kreupel door te kort bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

intermetzo

kreupel door te kort bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 13:44

Hoi, mijn oaard is van de week opnieuw bekapt en beslagen alleen ze hoeven zijn nu heel kort maar dat kon niet anders omdat ze heel ver door gescheurd waren maar nu loopt hij heel erg kreupel maar als ik een tijdje loop wordt het minder maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen kan iemand een tip geven?

groetjes carlijn

hardi

Re: kreupel door te kort bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:54

Heb een keer meegemaakt dat mijn paard tekort bekapt was, maar zij liep niet echt kreupel meer op eieren. Heb toen een paar dagen alleenmaar gestapt op een zachte bodem.

Echt tips kan ik je dus niet geven, maar wil je wel veel sterkte wensen en hopen dat het snel weer over is.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:33

dat is ook de enige tip die ik je kan geven: laten lopen op een zachte bodem, en verder wachten tot het een beetje aangegroeid is.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:09

mijn pony loopt altijd onregelmatig al zij bekapt is.
de eerste dag na bekappen geef ik altijd vrij en daarna ga ik weer aan het werk op een zachte bodem.( niet veel nieuws dus)

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:11

mijn paard haar hoeven zijn te kort door op de wge lopen dan worden ze echt steentjes kreupel dan loopt ze als waren op haar straal en als je dan op steentjes loopt loopt ze super kreupel, advies lekker op zachte bodem rijden en iig steentjes e.d vermijden!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:28

Veel nat maken en daarna invetten, dan groeien ze sneller.
Laurierzalf smeren helpt ook wel...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 07:55

Misschien toch de hoefsmit weer laten komen???

Ik vind het erg raar dat een paard met ijzers gevoelig loopt. Omdat de hoef immers helemaal geen contact meer maakt met de bodem door de ijzers, maakt het ook niet uit op welke ondergrond je gaat lopen (tenzij je over hele grote scherpe stenen loopt).

Misschien heeft de hoefsmit een nagel verkeerd geslagen? Dat zou wel een reden voor de kreupelheid kunnen zijn. Als je paard problemen krijgt door de ijzers (ingescheurde hoeven bijv) dan zou ik toch eens overwegen om je paard even niet te laten beslaan. Door het beslaan groeit de hoef minder snel en wordt de kwaliteit van de hoef minder, hierdoor scheurt de hoef gemakkelijker. Meestal wordt dit probleem steeds erger, zodat ijzers op den duur niet eens meer mogelijk zijn (hoeven moeten te kort bekapt worden, scheuren alsnog in, moeten nog korter bekapt worden, enz.)

Maar misschien zit er alleen een nagel in de weg. Ik zou de hoefsmit er weer bijhalen.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:51

angela88 schreef:
Misschien toch de hoefsmit weer laten komen???

Ik vind het erg raar dat een paard met ijzers gevoelig loopt. Omdat de hoef immers helemaal geen contact meer maakt met de bodem door de ijzers, maakt het ook niet uit op welke ondergrond je gaat lopen (tenzij je over hele grote scherpe stenen loopt).

Misschien heeft de hoefsmit een nagel verkeerd geslagen? Dat zou wel een reden voor de kreupelheid kunnen zijn. Als je paard problemen krijgt door de ijzers (ingescheurde hoeven bijv) dan zou ik toch eens overwegen om je paard even niet te laten beslaan. Door het beslaan groeit de hoef minder snel en wordt de kwaliteit van de hoef minder, hierdoor scheurt de hoef gemakkelijker. Meestal wordt dit probleem steeds erger, zodat ijzers op den duur niet eens meer mogelijk zijn (hoeven moeten te kort bekapt worden, scheuren alsnog in, moeten nog korter bekapt worden, enz.)

Maar misschien zit er alleen een nagel in de weg. Ik zou de hoefsmit er weer bijhalen.

Ondanks als een paard op ijzers staat kan hij nog kreupel of gevoelig lopen op een harde ondergrond.Wat er wel tegen kan helpen is om er een stukje leer tussen het ijzer en de hoef te laten zetten,dit leer demp namelijk een hoop.Maar het kan inderdaan ook een nagel zijn die verkeerd zit.Deze hoeft niet zo zeer in het leven te zitten maar kan er ook tegenaan zitten.Probeer met een rubber hamertje aan de buitenkant van de hoef te tikken iedere keer op het kopje van een hoefnagel.Als hij op 1 nagel heftiger reageert is het hoog waarschijnlijk zo dat die nagel dus niet goed zit.

leonaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:54

Invetten en gewoon doorlaten lopen want op zachte bodem llos je het ook niet op doordat de hoeven er niet harder van worden.
dus het kan geen kwaad als je eerst even op zachte bodem loop, maar laat het dan langzamerhand op hadere bodem overgaan zodat het paard er langzaam aan kan wennen en de hoeven de kans hebben om hard te worden.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:33

het is niet normaal dat je paard na het beslaan kreupel loopt als hij het daarvoor niet was. ik zou dierenarts en hoefsmid erbij halen.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:54

Die van mij liep ook altijd ff wat gevoelig na de smid, met of zonder ijzers.. niks aan de hand, gewoon lekker naast gaan stappen, dan went het vanzelf hoor! Als het nou langer dan een week aanhoud zou ik wel ff de smid bellen.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:25

Een paard hoort na het bekappen of beslaan niet kreupel te zijn. Een goede smid kijkt na zijn werk ook altijdop de verharde weg of het paard goed loopt. Als ze erg kort bekapt zijn kan het paard inderdaad op de straal lopen en dat is heel pijnlijk. Ook een ijzer voorkomt dat dan niet. Ik zou het paard alleen op zachte obndergronden laten lopen en de smid er weer bij halen. Als je paard last heeft van hoefscheuren zou ik Biotine bij gaan voeren, dat bevordert de hoorngroei. Evenals laurierzalf op de kroonrand smeren. Om de hoef elasties te houden maak je de buitenkant nat en vet je ze dan in zodat ze goed vocht vast houden. Zo vet erop smeren heeft geen zin daar het juist vocht tegenhoud.

Zonder hoef geen paard

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:32

Al mijn paarden lopen op de straal, en daar is niets gevoelig aan hoor........

Loopt je paard nog steeds niet lekker????

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:50

Mijne liep ook altijd gevoelig na de smid. 2 dagen ofzo. Ik stap niet met hem als ik uit de zachte bak kom over de stenen met mezelf erop, hij blijft altijd gevoelig. Ik vind het daarom ronduit minderwaardig tegenover je pony om hem dan maar gewoon te laten lopen... nee hoor, ga maar lekker in de bak rijden en vermijdt even asfalt en verharde plekken. Zorg dat de hoeven op tijd gevet en nat gemaakt worden...

cremello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:41

Ik zou direct een andere smid zoeken. Eén die te kort bekapt verstaat zijn vak niet goed!
Paarden horen niet kreupel te lopen na een kapbeurtje.
Op een zachte ondergrond lopen kan verlichting geven, maar is geen oplossing. Kijk op www.hoefnatuurlijk.nl voor alle ins en outs over de hoef.