niet hoefbevangen maar spierbevangen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirl

niet hoefbevangen maar spierbevangen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 11:09

mij pony was vorig jaar hoefbevangen volgends de boer waar ik stond... dus de dierenarts kwam en die gaf haar meteen een spuit daar voor enzo... ze keek er niet echt naar....
maar nu kwam gister voor haar voor het eerst de hoefsmit voor ijzers we hadden gezegt dat ze bevangen was geweest enzo dus hij komt en kijkt onder de hoeven en zegt ze is nooit bevangen geweest....
maar het ken wel zijn dat ze spierbevangen is geweest wat is dat??

Mireille1970

Re: niet hoefbevangen maar spierbevangen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:47

In feite kun je dat zien als een hele zware verzuring.

Meestal vlak na het werk al zichtbaar.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:37

Paarden die spierbevangen zijn hebben dan ontzettend veel last van spierpijn ,meestal door teveel voedingsstoffen de spieren verzuren dan.Mijn is verteld dat hoe ouder een paard is dat ze er dan slechter overheen komen of zelfs helemaal niet.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:03

Ik vind het maar een slechte zaak dat de DA niet eens heeft onderzocht wat je paard nu precies had. Spierbevangen en hoefbevangen zijn 2 heel verschillende dingen!

Mijn paard is 1x spierbevangen geweest en toen stond hij in 1x stijf van de spierpijn en wou opeens niet meer lopen.. het leek wel een oud vrouwtje. De DA heeft toen zijn bloed onderzocht en daaruit bleek dat hij spierbevangen was. Als hij spierbevangen is dan mag je eigenlijk ook niet meer verder met hem lopen/rijden omdat de spieren dan blijvend kunnen beschadigen.

Mijn DA heeft toen een spierontspanner gegeven en Omar mocht geen bix/krachtvoer e.d. eten voor een bepaalde periode en ik moest heel langzaam het wandelen opbouwen. Eerst mocht ik maar 5 min. wandelen aan de hand en dat opbouwen. Het is inmiddels zo'n 2 jaar geleden en iedere dag moet ik nog steeds opletten en een strak schema hanteren omdat hij nog steeds gevoelig is voor spierverzuring.

Omar wordt regelmatig gemasseerd wat ook goed helpt tegen de verzuring. Ik moet op eiwitten letten en regelmaat houden in zijn training, dus niet 2 dagen hard trainen en hem opeens een paar dagen stil zetten.. langzaam op en afbouwen. Goed in- en uitstappen is ook erg belangrijk.

Ik zou eerst maar eens uitzoeken wat je paard nou precies heeft gehad zodat je ook weet waar je in het vervolg om moet letten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:06

Lichte hoefbevangenheid hoeft niet zichtbaar te zijn aan de hoef. Dus kan de smid na een jaar ook niet zeggen dat ze niet bevangen is geweest. Dat zie je pas als je foto's maakt.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:54

Cassidy schreef:
Lichte hoefbevangenheid hoeft niet zichtbaar te zijn aan de hoef. Dus kan de smid na een jaar ook niet zeggen dat ze niet bevangen is geweest. Dat zie je pas als je foto's maakt.

Helaas hoeft dat ook niet zo te zijn. Ik heb foto's laten maken van alle 4 de hoeven, daar was niks op te zien. Pas ruim een half jaar later kon de smid zien dat mijn pony licht bevangen was geweest aan beide achterhoeven, wat bijna nooit voorkomt.
Tussen hoefbevangen en spierbevangen zit een groot verschil. Veel voorkomend symptoon van SB is dat het paard stokstijf stil blijft staan en koffiekleurig urine plast.
Misschien niet verkeerd om eens een bloedonderzoek te laten doen, daar kan een hoop uitgehaald worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:52

Ook als je dat een jaar later doet? Betwijfel het, maar goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:57

Hoefbevangenheid is vaak te zien aan de ringen in de hoefwand. Deze lopen dan niet in 1 lijn maar soort van gebogen.
Vergelijk het met de jaarringen bij een boom, bij elke oneffenheid is er 'iets' gebeurd met de boom.

Bloedonderzoek bij spierbevangenheid na een jaar heeft geen zin meer en ook een kleine hoefkanteling bij hoefbeangenheid kán door goede verzorging weer goed komen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:11

Daar had ik even overheen gelezen, ik denk idd niet dat er na een jaar nog wat gevonden kan worden in het bloed. Tenzij het chronisch is, maar dat komt niet zo vaak voor.

lovelygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:07

Ooh Bedankt vOor de infO :d:D:D

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:45

wat is dan het verschil tussen spierbevangenheid en spierpijn.??

Mijn paard kwam vandaag stijf uit de wei na een flinke tocht met veel klimmen( groesbeek). Ik heb haar vandaag toch beweging gegeven en na een 3 kwartier stappen ging het weer goed. eerste 5 min als oma en daarna verbeterde het.

terwijl als het spierbevangenheid was geweest ik du niks mocht doen. Als het nu toch spierbevangenheid is geweest... en ik geef haar beweging en het gaat beter... kan het dan toch spierbevangenheid zijn??

hoe zie ik het verschil dat vraag ik me toch af