bekapt. Bij hem is het precies het zelfde verhaal als jij over jouw paardje beschrijft. We hebben gewoon voorzichtig aan met hem gedaan niet intensief gereden en gewacht nu loopt hij weer goed gewoon even afwachten denk ik dus Haha!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:31

Je kan zijn hoeven een paar keer flink in teren.Dit zorgt ervoor dat de hoeven wat harder worden.En loop zoveel mogelijk op een zachte ondergrond.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:40

ik ken het heb het ook meegemaakt,kan heel lang duren voor ze weer normaal lopen,ik zou alleen in de bak gaan rijden ,want elk steentje doet zeer

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:50

Als ze inderdaad te kort bekkapt is, gewoon lekker blijven rijden op zachte ondergrond (zoals bak). Op die manier slijten ze het minst snel en heeft je paard er zo weinig mogelijk last van.
Als de hoeven inderdaad te kort zijn bekapt kunnen er geloof ik geen hoefijzers onder geplaatsd worden.
Als ze gevoelig blijft lopen, zou ik niet al te veel met haar doen, elk stapje kan pijnlijk zijn. In dit geval zal ik toch maar even de dierenarts bellen of de hoefsmid om te vragen of hun een oplossing weten.
Neem gewoon de tijd om de hoeven te laten aangroeien.
Sterkte!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:03

Hoefschoenen kunnen ook een oplossing zijn. Het mooie daarvan is dat je ze één keertje aanschaft en dat je ze ipv ijzers kan gebruiken. Dat is uiteindelijk goedkoper.

In de huiskamer bij de natuurlijk bekappers zit een aantal mensen die ervaring met hoefschoenen heeft.