Hals 'opgezwollen' door spuit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elke_fyfel

Hals 'opgezwollen' door spuit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 20:50

Hoi iedereen Lachen !
Mijn paard heeft twee dagen geleden haar spuit tegen schimmel gekregen,en daarbij heeft ze haar halsspieren zodanig opgespannen,dat de plek waar ze die spuit gekregen heeft,helemaal opgezwollen is.De veearts is gekomen en ik heb speciale gel gekregen om de zwelling en ontsteking tegen te gaan.En poeder voor de koorts. Wie heeft dit al eens meegemaakt??
Groetjes x

ellepel

Re: Hals 'opgezwollen' door spuit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 06:59

wij vorig jaar na een prik tegen koliek, daarbij kreeg een merrie ook een hele dikke bult op de hals, maar bij haar is de veearts gewoon nog op nacontrole geweest.

verder is de merrie niet behandeld en trok de zwelling uit zichzelf weer weg.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:07

Mijn paard is een paar jaar geleden geent door een veearts in opleiding en die had verkeerd gespoten, namelijk in een spier (naald kwam krom uit haar hals)... ze heeft er veel pijn aan gehad en kreeg ook een mega dikke bult in haar hals. Het heeft een paar weken geduurd voordat het weg was!

Maar het zal in jouw geval ook wel wegtrekken en als je het zeker wil weten kan je toch de betreffende VA bellen?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:25

De bulten zijn vaak bulten met nog wat vocht. Soort ophoping van de inhoud van de spuit.
Zet haar niet stil, met bewegen trekt het snel weg. Houd het wel in de gaten als het langer aanhoud!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:51

Sorry, maar de inenting MOET net in de spier, dus hoe kom je erbij dat die dierenarts verkeerd had gespoten als ik mag vragen?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:51

Dat vroeg ik me ook af.En de naaldjes zijn tegenwoordig zo dun dat ze al snel krom zijn,dat wil niet zeggen dat er verkeerdgespoten is.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:45

het komt jammer genoeg nog wel eens voor verkeerd gespoten.
Te ver,er naast etc.
Ik heb het ook meegemaakt en smeer er SRL gelei op van vsm,
dat is homeopatisch,en bij mij begon de zwelling na een paar dagen af te nemen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:10

Weet je, soms reageren paarden nu eenmaal allergisch op een ingespoten product. Het is tenslotte een vreemd product dat je in het lichaam spuit, sommige producten zijn ook erg irriterend (vooral die met een alkalische PH), vooral als je ze verschillende malen moet inspuiten. Het ene paard is gevoeliger dan het andere. Missch moeten jullie niet zo snel aannemen dat de da dan wel verkeerd zal gespoten hebben, ze weten echt wel wat ze doen! Je moet al goed je best doen om ernaast te spuiten, tenslotte wordt daar zes jaar voor gestudeerd... En niet alle paarden zijn zo makkelijk dat ze gewoon netjes blijven staan terwijl jij op het gemak eenspuitje zet! Het krom trekken van de naald is puur door het feit dat het paard zijn spieren zo hard opspant. Moet jij maar eens proberen een naald zo verkeerd zetten dat hij er krom uitkomt, het lukt je gegarandeerd niet, het komt door het opspannen van de spieren. Wees er aub niet allemaal van overtuigd als er eens reactie komt, dat het dan wel de DA zal geweest zijn...

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:10

Ook ik heb van de week mijn paardje moeten laten prikken voor koliek, en giga bult bij hals, heb zalf en antibiotica gehad. De bult word wel minder maar hij is totaal mijn paard niet. Loopt met zijn hoofd bijna op de grond en is nergens echt geinteresseerd in, kan dit ook komen door de antibiotica ! Hij krijgt nu een heel biks 2x daags met zonnebloemolie en antibiotica, maar maak me wel erg ongerust dat hij zo treurig is, hoelang kan dit duren. !!!

Ongeruste eigenaresse

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:24

Waarschijnlijk is er wat buscopan buiten de vene terecht gekomen, dit is een heel irriterend spul. Nu heeft hij last van een erge weefselreactie en ontsteking. Jij moet je maar eens inbeelden dat je een gigantische ontsteking in je nek hebt die gezwollen zit gloeit en die je bij iedere beweging pijn geeft. Ik denk dat je je ook niet zo frisjes zou voelen... Het komt wel goed hoor, gaat wel een paar dagen duren. Voeder hem op een plaats waar hij zijn hoofd niet te veel moet bewegen, op de grond of zo, laat hem ook geen hooi uit een ruif nemen, water op de grond of in een emmer aanbieden, gewoon dat ij die hals niet te veel moet gebruiken. Na een paar dagen zal het wel over izjn, indien niet, laat dan de DA nog maar eens komen, missch heeft hij dan een abces ontwikkeld dat moet worden opengemaakt. Het kan ook zijn dat hij futloos is door de koliek die hij heeft gehad... Dat vraagt heel veel van een paard, zeer uitputtend... Het komt wel goed...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:33

Een zwelling ( bult) na het enten tegen schimmel is 1 van de vele bijwerkingen van de werkzame stof.
Sommige paarden krijgen daar dus last van.
Het is een soort allergische reactie.

Verder werkt het middel goed !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 05:29

Bij het spuiten van insol is het heel belangrijk dat de naalden echt helemaal schoon zijn. Je kunt het dus ook niet zetten met een naald waarmee de entstof eerst uit het flesje opgezogen is. Je kunt het het beste in de borst spuiten.

Wij hebben vorig jaar een hele stal geënt na een hardnekkige schimmelinfectie en heel consequent met brandschone naalden geënt. Niet een van de 30 paarden heeft de genoemde bijwerking gekregen.

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:45

het komt vaak ook omdat de dierenarts er nadien niet over gewreven heeft .Bij de mens kan je dat ook tegenkomen.