zwaar ademende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wondertje

zwaar ademende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 17:07

ik heb een vraagje ik heb een 3 jarige zelfgefokte welsh nwr pony. ik ben nu al een tijdje bezig met longeren en nou merk ik dat ze vaak luider gaat ademen. heeft iemand hier ervaring mee?

Let_be

Re: zwaar ademende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:25

Dit kan vanalles zijn!

Als je een keer naar de kliniek gaat kunnen ze hem onderzoeken. Dan weet je binnen een middag wat er precies is!

Wij hebben een paard gehad met een lekkende hartklep, die had het ook snel benauwd. Zou toch maar even laten checken, dadelijk ben je te laat! Je weet nooit wat het is!

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 19:30

nou ik was er wat bij vergeten te vertellen. dat ze het heeft gekregen nadat ze een keer heel erg verkouden is geweest. maakt dit verschil?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:52

Misschien astma? Zo te lezen heeft ze last van kortademigheid... Zou het voor de zekerheid toch maar door de da laten checken..

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:48

Dat kan cornage zijn ! Mijn paard heeft er een zeer lichte vorm van .Dat komt doordat de linker stemband verlamd is en daardoor als hij een inspanning doet gaat hij zuchten.Je kan dat laten opereren maar dat kost een hoop geld , heeft hij het in draf of alleen in galop ?
Groetjes

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 18:21

meestal in galop

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:48

"Luider ademen" kan inderdaad vanalles zijn.
Van betrekkelijk onschuldige zaken tot vervelende aandoeningen. Laat een DA er eens naar kijken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:50

Als het alleen in galop is, is het cornage waarschijnlijk. Let er eens op als ze omhoog komt van voor, hoor je het dan? Het kan ook dampigheid zijn, maar dan zie je de flanken op-en-neer moeten zien gaan...

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:49

Als ik het zo lees zou je paard dampig kunnen zijn. Dit ontstaat meestal na en verkoudheid die niet goed genoeg behandelt is. Ik zou er zo snel mogelijk een DA naar laten lijken en het paard niet meer laten werken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:55

Dampigheid
Men is er langzamerhand over eens dat dampigheid (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) als oorzaak een allergisch probleem heeft.
De volgorde is meestal; virusinfectie - beschadiging longepitheel - irritatie aan het afweersysteem - ontstaan van overgevoeligheid - reageren op stoffen waarop een normale long niet hoort te reageren - ontstekingsreacties en bronchusvernauuwing - dampigheid.
De optredende bronchusvernauwing is dan astma in engere zin, maar dat is lang niet het enige wat er aan de hand is. Bij ver voortgeschreden gevallen ontstaat uiteindelijk longemfyseem, het knappen van de longblaasjes, wat leidt tot onherstelbare schade. Uit de omschrijving van wat er aan de hand is, volgt de behandeling van de kwaal ook al; in de acute fase het behandelen van een eventueel achterliggende infectie, opheffen van de bronchuspasme met spasmolyca, het taaie slijm dunner maken om het ophoesten te vergemakkelijken met medicijen of - heel heftig - door het geven van infusen in grotere hoeveelheden, het afremmen van de ongewenste ontstekingsreactie met medicijnen. De behandeling met infusen geeft vaak wel een snel resultaat maar is niet zonder gevaar.
Aangezien paarden meestal een allergie ontwikkelen voor de mijten en de schimmels die voorkomen in het stof van hooi en stro (uitzonderingen komen af en toe voor) betekent dit voor een chronisch hoestend paard:

huisvesten in een frisse buitenbox, opgestrooid met een stofvrij materiaal zoals houtvezels of krantenpapier of desnoods turfmolm.
geen hooi meer voeren (eventueel alleen uitstekend geweekt). Dit kan vervangen worden door Horse-hage, Hay-mix, grasbrok of luzernebrok.
de wei in is ook een uitstekende oplossing.
Als de eigenaar van een dampig paard de omgeving optimaal weet te krijgen, is het paard in bijna alle gevallen uitstekend bruikbaar te houden zonder dat medicijnen nodig zijn.

ceciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:10

je moet fenegriek gaan gebruiken, kun je gewoon bij de welkoop halen en is €12,50 ofzow maar mijn paard heeft er zomers met warm weer ook last van en fenegroek helpt het verlichten van de ademhaling want dan zit er gewoon veel slijm in de longen van je pony/paard

ik hoop dat je hier wat aan hebt en probeer het wel...!!!! want het heeft positieve effecten!!